Er det normalt å treffe FG etter 5 dager gjæring?

Hellu!

Har en Blonde Gahr Edition fra BS i gjæringsdunken (første brygg). I dag skulle jeg tørrhumle, og fant ut at jeg skulle sjekke sukkerinnholdet i samme slengen (dag 5).

OG var 1044 da brygget ble satt til gjæring. Nå målte jeg ca. 1010.

I og med at det er det første brygget mitt, så lurer jeg på om det er normalt at den treffer FG så fort? FG i oppskriften er 1008-11. Den skal fortsatt stå ut gjæringstiden uansett?

På forhånd, takk :)
 
Hellu!

Har en Blonde Gahr Edition fra BS i gjæringsdunken (første brygg). I dag skulle jeg tørrhumle, og fant ut at jeg skulle sjekke sukkerinnholdet i samme slengen (dag 5).

OG var 1044 da brygget ble satt til gjæring. Nå målte jeg ca. 1010.

I og med at det er det første brygget mitt, så lurer jeg på om det er normalt at den treffer FG så fort? FG i oppskriften er 1008-11. Den skal fortsatt stå ut gjæringstiden uansett?

På forhånd, takk :)
Helt vanlig at den har gjort seg ferdig, men som du også sier så bør den stå fulle to uker før du tapper på fat eller flaske.
 
Helt vanlig at den har gjort seg ferdig, men som du også sier så bør den stå fulle to uker før du tapper på fat eller flaske.

Men gitt at man ikke bryr seg om klarheten i ølen så kan den vel flaskes så fort FG har stabilisert seg? Den må uansett modnes i samme tid i romtemperatur men teoretisk sett kan den vel gjøre det på flasken hvis man bryr seg ikke om klarhet/bunnfall? Nå spør jeg bare, for jeg ser det er mange som sier man slavisk skal følge 2+ 2 uker men jeg vet ikke alle gjør dette, blant annet et par kjente youtubers..
 
Kan bare snakke for meg selv, men jeg tapper på flasker / fat så snart SG er stabil + et par dager alt ettersom hva slags brygg det er. Må jo uansett modnes og da bunnfelles det i den prosessen. Men vær obs på gjæren din, det kan fort være at den ikke er helt ferdig selv om man tror det.
 
Takker for svar! Den var middels grumsete og smakte svært godt (uten at jeg har noe å sammenligne med). Uansett kommer jeg til å la den stå..for å følge oppskriften slavisk første gang :) Spesielt siden den nettopp ble tørrhumlet.
 
Det kan fint være at FG treffes etter 5 dager. Avhengig av gjær, O2-mengde og OG. Det viktigste er at FG holder seg stabil og at ølet ikke har noen usmaker. Er dette på plass er iofs. gjæringen over og du kan flaske.

Har et prosjekt gående selv der jeg traff FG etter 3 døgn (OG: 1.040). Den får noen dager med tørrhumling og så bærer det på fat etter 48t cold crash. Blir totalt 7 dager gjæring (5 dager + 2 dagers CC).
 
Jeg vil si at det absolutt har noe for seg å la brygget stå et par uker i gjæringskaret selv om du har en FG etter 5 dager. Gjæren har fortsatt en stor ryddejobb foran seg.
 
Betyr det at den kan ikke rydde i flasken? Dersom FG er stabil så ser jeg ikke hvorfor den må ha utløp for co2 for å fortsette jobben? Men jeg har ikke peiling ;) Så her fisker jeg etter info!
 
Jeg vil si at det absolutt har noe for seg å la brygget stå et par uker i gjæringskaret selv om du har en FG etter 5 dager. Gjæren har fortsatt en stor ryddejobb foran seg.

Mjaa... Hvis det ikke foreligger noen usmak og gjæren ikke lenger er i suspansjon er det ikke stort som skjer.

Er det usmak bør brygget selvfølgelig stå lenger
 
Sist redigert:
Hva består egentlig denne mye omtalte "ryddejobben" av? Og som nevnt - må den skje i gjæringskaret? Selv lar jeg bryggene mine stort sett stå 14 dager +/- en dag eller to til gjæring, litt avhengig av når det passer å tappe på fat eller flasker. Måler selvsagt at FG er stabil, men det er den som regel lenge før det har gått 14 dager - det er i alle fall min erfaring.
 
Problemet ligger vel i det at dersom ikke gjæren får tid til å rydde opp i forløperne til diacetyl, vil det være fare for at dette dannes når ølet kommer på flaske/fat. At litt luft/oksygen også kommer til under overførig til fat/flaske hjelper heller ikke. Så noen dager ekstra på typisk alegjæringstemp gjør godt for lager og ale mot slutten av gjæringstiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Problemet ligger vel i det at dersom ikke gjæren får tid til å rydde opp i forløperne til diacetyl, vil det være fare for at dette dannes når ølet kommer på flaske/fat. At litt luft/oksygen også kommer til under overførig til fat/flaske hjelper heller ikke. Så noen dager ekstra på typisk alegjæringstemp gjør godt for lager og ale mot slutten av gjæringstiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Men gitt da at gjæringen er ferdig etter 5 dager, så hviler man den i 2-3 dager på 20-22 grader , så kan man vel flaske? Tenker en fordel med å ta det litt tidligere er at gjæren er i suspensjon og vil karbonere raskere? Jeg kommer til å vente med de fleste ølene, men kanskje jeg tar en snarvei med noen enkle "drikkeøl".
 
Du har plenty av gjær i suspensjon til karbonering selv om du venter noen ekstra dager.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mjaa... Hvis det ikke foreligger noen usmak og gjæren ikke lenger er i suspansjon er det ikke stort som skjer.

Er det usmak bør brygget selvfølgelig stå lenger

Odland har nok rett i det han sier og jeg beklager at jeg var så bastant ;)

Det kan uansett ikke skade å la det stå noen få dager ekstra etter at FG er nådd for å rydde opp litt, iallefall 2-3 dager.
 
For meg er der iallefall vanskelig å vite helt hva som skjer oppe i gjæringsdunken og om det trenger noe mer tid. Så det tryggeste er vel å la det stå lenger. Og siden man har tørrhumlet så er det vel en fordel å gjøre det også, eller blandes den svært raskt ut?
 
For meg er der iallefall vanskelig å vite helt hva som skjer oppe i gjæringsdunken og om det trenger noe mer tid. Så det tryggeste er vel å la det stå lenger. Og siden man har tørrhumlet så er det vel en fordel å gjøre det også, eller blandes den svært raskt ut?

Har du tørrhumlet kan den med fordel stå litt. Iallefall om du har hevet i humlen etter stormgjæringen. Jeg lar alltid mine øl stå minimum 14 dager som hovedregel, det er uansett ikke noe som gjør skade, tvert imot.
 
Odland har nok rett i det han sier og jeg beklager at jeg var så bastant ;)

Det kan uansett ikke skade å la det stå noen få dager ekstra etter at FG er nådd for å rydde opp litt, iallefall 2-3 dager.

Vi får nå se. Har aldri fata et øl så kjapt før, så det blir spennende å se. Har i det siste brukt 10-12 dager og dette har iallefall vært mer enn nok på de ølene jeg har laga.

Dog er nok dette langt i fra nok på en BW, impy stout eller lignende.
 
Tilbake
Topp