Erfaringer med Beer Brew 30

Ole Mørkved skrev:
Bruker du lang tid på en runde? Følger du fremgangsmåten slik det var beskrevet i det som var med BB30?

Hmmm, jeg leste og fulgte anvisningen som fulgte med BB30 på første brygget.

Når du snakker om lang tid på en runde? Hva mener du da?

Jeg stegmesket følgende: (Fulgte meskeskjema som er gitt som eksempel i "How to brew")
50 °C i 30 min (Innmesking og proteinrest)
60 °C i 30 min
70 °C i 30 min
77 °C i 10 min (Utmesking)

Jeg brukte også noe mindre vann denne gang fordi det ble brukt noe mindre vann. Hadde ca 4l/kg, som ble 20-21 liter.

Koketid varte i 90 min på full guff. Selv om termostaten skudde seg av/keep varm to ganger, som gjorde at temp falt til 95 °C før termostat slo seg på igjen.
 
Aleksander_B skrev:
Hmmm, jeg leste og fulgte anvisningen som fulgte med BB30 på første brygget.

Er dette same bruksanvisinga som fulgte med? http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=6983.0;attach=3557
Min kom utan bruksanvising. Reknar med det kun er basismalt i den sekken, og ikkje noko spesialmalt?

Blir brygging i morgon. Fyrste gong med all grain, så det blir spanande. Dessverre fekk pakken litt juling på vegen:

2011-12-07215124.jpg
 
Ja, omtrent den samme. Du får den sitter på mail hvis du kontakter selger.

Hva skaden angår, må du vel kontakte Posten snarest, og før du tar den i bruk.
 
Nei, jeg har ikke kommet igang ennå. Monterte opp maltmølla og testkjørte den, og røstet en pakke med Bjørns havregryn, lenger har ikke jeg kommet. Må fikse slanger og slikt til kjøleren også.
 
Jeg brukte 4,5-5 timer på hvert av mine 2 brygg, fra jeg begynte å måle opp malten til alt var vasket og satt til tørk.
 
Min er på vei i posten.

For å forberede litt: hva er diameteren på rør til kjøleren? Noen tips til slange som passer?
 
Atle M skrev:
Min er på vei i posten.

For å forberede litt: hva er diameteren på rør til kjøleren? Noen tips til slange som passer?

Jeg målte den ikke, men "standard" hageslange fra clas ohlson og jernia passet som støpt (med slangeklemme utapå).
På jernia har de en 25meter rull til 99,-. Det var rett størrelse, men den har litt tynne vegger så skal du bruke litt lengde går den fort i klem. Da var tilsvarende fra clas ohlson som jeg hadde fra i sommer bedre og tjukkere. Der følger det med munnstykke til dusjkran og overgang til standard kjøkkenkran og hvis du ikke har sånt fra før.
Så nå bruker jeg Jerniaslange inn i kjøleren og Classlange ut. I mitt oppsett er det i hvert fall på vei ut det er viktigst at det ikke blir tett da trykket derfra vil øke faren for at det begynner å lekke ved skjøten til spiralen og oppi vørteren.

Litt morsomt, fyren på jernia gjetta med en gang at jeg brygga øl når jeg kom og handla hageslange i desember :)
 
O Glede.

I dag fikk jeg en hyggelig SMS om at det var en pakke til meg på posten :)
kjørte med en gang til posten å hentet herligheten :)

så nå satser jeg på at det blir første brygging på søndag  :biersmile:
 

Vedlegg

  • IMG_0550.JPG
    2 MB · Sett: 1.704
  • IMG_0551.JPG
    1,8 MB · Sett: 1.664
igniztion skrev:
Jeg brukte 4,5-5 timer på hvert av mine 2 brygg, fra jeg begynte å måle opp malten til alt var vasket og satt til tørk.
Det er bra. 60 min mesking og 60 min kok da?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Meskingen var på 60 på første og 80 på andre. Kok på 60. Vasket litt underveis så det egentlig bare var kokekjelen og småtterier igjen å vaske til slutt.
 
Det fastbrente er ikke noe problem i frunn ser jeg nå. Det er bare å lute litt så er den like fin igjen morgenen etter. Ikke laget det noe smak i vørteren som sagt.

Men jeg blir bare mer og mer glad i maltrøret. Aldri før har det vært så enkelt å bli kvitt malten  :skitbra:
 
Enig ang. maltrøret. Kjekt å bare dumpe malten rett i søpla/komposten.

Jeg tror muligens jeg har klart å få en anelse svidd smak på hefeweizen. Ante en liten tendens under smaking på vørter, så får se hvordan det smaker etter en ukes gjæring når jeg måler SG.
 
Det høye sukkernivået i vørter skjuler mye:)

Edit: til de som skal handle hageslange, ikke kjøp den aller billigste. Jeg hater min hver gang jeg brygge der den deformerer og åler seg.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
daje skrev:
Atle M skrev:
Min er på vei i posten.

For å forberede litt: hva er diameteren på rør til kjøleren? Noen tips til slange som passer?

Jeg målte den ikke, men "standard" hageslange fra clas ohlson og jernia passet som støpt (med slangeklemme utapå).
På jernia har de en 25meter rull til 99,-. Det var rett størrelse, men den har litt tynne vegger så skal du bruke litt lengde går den fort i klem. Da var tilsvarende fra clas ohlson som jeg hadde fra i sommer bedre og tjukkere. Der følger det med munnstykke til dusjkran og overgang til standard kjøkkenkran og hvis du ikke har sånt fra før.
Så nå bruker jeg Jerniaslange inn i kjøleren og Classlange ut. I mitt oppsett er det i hvert fall på vei ut det er viktigst at det ikke blir tett da trykket derfra vil øke faren for at det begynner å lekke ved skjøten til spiralen og oppi vørteren.

Litt morsomt, fyren på jernia gjetta med en gang at jeg brygga øl når jeg kom og handla hageslange i desember :)


Heisann. Den slangen du kjøpte fra clas. Kan du huske artikkelnummer? de har så mange forskjellige. Det høres jo veldig kjekt ut å få koblinger i samme pakke.
 
Hm, fint apparat, men temperaturstyringa er fullstendig på bærtur. Når den slo ut på 75, var det 56 i kjelen! Her må det nok til noe elektrikseri til, ja.
Driver og brygger akkurat nå, og jeg er blir godt fornøyd når jeg får kobla til en PID.
 
Tilbake
Topp