Erfaringer med Beer Brew 30

Jeg hadde maltrøret i tomt når vannet var varmt for deretter å fylle på med malt. Det fungerte helt fint det, men det var kjekt med en bryggeskje for å røre litt ja.
 
olavgn skrev:
Spesielt at det skulle føre til problemer, ja. Hva er hullstørrelsen i silkaret? Sjøl har jeg jo meska finkverna malt med falskbunn på 2mm+dørslag fra Biltema uten at det har gått tett. Har kanskje noe med hvor mye man kan tappe av om gangen pga dødrommet? Litt dumt at det ikke går an å få tappa av de 3 literne under krana. Eller går det om man fester en rørstuss i krana vendt nedover i kjelen?

Hullstørrelsen er 2mm
 
Denne gangen går det bedre i maltrøret. Var nok en begynnerfeil fra min side som ødela :)
Nå går det som en drøm :)
 
Godt å høre at ting funker som det skal! Hvordan har dere gått fram under skylling? Hvor ofte resirkulerer dere, og hvor mye av gangen? Ser ut som jeg kanskje får muligheten til å få testa bryggeriet en gang før pumpa ankommer. Spent på hva slags utbytte dere får.
 
En stk ferdigbygget brown ale på gjæringsdunken. Endte med utbytte på 77% ca. Var ikke overivrig med sirkuleringa, og hadde litt for lite skyllevann. Nå har i alle fall gjæren 1.059 OG å kose seg med. Endte med 22 liter pga nevnte feilberegnet mengde skyllevann.
 
Funket greit hos meg. Brukte slavisk oppskriften og ingrediensene som fulgte med, bortsett fra 50g Cascade som gikk i til slutt. Ingen problemer med stuck mash, gikk veldig greit i koking og krana fungerte fint. Brukte lengre tid enn forventet på oppvarming til mesketemp, og jeg måtte ta en tur ut for å finne en overgang til krana mi mens meskingen pågikk. Kjølte fra kok til 30 grader på ca kvarteret, ca 10 grader i kranvannet mitt. Det ble 20,5 liter med 1.052.

I morgen er det atter en (brygge)dag. :)
 
Kjøleren var effektiv ja. Var nede på 22 grader på under 20 minutter.

Synes oppvarmingen gikk med forventet hastighet jeg. Fra 10 til 70 grader på ca 30 min.

Sent from my Galaxy S 2 using tapatalk.
 
Javel da kommer oppsummeringen av min bryggedag:


Her er da BB30 i full sving med maltsettet som fulgte med:


Sånn ser det ut når man har for lite vann i maltrøret. Her er det brukt 3l/kg.


Og når man har for lite vann og en stuck mash blir dette resultatet:


Etter å ha grått en skvett over den tapte mesken, og tanken på det ølet som skulle bli så godt var det bare en ting å gjøre;
Male opp nytt korn og begynne på nytt. Måtte da skrubbe bunnen godt, fikk ikke av alt.


Etter endt mesking var det endelig klart for koking. Under oppvarmingen til kokingen kom det tykkeste skummet jeg noensinne har sett. Skummet av flere ganger :)


På grunn av ett fantastisk kok var det utrolig mye damp som kom ut den lille gryta. For å lede damp inn i ventilatoren måtte det til med gode mengder alu. folie. Det var såpass høyt "trykk" i dampingen av det meste føk ut og dryppet ikke ned i gryta igjen.



Dette ble da fargen for brygget :) Det er mye grums i glasset da det er brukt en del humle, og jeg hadde ikke nok tålmodighet til å vente på at det skulle felle skikkelig ned.


Og her er da det viktigste; resultatet av endt bryggedag. Noe trub fulgte med i spannet, men skitt au.


Oppskriften til brygget er følgende:

Rogue Hopped Red IPA

4,0kg Pilsnermalt
0,9kg Munich Type 1
0,6kg Caramunich Type 2
0,4kg Crystal 150 EBC TF

18g Northern Brewer 60 min
25g Cascade 30 min
25g Cascade 10 min.

Årsaken til at denne kalles "Rogue Hopped" er fordi madammen fant en åpnet pakke med Cascade. Noe jeg antar kan være rundt 80g, og etter litt tenkte vi "f*** it all" og tilsatte humlen sporadisk etter "magefølelsen".  Følte oss virkelig uskikkelige da vi ikke fulgte noe skjema eller vekt (High on the crime!) hehe.
Vørteren smakte bra, og det hele skal grisetørrhumles etter 7 dager.  :biersmile:

Konklusjonen for dagens utprøving av BB30:
* Mesking gikk veldig fint da man bruker nok vann!
* Mesking vil gå mye bedre ved kontinuerlig sirkulasjon, da det blir ett betydelig varmeskille mellom det øvre og nedre sjiktet.
* Jeg bør ha en PID som styrer BB30, da min termostat på BB30 ikke er nøyaktig nok. For å oppnå 75grader, måtte jeg stille termostaten til 85.
* Kjøleren som følger med er jeg fornøyd med, da den klarte fra koking til 22 °C innen 20 min.
 
Jeg tror nok sirkuleringa I seg selv vil forbedre termostaten. Jeg målte temp på det jeg tappet ut for å sirkulere manuelt, og da var tempen veldig nære termostat.

Ellers veldig enig I dine punkter på slutten her.

Sent from my Galaxy S 2 using tapatalk.
 
Odland skrev:
@ Aleksander: Kjekt å så at Nærbøglasset også har fått nytt liv i deres heim.

Jeg beklager at jeg kuppet ideen din. Men de har stått så ensomme og ubrukte i skapet. Og nå har de endelig fått en ny oppgave her i livet. :)

@ igniztion: Opplevde du noe fastbrente rester på varmelementet da du var ferdig med bryggingen? Det var det hos meg, har utstyret stående i dusjen med varmt rent vann i bunnen for å prøve å løse det opp.

Det som var litt "irriterende" var at dette er laget i aluminium. Hadde vært så mye bedre i stål mtp. rengjøring.
 
Jeg hadde også litt fastbrente rester i bunnen ja, men det var ikke svidd. Muligens en fordel å bruke humlepung, men med pellets blir det jo mye gugge uansett.

Per Inge sier alt er rustfritt stål. Rart om bunnen er i aluminium. Jeg brukte en sånn grytesvamp for å skrubbe det vekk.

I morgen blir det weissbier :D
 
Jeg tror nok at termostaten kan være litt forskjellig fra sett til sett. Jeg har testet et par sett og det har vært noe forskjell. Men jeg regner med at dere lærer deres sett å kjenne slik at det etterhvert vil bli mer strømlinjeformet å brygge.
Ellers vil jeg gjenta: Det er ingenting i settene som er av aluminium. Alt er i rustfritt stål.
 
Til uken, til uken, jeg venter på pakker! Skal forsøke å skrive en detaljert fremgangsmåte, og jeg skal bruke den informasjonen som ligger ute på ølbrygging.no til punkt og prikke.
 
Det er vel som med stekeovnen, du må lære din å kjenne, reparerer du den eller skifter termostat må du lære den på nytt.
Jeg har ikke BB30 men det er nok sånn alikevel :)
 
ja, det er mye som må erfares. Men jeg liker denne svært godt, og vil si at jeg er fornøyd med kjøpet!  :)
Å herregud så lettet jeg ble da det er i rustfritt! Da skal det kjøres på med litt sterkere saker for å få vekk det fastbrente i bunnen.
 
I dag fikk jeg veldig dårlig effektivitet uten at jeg helt vet hva det skyldes. 5,5kg malt 50/50 hvete og pale ble mesket i 25 liter vann. skylte med 9 liter og satt likevel igjen med totalt 21 liter i gjæringsbøtta med OG 1.046. I følge Beersmith skulle jeg endt nærmere 1.055 og med 25 liter i bøtta...
 
Aleksander_B skrev:
ja, det er mye som må erfares. Men jeg liker denne svært godt, og vil si at jeg er fornøyd med kjøpet!  :)
Å herregud så lettet jeg ble da det er i rustfritt! Da skal det kjøres på med litt sterkere saker for å få vekk det fastbrente i bunnen.

15g/l PBW som varmes opp til 80C og får stå over natta ;)
 
Tilbake
Topp