ekstrakt vs all grain?

Sitter å leser om ekstrakt brygging, og begynner å lure på hvor mye en virkelig kan tjene på å gå over på all grain

1. Hvor mye er det å hente på å gå over på all grain kontra å brygge på ekstrakt?
(Det å brygge all grain inne bærer endel mere utstyr, mere vasking og sterelisering. Når dette regnes inn i "prisen" på å brygge 1L øl er det egentlig så mye å hente økonomisk på å brygge all grain?)

2. Smaks messig er det stor forskjell på en all grain pilsner og en ekstrakt pilsner?
(Finnes masse bra ekstrakt ute på markede som kan være med å øke kvaliteten på ett ekstrakt brygg, jeg ser jo det at å brygge all grain lar deg tune vørteren ned til 100%. Men når det kommer til første, andre og tredje gangs bryggere vil jeg jo tro at å gjennskape samme gode smaken om igjen er viktigere enn å spisse smaksløkene. Igjen havner jeg tilbake på om jeg som er fersk i dette er tjent med å brygge all grain fra begynnelsen. For meg har det blitt mye viktigere å skjønne gjæring samt hvordan en oppnår forskjellige smaker med forskjellige typer humle, da tror jeg at en all grain vil lett bli ett hakk for avansert for mitt hode)

3. Er det virkelig slik at en som brygger på ekstrakt anses som en mindre dyktig brygger for at han velger å brygge slik?
(Etter å ha lest noe så virker det som de proffe gutta regnes som de som brygger all grain, er svært sjeldent å se noen skryte av sine ekstrakt oppskrifter. Kansje bare jeg som ikke har fått med meg disse oppskriftene, jeg tror og mener bestemt at en kan lage meget godt øl av ekstrakt)
 
1. Artig med malt! Økonomisk er å kjøpe øl! Dette er ikke en billig hobby etterhvert ;D
2. Vet ikke.
3. Nei. Mange gode øl er ekstraktbrygg. :skaal2:
 
1. Selv syns jeg det å brygge øl er morro, for med all grain begynner du med råvarene og lager vørtern selv. Dem sier bryggern lager vørten, og gjæren lager øllet.

2. Når jeg brygget med ekstrakt, fikk jeg en "anstrengt" smak på det. Smakte ok, men man får ikke helt det samme som med all grain. Men det er lurt å begynne med ekstrakt, for å se om man liker hobbyen. Tar også mye kortere tid.

3. "proffene" brygger med all grain er vel greit å si, men det tror jeg er fordi man begynner ekstrakt, for å så siden gå over til all grain.
Come join the dark side..
 
Fordelen med allgrain er at en har større kontroll over hvilken retning en vil at brygget skal ta. Hvis en bruker ekstrakt, har en mye mindre spillerom på de fleste parametrene i vørteren. Det eneste målet med bryggingen er å lage god øl med repeterbarhet, tror jeg ikke at en nødvendigvis tjener mye på allgrain. Hvis en derimot har eksperimenteringstrang, er det en stooor fordel med allgrain.
 
Tilbake
Topp