Erfaringer med Beer Brew 30

Stor forskjell på temperatur målt frå topp og frå botn. Irriterte meg over at den slo seg av på 72 grader (målt frå topp) når eg ville ha 80. Men då eg tappa frå botn og målte, var temperaturen 80.
 
Under mesking er det tydeligvis veldig greit med PID+SSR etc.
PID styringsprojektet er på gang her. Blir ikke like proft som enkelte har lagt ut bilder av, men......
Det må bli temperaturforskjell på en så høy kjele.
Hvor er det vanlig å legge PC100 i en mesk?
Dytte den midt inni malten?
 
Koblet opp kjøleren med slanger nå. Artikkel 25-4354, under båt-sortimentet, er en grei overgang til dusjen. Ikke kjøp billigste slanger nei, og gode slangeklemmer er også en idé.
 
Jonasgab skrev:
Heisann. Den slangen du kjøpte fra clas. Kan du huske artikkelnummer? de har så mange forskjellige. Det høres jo veldig kjekt ut å få koblinger i samme pakke.

Har dessverre ikke artikkelnummeret, og finner den ikke på nettsida deres. Det står i midlertid at de har fjerna hageslanger som kan inneholde farlige stoffer, så mulig kjølevannet mitt er giftig. Jeg skal jo ikke drikke det, så det er vel ikke noe stress.
Men jeg tror det er rimelig standard på størrelsene (Hvis jeg tar feil får noen hageslangegeeks rette meg, jeg har aldri eid en hageslange før jeg lagde kjøler i juni). I hyllene hvor sånt ligger har de også en del sånne koblinger og sånt.
 
Hageslanger kommer vel stort sett i 1/2" og 3/4"
Tviler på att det er mer enn 12mm rør i kjøleren og da burde 1/2" passe bra
 
Tror måla Jan Ivar nevner stemmer.

Er i gang med mesking av første brygg på apparatet nå. Har ikke noe termometer jeg stoler 100% på, men steketermometeret jeg har som viste 100 grader i kokende vann i sta ligger jevnt på 61 grader i den øvesret delen av mesken, termostaten står på noe over 65 grader. Litt bekymra for det der, vil ikke dra opp termostaten høyere i tilfelle det blir i varmeste laget der nede. Væsken som flyter på toppen som termometeret mitt måler i er vel ikke like temperaturkritisk som lenger ned. Men vil gjerne ha bedre kontroll på det området.
Da termostaten slo ut på 65 grader ved oppvarminga viste termometeret i toppen også 65 så jeg var fornøyd da. Men etter å ha hatt oppi malt og sirkulert i ti minutter har den nå stått i ro på 61 i 23 minutter.
Isolerte kjela provisorisk med liggeunderlag før jeg satte i gang.
Har fulgt medfølgende veiledning slavisk, fylte 3/4 med vann, dvs 25,5 liter. Det begynner å lukte ganske godt her.
Det er vel bare å innse at man bør spytte i litt penger på et skikkelig termometer først som sist. Jeg har vel brukt mer penger på dårlige termometre som er gått i stykker i år enn et skikkelig hadde kosta.
 
Ole Mørkved skrev:
Koblet opp kjøleren med slanger nå. Artikkel 25-4354, under båt-sortimentet, er en grei overgang til dusjen. Ikke kjøp billigste slanger nei, og gode slangeklemmer er også en idé.

Jeg bruker samme slange til å fylle kjelen med også, så jeg endte opp med Gardena slanger, kjøpte først noe billig fra CO, men det satte lukt på vannet, mulig det hadde forsvunnet under brygging, men det gadd jeg ikke å teste.
Gardena slangene kosta ikke så fryktelig mye når våren kom forøvrig.
 
Jeg gjorde unna to brygg på BB30 i går. Fikk et utbytte på 69 på begge, noe som var litt under det jeg forventet/håpet. Det må sies at jeg trøblet endel med temperaturstyringa, og måtte øse hele tiden for å få det varme vannet over i selve mesken. Ellers er jeg kjempefornøyd med utstyret, noe av det hendigste jeg har vært borti! Det skal imidlertid modifiseres noe, med pumpe, PID og effektregulator av denne sorten:
http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-...88?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b9aba410 Denne koblet jeg provisorisk opp på ei fjøl, og koblet BB30 på den. Den virka som et skudd, du kan regulere kokinga slik at det ikke sprutkoker hele tida, og så kan man kjøre på f.eks kun 90% , og på den måten unngå/redusere fastbrenning på elementet.
 
genialt dag! Jeg satt og funderte lenge på om noe slikt i det hele tatt var mulig.

Jeg er ikke den mest tekniske skapningen som vandrer på denne kloden, og håper at det er noen kjekke bryggefolk som kan hjelpe meg med innkjøpslisten?
Har allerede skaffet meg en  PID, men skjønner at jeg trenger en termometer og ett slags rele. Og nå denne effektregulatoren.
Dersom en skulle vite hva jeg skal ha på ebay, gi gjerne linker ;)

Edit: Ser for meg at den effektregulatoren vil være gull under meskingen. Har opplevd at det har begynt å småkoke litt under temperaturøkning til neste steg, mens jeg skyller.
Damn, dette blir bra når alt er oppe og går!
 
Dette er strengt tatt utenfor emnet, men hva er funksjonen til SSR releet?

Vil også ha en slik effektregulator for å kunne få ned effekten noe på varmeelementet.

er det noen som vil påta seg det ærefulle oppdraget å tegne ett nydelig koblingsskjema i paint? :D
 
Aleksander_B skrev:
Dette er strengt tatt utenfor emnet, men hva er funksjonen til SSR releet?

er det noen som vil påta seg det ærefulle oppdraget å tegne ett nydelig koblingsskjema i paint? :D
Funksjonen til et SSR er som et vanlig rele, men det er ingen mekanisk inn/utkobling, dermed blir releet raskere, og forhåpentlig lengere levetid en et standard rele...
 
Aleksander_B skrev:
Dette er strengt tatt utenfor emnet, men hva er funksjonen til SSR releet?

Vil også ha en slik effektregulator for å kunne få ned effekten noe på varmeelementet.

er det noen som vil påta seg det ærefulle oppdraget å tegne ett nydelig koblingsskjema i paint? :D

Hvorfor i paint ?

SS = Solid State = en klomp. Du får mere i SS, forsterkere ++
 
Oddvar Demmo skrev:
Hvorfor i paint ?

SS = Solid State = en klomp. Du får mere i SS, forsterkere ++

Hehe. Sikter til de paint+skissene om hvordan man kobler en STC1000. Det blir lagt stor vekt på kunstnerisk frihet da ;) Ment som en spøk.
 
Aleksander_B skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hvorfor i paint ?

SS = Solid State = en klomp. Du får mere i SS, forsterkere ++

Hehe. Sikter til de paint+skissene om hvordan man kobler en STC1000. Det blir lagt stor vekt på kunstnerisk frihet da ;) Ment som en spøk.

Tror dette skjemaet har vert her før, det er min "mentor" innen dataassistert brygging som har laget dette

Men nå er det i et format vindusmaskinene skulle takle :)

http://hbd.org/cdp/boilnew/boilnew.htm
 

Vedlegg

  • boilpwm.jpg
    boilpwm.jpg
    72,4 KB · Sett: 1.402
Tilbake
Topp