Erfaringer med Beer Brew 30

I min pakke var det 4,9 kg Vienna, 25g Northern Brewer (bitter) og 20 g Cascade (aroma). La det inn i BeerSmith, og synes fargen var litt vassenbleik så jeg rundet av til 5kg med 100g Pale Chocolate i tillegg. Dessuten har jeg tenkt å miste noe Amarillo oppi når stormgjæringa har lagt seg.
 
Dag skrev:
Dessuten har jeg tenkt å miste noe Amarillo oppi når stormgjæringa har lagt seg.


Er vanskelig å miste for mye Amarillo i når stormgjæringen er ferdig, så den planen applauderes  :amen: :skitbra:
 
Aleksander_B skrev:
Dette er strengt tatt utenfor emnet, men hva er funksjonen til SSR releet?
Det fnnes minst to typer av SSR som er godt egnet for bryggere. Den ene typen slår kun spenningen av/på. Kontrollsiden av et slikt er gjerne merket med f.eks 3-32VDC, som betyr at en spenning på alt mellom 3 og 32 V vil slå releet på.
Den andre typen er den jeg linket til. Kontrollsiden er her merket med en variabel motstand (ser ut som et rektangel med en pil på skrå over). Den er beregnet for å koble til et potmeter (rundt 500K) på kontrollsiden. Da kan man variere spenningen ut trinnløst ved å vri på pot'en.
 
Da var det bestillt termo-sonde, ssr rele og det andre ssr rele med regulator/potmeter. :)
Kan denne termosonden monteres i gryta? F.eks ved krana? :)
 
Nokon som erfaring med kor mange kilo malt ein maksimalt kan få plass til i maltrøyret? Eg planlegg å brygge ein imperial stout på nyåret og skulle då vore litt budd på kor mykje spraymalt eg må ha for handa. Sidan dette blir andre brygg på BB (første blir i romjula) så må eg også vere budd på eit lavt utbytte, kanskje ned mot 60 % (alt etter skylleteknikk)?
 
det er ingen som har testet dette ut enda, og nå har du sjansen for å makse BB30  :skitbra:
Jeg antar at 7-8 kg er maks. Men det er bare å prøve. Ved brygging av imp. stout, kan man jo også dobbeltmeske
 
hei testet min BB 30 i går kveld og fulgte oppskriften som fulgte med.
termostaten levde litt sitt eget liv og slo seg til og med av en gang under koking. :noway:
er det noen som har kontrollert om målene er riktig på det står at kokekjellen er 34 liter synes det hørtes mykje ut i når eg fekk ut 20 liter og synes det såg fullt nok ut oppi der.
 
Jeg opplevde også at termostaten skrudde seg av og slo på "keep warm" funksjonen når den stod på maks.
Men det er 32 liter som er volumet av kjelen.
 
Aleksander_B skrev:
det er ingen som har testet dette ut enda, og nå har du sjansen for å makse BB30  :skitbra:
Jeg antar at 7-8 kg er maks. Men det er bare å prøve. Ved brygging av imp. stout, kan man jo også dobbeltmeske
Sjølsagt kan eg dobbeltmeske  :doh: Passar jo greitt også det i den litt rolegare romjula  :) Oppskrifta no er på ca 9,5 kg malt i eit 22-liters brygg.
 
Gjorde en test med min BB30 for å simulere mesking, men kortet ned på tidene. Isolerte kjelen med et liggeunderlag. Fylte opp med ca 20 liter vann (ca 30 cm fra bunn) og koblet på pumpe for  sirkulasjon med utløp over vannflaten.  En PT100 temperaturføler ble plassert 1-2 cm under vann-nivå. Startet pumpe og satte termostat på 52 grader. Logget temperatur hvert 15 sekund.  Startet på 12 grader og målte 53 grader etter 25 min, temp sank deretter gradvis og etter ca 15 min stilte jeg termostaten til 66 grader. Målte 67 grader etter ca 10 min, deretter sank temperaturen med et par grader i løpet av 12-14 min før elementet koblet seg inn igjen. Tar forbehold angående nøyaktigheten av denne testen, alle tall er ca-tall. Synes imidlertid resultatet var lovende, men strekinndelingen på termostatrattet er 5 grader så ikke helt lett å stille inn nøyaktig.  Hvis jeg skal brygge på denne måten vil jeg nok prøve å stille termostaten en grad over ønsket mesketemperatur. Skal prøve å gjøre samme test med PID kontroll senere.
 

Vedlegg

  • BB30_1.JPG
    BB30_1.JPG
    160,2 KB · Sett: 1.313
  • BB30_2.jpg
    BB30_2.jpg
    233,8 KB · Sett: 1.311
  • BB30_3.JPG
    BB30_3.JPG
    232,4 KB · Sett: 1.312
Har brygget tre ganger med BB30 nå, med varierende resultater for fastbrent gugge i bunnen.
Første gang, med kun 5 kg malt var det ingen problemer med rengjøringen, litt gnikking med en finger og litt vann løste det opp på bare få sekunder. De to andre bryggene har jeg hatt mer malt i, med resultatet at det skvalper over litt malt underveis. Da har jeg hatt i litt Stoutrens og lunkent vann og latt stå i 10 minutt første gang, 20 minutt i dag (første mørke øl, kan ha gjort sitt det og), for å få løst opp gugga. Tilsvarende har det gått veldig greit med tapping (sirkulering) første gang, men ikke fullt så greit andre gang. I dag måtte jeg til og med løfte ut maltrøret for å få staket opp krana, som var gått tett av alt som rant over kanten på maltrøret. Brukte 6kg malt i dag. Bruker man hvetemalt får man mye mer i ser det ut til.

Kokingen har gått veldig greit alle tre ganger. Brukte 4-5 minutt på å få finjustert tempen, og så har den rullet fint hele tiden.
 
Idag brygget madammen alene på BB30 mens jeg var på jobb. Fikk full rapport når jeg kom hjem.

Hun brygget Am. Pale Ale (Bryggselv & Garhs kit).
Forventet OG var 1,050-1,055 ifølge bryggselv.
Madammen fikk 1,062. :)
Kornet var ferdigknus og var nok litt for finknust for BB30, da hun opplevde en halvstuck mash. Hun måtte røre mye for å kunne få irkulert nok vørter under meske stegene.
Nå er ølet i gjæringskaret, det er luftet godt, og gjærslurry fra tidligere IPA er tilsatt (Wyeast 1450 Denny's Favorite)
Dette blir skikkelig spennende!

Ellers har vi opplevd noe fastbrent på varmeelementet hver gang. (Ser ut som en mørk halvmåne).
Men natten over med kaustisk soda fikser dette.

@Knut: Stilit oppsett. Hva slags pumpe er det du har brukt?
Hvordan får du registrert varmedata inn på pc? Så skikkelig stilig ut, og kunne tenkt meg å ha slikt oppsett selv. :)
 
Det er ingen slanger på kjøleren? Slik eg har forstått det er det nok med hageslange, overgang til krana på vasken og to slangeklemmer. Stemmer det?
 
Aleksander_B skrev:
Kornet var ferdigknus og var nok litt for finknust for BB30, da hun opplevde en halvstuck mash.

Du kan jo skrive i kommentarfeltet "knuses til Speidel" neste gang du bestiller fra Bryggselv som en test. Erik knuser mye grovere til Speidel har han nevnt en gang.
 
Takk for tipset Bjarte :)
Men neste gang jeg bestiller kit så knuser jeg selv. Har en knallgod MM2.0 ifra bryggselv som er nå innstilt perfekt til BB30 :)
 
Aleksander_B skrev:
Takk for tipset Bjarte :)
Men neste gang jeg bestiller kit så knuser jeg selv. Har en knallgod MM2.0 ifra bryggselv som er nå innstilt perfekt til BB30 :)
Da er det null stress. Har samme mølle selv!
 
Tilbake
Topp