Erfaringer med Beer Brew 30

Bjarte H skrev:
15g/l PBW som varmes opp til 80C og får stå over natta ;)
Skal gå til innkjøp av PBW, da jeg ikke har det i hus enda. Men jeg slengte oppi en god dose klor, det gjorde susen det også.
Senere skal jeg skylle, skrubbe litt til og så kjøre ett raskt oppkok i vann. Så skulle den være ren og pen igjen :)
 
Jeg har i ettermiddag hatt mitt første brygg på Beer Brew 30. En havrestout.
Frem til nå har jeg brygget i en 32 liters Coleman Extreme med kobbermanifold + kokt i ei 30 liters stålgryte med kran. Dette oppsettet har fungert veldig bra, men dessverre tar det litt mye plass for en som bor i en liten blokkleilighet. På bryggedagen har jeg måtte gå 2-3-4 turer ned i den stappfulle lille boden min i kjelleren og opp alle trappene til leiligheten min i 5. etg. (Heis er tydeligvis oppskrytt..).
Så da jeg fikk nyss om BB30'en så fristet det å bytte det inn i denne kompakte saken. Og jaggu tror du ikke madammen slo til med en fantastisk bursdagsgave til bryggeren i huset!

Så var det mine erfaringer etter første brygget:
Lett og kompakt! Veier nesten ingenting og tar mye mindre plass enn det gamle oppsettet mitt.
Jeg tok ikke tiden på oppvarming av meskevannet (25 liter), men det gikk kjapt nok. Satte termostaten på 70C. Da termostaten slo ut målte jeg 77C i vannet (kontrollert med 2 ulike termometere). Litt skuffende, men hvis differansen er konstant så er det til å leve med. Kommer til å holde øye med dette fremover.

Fikk senket temp'en til 71C og hadde i malten slik at jeg traff mesketemp på 66C. Tempen sank med kanskje et par grader totalt i løpet av timen jeg mesket. Så jeg måtte tilføre varme samtidig som jeg resirkulerte et par ganger. Jeg stoler ikke helt på at termostaten klarer å holde riktig temp på egenhånd. Resirkulerte derfor samtidig som jeg rørte litt når temperaturen sank og jeg måtte tilføre varme - mens jeg passet på temp'en med termometeret mitt. Tror jeg kommer til å isolere med liggeunderlag eller lignende slik at temp'en holder seg stabil gjennom mesken med lite eller ingen oppvarming underveis.

Når det gjelder selve meskingen så var den litt små-stuck til tider. Noe av årsaken er nok de 750 grammene (ca 13%) med lettkokte havregryn jeg hadde oppi. Men jeg mistenker også at jeg må ha litt grovere knusing enn jeg hadde på det gamle oppsettet. Men med litt god røring i bunnen av maltrøret så rant det igjennom. :)
Når jeg skulle øke temp'en til ca 78C for utmesk så merket jeg at jeg måtte resirkulere flittig for at termostaten ikke skulle slå ut. Jeg måtte vel ha den på rundt 85C mens jeg konstant resirkulerte og rørte litt - for å få temp'en gjennom hele mesken opp til 78C. Jeg fikk hjelp av madammen til å sette på den ringen som maltrøret skal stå oppå under utskylling. Hadde nok fått det til på egenhånd, men det var litt tungt og knotete med nesten fult rør pga. halv-stuck mash.
Utbyttet endte på 75%. Hadde 80%+ på det gamle oppsettet. Men det er ikke så halvgalt til å være første brygget og atpåtil havrestout. Jeg resirkulerte 2-4 liter samtidig som jeg rørte litt hvert 10-15 minutt gjennom mesken. Neste gang vil jeg nok resirkulere litt mer og forhåpentligvis røre litt mindre.

Hadde 25,5 liter til kok. Null problem å holde rullende kok på det. Er dog glad jeg bruker fermcap. Vil tro det ellers lett kan koke over med en såpass høy og smal kjele.

Krana er jeg ikke særlig imponert over. Mulig jeg har vært uheldig, men måtte til stadighet vippe krana over i motsatt posisjon for at den skulle fortsette å renne. Strålen dabbet av etter ca et minutt. Vippet jeg den over i motsatt posisjon så fortsatte den på full guffe til den dabbet av igjen. Virket også som den ofte åpnet seg litt mere om man bare åpnet den nesten, men ikke helt, opp.  Den sprutet ofte også, i stedet for og renne med en rett stråle. Det kan jo ha vært grums i krana som forårsaket dette. Men det tettet seg ikke. Jeg kunne alltid bare vippe krana over i motsatt posisjon.
Vel, det tettet seg på slutten av tappingen av den avkjølte vørteren og over i dunken. Hadde vel rundt 3 liter igjen og var kommet til trub'en - da var det stopp. Måtte helle de siste literne gjennom ei desinfisert sikt og opp i dunken. Hadde aldri slike problemer med det gamle oppsettet, selv om jeg har brukt mye større mengder humle. I dag brukte jeg 70g pellets. Men det skal sies at krana på den gamle gryta er en vanlig 1/2" kuleventil i stål. Det hadde gjort seg med ei skikkelig kran på BB30'en også.. Er det noen som vet om den enkelt kan byttes ut?

Jeg kommer til å beholde den gamle kjølespiralen min i kobber, så jeg har ikke gjort meg noen erfaring med kjøleren som fulgte med. Men jeg kan ikke tro noe annet enn at den skal fungere helt ok.

Når jeg skulle vaske utstyret så var det en fastbrent flekk i bunnen. Den utgjorde ca halve den innerste sirkelen. Virker som dette kan være vanskelig å unngå med 2,5kW på et så lite område med en så tynn bunn. Kan se ut til at jeg må investere i litt PBW... I mangel på sterkere lut så skal den nå stå med varmt vann og maskinoppvaskmiddel over natta, så får vi se om flekken gir seg.
Utenom dette så var BB30 kjappere å rengjøre enn det gamle oppsettet mitt.

Alt i alt må jeg si meg godt fornøyd med dette bryggeriet. Det har noe forbedringspotensial, men jeg hadde ikke forventet at alt skulle være helt perfekt til denne prisen. Teknikken min blir nok også bedre når jeg lærer meg det å kjenne. Og etterhvert dukker det helt sikkert opp tips og snedige løsninger fra alle de andre som også har bestilt BB30.

Det var godt med liv i gjærlåsen knappe 4 timer etter pitching, så det ser ut til at det er øl på gang!  :ilike:
 
Kranen kan enkelt byttes. Den er festet med en mutter på insiden, så det er bare å skru av. Tror nok jeg også skifter den ganske kjapt. Hadde samme problem som deg med at den tettet seg ganske ofte så jeg måtte lukke og åpne med jevne mellomrom.

Jeg måtte stå parat og skumme godt av på min hveteøl, mens brown alen klarte å holde seg under toppnivå.

Ser ut som erfaringene er ganske samstemte mellom de av oss som har fått brygget på BB30. Jeg er i alle fall meget fornøyd, alt tatt i betraktning.
 
Rune Alm skrev:
Så blir vel neste test om den greier 100% hvete, noe som Speidelen klarer...?

Tja, min 50/50 hvete/pale var på nippet til stuck gjennom hele meskingen. Det er jo kun tyngdekraften som jobber her, og det gikk veldig tregt. Tror nok Speidelen fungerer bedre med sin løsning som pumper mot tyngdekraften.

Det blir uansett litt galt å sammenligne med Speidel. BB30 er kokekar med termostat og et silkar. Ingen PID, ingen pumpe.
 
@ Igniztion; Når du mesket, blandet du alt sammen da? Mener å ha lest/sett at dersom man har problemer med stuck mashes pga. hvete, kan man ha den andelen man brukar av pale/pils nederst og så legge all hvete oppå pale/pilsen.
- Har ikke prøvd dette selv...

Jeg har ikke målt dimensjonen for kranen som er montert, men jeg antar at hullet må utvides noe for 1/2" gjengene på weldless kitet.

På onsdag skal det brygges igjen :) (Klarer ikke å la den være)
 
Jeg blandet det ikke godt sammen, så jeg tror mye av hveten havnet nederst. Det er nok litt av grunnen. Hveten lå øverst i bøtta jeg helte i malten med.
 
Aha. det kan muligens være grunnen til problemene du hadde.
Man får bare prøve igjen, og da kverne hvete først og så pale ;)

Kan også nevne at når jeg brygget min Rogue Hopped Red IPA så knuste jeg malten noe grovere enn hva jeg har gjort tidligere. Dette førte til en lavere effektivitet, kun 65%. Neste gang skal det kvernes litt finere.
Men det jeg gleder meg til å se er om det vil være noen forskjell med kontinuerlig sirkulering med pumpen. :)
 
Hvis du hadde problemer med dårlig sirkulasjon sist vil det neppe hjelpe å kverne finere. Da ville jeg heller kvernet litt grovere og øke mesketiden. Eventuelt kjøre innmesk på 55C.
 
Når jeg brygget kjørte jeg innmesk på 40 grader i ca15 min før jeg gikk videre til 55 i 20 min for så 68 i 1 time. Utmesking ved 74grader.
(Må også nevne at jeg hadde helt glemt ut skyllevann og måtte finne kriseløsning i vannkoker og kaldt vann. Det ble en dårlig og ujevn skylling)

Det jeg sitter og lurer litt på nå er følgende:
Ved brygging av en "ren" øl, som f.eks. maibock, pilsner, kölsch osv, kan det som "brenner" seg på varmeelementet gi fra seg svidd smak?
Dette er jo noe som man absolutt ikke vil ha i slike øl.
 
Svidd mesk er sjelden av det gode, nei. Men det vil selvsagt komme an på hvor elikat ølet er. Men man skulle vel tro det lar seg gjøre å resirkulere mesken på en slik måte at man unngår at det svir seg?
 
Aleksander_B skrev:
Når jeg brygget kjørte jeg innmesk på 40 grader i ca15 min før jeg gikk videre til 55 i 20 min for så 68 i 1 time. Utmesking ved 74grader.
(Må også nevne at jeg hadde helt glemt ut skyllevann og måtte finne kriseløsning i vannkoker og kaldt vann. Det ble en dårlig og ujevn skylling)

Da tror jeg at du har mye å hente på skyllingen :)
 
da satser vi på at en planlagt og god skylling er det som skal til ;)

Noe jeg kom på som jeg ikke har nevnt tidligere:
Under bryggingen ble jeg noe forbasket over håndtaket til meskekaret. Ved første øyekast så den litt skrøpelig ut.
Jeg var litt skeptisk på å løfte med den da mothakene var litt lide bøyd i mine øyne. Skal ta bilde senere dersom det trengs.
Men denne kan hoppe lett ut, noe den gjorde hos meg. Skulle løfte maltrøret ut og opp på holderen og så glapp den på den ene siden.
Heldigvis er det såpass mye luft i mesken at den landet nokså mykt nedi vørteren igjen. Dessuten er den såpass tynn at den gjør noe vondt i hånda når man løfter opp meske mettet med vann. Omtrent som å løfte en 10l bøtte etter en litt tykkere ståltråd. Dette må mekkes på og utbedres for min del. :)
 
Ang dere som får svidd vørter i bunnen. Kjører dere 2500w hele veien under kokingen? Jeg tenker det blir for mye på en så liten overflate. Det koker selv om en setter ned varmen litt når koketemp nærmer seg.. regner jeg med..? Folk som koker med gass oplever også svidd bunn om de kjører på for hard. Det skal jo rulle under kokingen, men fossbobbler det når dere koker?
 
Termostatene er enten på eller av, så enten fosskoker det, eller så koker det ikke i det hele tatt. Jeg prøvde å skru litt på termostaten under koking, men klarte ikke finne sweet spot slik at den holdt kok uten å fosskoke hele tiden. Det er nok dette som resulterer i svidd vørter.
 
Tilbake
Topp