Javel da kommer oppsummeringen av min bryggedag:
Her er da BB30 i full sving med maltsettet som fulgte med:
Sånn ser det ut når man har for lite vann i maltrøret. Her er det brukt 3l/kg.
Og når man har
for lite vann og en stuck mash blir dette resultatet:
Etter å ha grått en skvett over den tapte mesken, og tanken på det ølet som skulle bli så godt var det bare en ting å gjøre;
Male opp nytt korn og begynne på nytt. Måtte da skrubbe bunnen godt, fikk ikke av alt.
Etter endt mesking var det endelig klart for koking. Under oppvarmingen til kokingen kom det tykkeste skummet jeg noensinne har sett. Skummet av flere ganger
På grunn av ett fantastisk kok var det utrolig mye damp som kom ut den lille gryta. For å lede damp inn i ventilatoren måtte det til med gode mengder alu. folie. Det var såpass høyt "trykk" i dampingen av det meste føk ut og dryppet ikke ned i gryta igjen.
Dette ble da fargen for brygget
Det er mye grums i glasset da det er brukt en del humle, og jeg hadde ikke nok tålmodighet til å vente på at det skulle felle skikkelig ned.
Og her er da det viktigste; resultatet av endt bryggedag. Noe trub fulgte med i spannet, men skitt au.
Oppskriften til brygget er følgende:
Rogue Hopped Red IPA
4,0kg Pilsnermalt
0,9kg Munich Type 1
0,6kg Caramunich Type 2
0,4kg Crystal 150 EBC TF
18g Northern Brewer 60 min
25g Cascade 30 min
25g Cascade 10 min.
Årsaken til at denne kalles "Rogue Hopped" er fordi madammen fant en åpnet pakke med Cascade. Noe jeg antar kan være rundt 80g, og etter litt tenkte vi "f*** it all" og tilsatte humlen sporadisk etter "magefølelsen". Følte oss virkelig uskikkelige da vi ikke fulgte noe skjema eller vekt (High on the crime!) hehe.
Vørteren smakte bra, og det hele skal grisetørrhumles etter 7 dager. :biersmile:
Konklusjonen for dagens utprøving av BB30:
* Mesking gikk veldig fint da man bruker
nok vann!
* Mesking vil gå mye bedre ved kontinuerlig sirkulasjon, da det blir ett betydelig varmeskille mellom det øvre og nedre sjiktet.
* Jeg bør ha en PID som styrer BB30, da min termostat på BB30 ikke er nøyaktig nok. For å oppnå 75grader, måtte jeg stille termostaten til 85.
* Kjøleren som følger med er jeg fornøyd med, da den klarte fra koking til 22 °C innen 20 min.