Enda en rookie

Hei kjære ølvenner  :godtoel: Guinness er godt.
Jeg har en stund hatt lyst til og brygge eget øl, og har vært på vin og bar i lillestrøm, og kjøpt meg ølsett (Stout).
Han jeg kjøpte dette av, meget hyggelig mann, sa at jeg bare kunne sette i gang og brygge, bare følg bruksanvisningen!
I boken Moderne hjemmebrygging mener dem at eg burde kaste bruksanvisningen, er det noen som kan hjelpe meg i gang?
Prisen på mine første brygg er ikke så nøye, siden jeg nesten utelukkende drikker kun Guinness, har jeg lyst til og få ett godt øl :biersmile:

Det jeg har handlet inn er;
Gjæringsdunk 30 liter
Hevert (virker som om det er uten munnstykke)
Oechslevekt
Australian Coopers Stout
Brewferm maltextrakt sraymalt pulver black (95 EBC), istedet for sukker

Jeg tenkte og tappe over på vanlige brusflasker med skrukork den første gangen, dette skulle være godt nok ble det sagt.
 
Sorry er litt fersk, stikke om?
Vil det si at jeg skal tappe fra gjæringsdunken og over i en annen dunk med sukker?
 
Når primærgjæringen er ferdig så kan med fordel tappe ølet over i en annen dunk og ha oppi ca 100 gram sukker som er løst opp i kokende vann. Ca. en halvliter vann. Da slipper du mye av guffa som har lagt seg på bånn av dunken. Tapp deretter ølet over på flasker og sett de i romtemp noen dager så du får kullsyre i. Det vil si at ølet ettergjærer. Så setter du de kaldt for lagring. Noe som er det vanskeligste som finnes :skaal2:
 
Ronnyss skrev:
Sorry er litt fersk, stikke om?
Vil det si at jeg skal tappe fra gjæringsdunken og over i en annen dunk med sukker?

Dette kan også gjøres noe enklere om en er varsom og har bare en dunk ;) (så du hadde handlet en)
La øllet gjære ut i dunken (minimum 14 dager) så setter du dunken kaldt i en uke. Gjæren vil da bunnfelle og ta med seg mye av "grumset" i øllet.
På tappedagen løser du opp 100g sukker i kokende vann som Jalle sier og kjøler det ned til ca samme temp som brygget. Tilfør dette forsiktig i dunken og rør forsiktig noen
runder med en desinfisert sleiv, unngå å virvle opp sedimentene i bunnen av gjærspannet :)
Flasking via hevert gjøres nå som vanlig, hold deg unna bunnfallet og det går bra.

Bruker denne metoden selv med stort hell når de andre dunkene er "opptatt" :laugh:
 
Hvis man har en stor kjele er den også veldig kjekk å stikke om i. Jeg pleier å koke sukkerlaken i den så blir den så godt som sterilisert av varm damp. Så kjøle ned i vasken (det går akkurat å få den ned i vasken), og deretter stikke over og så på flasker.

Synes nå det er ugreit å passe på bunngrumset samtidig som man skal styre med flasketapping.  Har kjøpt en jumbo pumpe-hevert (200kr!) men er ikke helt tilfreds med den.. bruker den lille røde til en 50-lapp. Den store er så tung og klossete å få til å stå uten å velte rundt og suge opp grums.. Den lille har en kjekk liten klips (tillegsutstyr fra Vin og bar), som gjør at den henger passe høyt over grumset.

Synes også det hjelper å legge under noe, under dunken, på motsatt side av der man tapper, så får man med seg mere øl uten grums. Prøvde først motsatt, og la under på samme side som heverten og regna med at bmunngrumset skulle gli nedover, men den gang ei.

Lurer på om jeg skulle kjøpe ei kran til gjæringsspannet. `Det virker lettvint, også for å ta ut prøver til SG, uten samme risiko for infeksjon. Noen som kan anbefale en krantype? Plastikk, metall?
 
Jeg bruker alltid å tappe over i et nytt kar når jeg skal blande sukkerlaken med vørteren, og jeg bruker disse kranene  http://www.mamut.net/petit/shop/. Monter dem 2-3cm. ifra bunnen så slipper du å få med grums. Veldig greit når du skal ta prøver også.

Tror Vin & Bar har samme kranen også.
 
GeirJ skrev:
Jeg bruker alltid å tappe over i et nytt kar når jeg skal blande sukkerlaken med vørteren, og jeg bruker disse kranene  http://www.mamut.net/Petit/shop/. Monter dem 2-3cm. ifra bunnen så slipper du å få med grums. Veldig greit når du skal ta prøver også.
Tror Vin & Bar har samme kranen også.

Kranene er kjempesnedige og dersom man tapper over på flaske kan artikkel 717 Flaskebunnfyller (fra Petit) anbefales.
Hevert med "motkopp" i enden fungerer også udmerket:biersmile:
Dersom du ikke "voldtar" dunken din står jeg fremdeles for at du kan tappe direkte på flaske etter å ha "hvilt" dunken kaldt og tilført karboneringslaken, selv om
gjærsedimentene ligger på bunnen av gjærspannet !
. Flere bør forsøke dette selv for å se hvor fint det fungerer :ilike:

Riis`en med en del brygg bak seg har fulstendig rett :biersmile: LESS IS MORE !
 
Man kan ha Rolls-Royce utstyr, og likevel produsere elendig øl. Desinfeksjon og renhold kommer først uansett.

Før man kan begynne å tenke på å bøtte ned øl i store mengder må man investere i desinfeksjonsmiddel og renholds-utstyr til bruk på bryggeriet. Anbefaler Kaustik-Soda for renhold og Star-San som desinfeksjonsmiddel. Sistnevnte slipper du å skylle vekk.

Dette lærte jeg sent, men grundig. Hold alt øl-relatert så nærme sterilt som mulig, og jobb i et lokale der du kan holde komponentene fri for patogener.
 
Hovedmiddelet i starsan er Fosforsyre. De har tilsatt et middel som gjør at det skumer, og dermed har bedre kontakt med overflaten. Tror det også bidrar til å bryte overflatespenningen slik at middelet lettere trenger inn i små sprekker ol.
Fosforsyre eller "Sterkrens" som det heter når man kjøper den fra petit agentur, er superdrøy. Bruker 5 ml. syre til 10 liter vann. Da varer en liter utrolig lenge. :)
 
Tilbake
Topp