elektrisk spørsmål

Jeg har fått en vifte fra et datamaskin og den går på 12 Volt. Jeg tok en mobiltelefonlader (5 Volt) og prøvde å få i gang vifteren. Den går 2 sekund rundt og står stille i 2 sekund og igjen og igjen. Er dette trygg? Virker en mobillader sånn med pauser?

Jeg skal sette vifteren i fryseboks. Samt med lyspære får jeg sirkulere varm luft sånn at det blir jevnt fordeling på varme opp og ned i hele skapet.

Mange her som har heldigvis peiling på dette vet jeg  :yes: ...ikke meg  :noway:
 
Jeg ville ha prøvd å få tak i en 12 V. trafo. Clas Ohlson eller Biltema har sikkert noe rimelig.
Høres ikke bra ut at vifta starter og stopper.
 
håper du ikke skal la fryseren gå samtidlig, for da vil kompressoren til fryseren ta kvelden etter hvert.
Tilbake til å kjøre en 12V vifte på 5V vil som regel fungere greit, med litt mindre hastighet på vifta selvfølgelig, årsaken til start stop på vifta ligger helst i overbelastning av mobilladeren din. den vil også ta kvelden etter hvert tenker jeg. sjekk hvor mange watt vifta er på og hvor stor strømforsyning du har.
 
Watt er ulesbart men det er en 'vanlig' NOKIA adaptor. Vifte går i flere timer nå men skal ta den ut før jeg legger meg for sikkerhetsskyld. Det virker i alle fall problemløs.


EDIT: vifte er 12 V og 2.0 A
 
Skaff deg en 12V adapter istedet. Vet ikke hvor du holder til hen, men jeg kjøper mine til en slikk og ingenting under trafikkmaskina på Grønnland i Oslo. Kan aldrig få nok 12V adaptere :)
Ulike spenninger kan regulere hastigheten på vifta. 2A er bra vifte! Bruk den til magnetrører istedet for luftsirkulasjon. Vanlige vifter til PC ligger på 12V 0.56A
 
Riis'en skrev:
2A er bra vifte! Bruk den til magnetrører istedet for luftsirkulasjon.

tenkte å gjøre det en gang. må ha mulighet til å lage 5 liter starter siden jeg bruker pitchratekalkulator fra  mrmalty og wyeast.

Jeg slår den av nå og venter til jeg har riktig utstyr  ;D
 
watt er enkel å beregne... V*A=W  12V * 2,0A = 24Watt
motstanden i vifta bør da slik ca være 12/2=6 ohm
ved 5 volt vil effekten sæledes bli 5/6=0,83 Ampere
5V*0,83A=4,16Watt
laderen din bør således være på minimum 5Watt
 
Tilbake
Topp