Erfaringer med Beer Brew 30

Bjarte H skrev:
Tror du forresten at det var effektreguleringen under kokingen eller sirkuleringen som hindret fastbrenning?

Det er nok mest under mesking at faren for fastbrenning skjer, det er jeg rimelig sikker på. For det første er ikke føttene på silkaret mer enn ca 1 cm høy. Selve elementer er en fohøyning i bunnen som stikker opp noen millimeter opp mot bunnen av silkaret. I tillegg er det en fals på silkaret som gjør at sirkulasjonen blir enda dårligere. Det er det siste der som gjør at jeg kunne ha tenkt meg en kran til som brukes under sirkulasjonen/temperaturøkning under mesking, for å tappe ut så nært bunnen som mulig. For tapping over til gjæringsdunk er den orginale krana helt ok plassert.
 
Jeg har ikke hatt noe problem med fastbrenning etter at jeg forlenget beina på silkaret med ca 3cm.
Jeg passer på å resirkulere mens jeg hever temperaturen under mesking. (Det må vel uansett gjøres for og få gjevn temp i mesken).

Kokte 90 min på full gnu nå sist. Var et belegg på den ene halvdelen av elementet, slik Svein-H beskriver, men det var ikke fastbrent.
 
Aleksander_B skrev:
Ole Mørkved skrev:

Har en slik på vei. Som sagt er dette montert kun for å teste. Det er ingen endelig modifikasjon.
Under testen fulgte jeg med på releet, dersom de skulle bli for varmt (Noe jeg ville ha kjent igjennom den tynne plasten) hadde jeg tatt vekk "boksen" og fortsatt som normalt med kokingen uten effektdimmeren.

Etter hva jeg kan se på bilde, så ser det ikke ut som om at du har lodda ledningene på effektbryteren. Slik du har tvinna de nå er ikke bra med tanke på hvor mye effekt det er snakk om her.
 
For å være dønn ærlig er det ikke jeg som har koblet dette sammen.
Alt elektrisk gir jeg videre til min bror som er elektriker.

Jeg påpekte det med tvinningen av kordeller, men han mente at det var trygt å gjøre dette under en test-periode.
Dette skal loddes når det skal installeres skikkelig.

Husk folkens, bilder og alt fra meg om dette er kun under test. Ikke permanente ordninger. :)
 
olavgn skrev:
Aleksander_B skrev:
Det er jo et potensiometer som regulerer effekten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Potentiometer
Trodde reléet kun funka som ein på/av-bryter jeg, men det tar faktisk hensyn til hvilken styringsspenning den blir kobla til også, og justerer effekten etter det? Det var isåfall nytt for meg :p

Edit: Så om jeg, teoretisk sett hadde hatt to pider med to forskjellige styringsspenninger, f. eks. 6 v og 12v, og begge var nok til å styre et SSR-relé, så vil forskjellen kunne gi utslag på effekten til varmeelementet? Hvis ikke, hvorfor? Prøver å få oppklart litt i forståelsen min her :) Tror det har mest med inputen på reléet å gjøre, hvordan det egentlig funker.

Det som Aleksander_B har er ikkje eit Solid State Relay men ein effektdimmar/effektregulator/fasevinkelstyring/Silicone Controled Rectifier. (til tross for at det kjem i samme "pakke")

Det som du snakkar om er PID med manual mode som styrer eit SSR (SSR er KUN av og på). Måten PID'en regulerar effekten på er at den i løpet av ein kontrollperiode (justerbar mellom 1 og 200 sek.), koblar den inn og ut SSR over ein variabel tidsbase.

Feks: du stiller manuell mode til å gi 70% effekt. Kontrolperioden er stilt inn i PID'en til 2 sek.
PID vil då starte med å koble inn SSR i 1,4 sek (70% av 2 sek.) og så av i 0,6 sek. Dette vil repetere seg inn i evigheiten.

Med denne metoden er det viktig å ha relarivt kort kontrlollperiode for å unngå "pulserande" koking.

PID'en brukar også denne metoden for effektregulering i PID-mode. Etter at den har kalkulert alle variablane sine sit den igjen med eit utgangsparameter i %. Dette er kor lenge, altså kor menge % av ein kontrolperiode, utgangen skal vere på for at den skal holde temperaturen stabil, med dei forutsetningane som systemet er satt opp for.
 
sånn ja.. da stiller jeg ned kontrollperioden. den var fabrikkinnstilt på 4sek, vet ikke om den ble juster under autotuningen
 
Ok, effektregulatoren bruker ikke et SSR, nei. Ikke rart man blir forvirra, effektregulatoren har jo "KYOTTO AC Solid State Variable Relay SSR" i auksjonsoverskrifta :p

Så 2 sek er en grei periodetid for PID med SSR? Noen fordeler/ulemper med å velge noe annet?
 
jarle a skrev:
sånn ja.. da stiller jeg ned kontrollperioden. den var fabrikkinnstilt på 4sek, vet ikke om den ble juster under autotuningen

Autotuningen gjer ingenting med dette parameteret. Det er eit brukarvalg som vil avhenge av korleis systemet ellers er designa. Om ein brukar feks kontaktorar eller kjølekomprassorar er det svært lite gunstig med kort periodetid.

olavgn skrev:
Ok, effektregulatoren bruker ikke et SSR, nei. Ikke rart man blir forvirra, effektregulatoren har jo "KYOTTO AC Solid State Variable Relay SSR" i auksjonsoverskrifta :p

Så 2 sek er en grei periodetid for PID med SSR? Noen fordeler/ulemper med å velge noe annet?

2 sek er fabrikkinstillingen på RKC sine modellar med SSR-utgang. Varianten med releutgang har 20 sek som standard. Sestos har 4 sek på SSR, og 20 på rele.

Jo lågare jo "jevnare" effekt.
 
FrodeNor skrev:
Etter hva jeg kan se på bilde, så ser det ikke ut som om at du har lodda ledningene på effektbryteren. Slik du har tvinna de nå er ikke bra med tanke på hvor mye effekt det er snakk om her.
Hvis du mener styringspotmeteret, så går det ikke noe effekt her. Dette er et vanlig 1/2W potmeter som styrer SSR'en trinnløst. Gjennom dette passerer det mye mindre enn en halv watt, ellers ville potmetret brent opp.
 
Hvis jeg justerer Kontrollperioden på PID ned fra 4 til 2 sekunder, bør jeg kjøre en ny autotuning?
 
Asle S skrev:
Hvis jeg justerer Kontrollperioden på PID ned fra 4 til 2 sekunder, bør jeg kjøre en ny autotuning?

Skal ikkje eigentleg vere nødvendig. Men du kan jo sef. gjere det. Det er uansett ikkje så stor forskjell på 2 og 4 sek. Ganske lågt begge deler.
 
har fulgt denne tråden lenge, men nå er jeg stuck. Jeg har skiftet kran, installert pumpe (solartypen) og alt dette fungerer bra. Jeg har foreløpig droppet PID styring da dette ble litt for avansert for meg i første omgang. Men jeg hadde som mål å regulere effekten på varmeelementet, da jeg opplevde dette som det største problemet. Så jeg kjøpte effektregulator(?) av samme typen som flere har kjøpt:
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140553987088&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123 KYOTTO AC Solid State Relay SSR. Jeg skal ikke koble noenting selv, men kompisen min som er elektriker forstod ikke hvordan han skulle koble dette.
Da begynner jeg å lure på om jeg har kjøpt feil, eller misforstått noe. Kan ikke dette brukes uten å kjøre PID system?
Hvis målet er ene og alene å kunne regulere effekten, sånn at det ikke blir 7 liter damp i kjøkken/stue når jeg koker, må jeg da kjøpe noe mer en dette?
Har noen evt en link til et koblingsskjema?

Takker på forhånd for hjelpen :)
 
hei eiba, så du de bildene jeg la inn i tråden av min effektregulator. Vis dem til han som du kjenner som er elektriker samt koblingsskjema så bør han skjønne det.
Min bror brukte omtrent 1 sek på å se tegningen for å skjønne det, det bør også "din elektriker" gjøre :)
 
eiba skrev:
har fulgt denne tråden lenge, men nå er jeg stuck. Jeg har skiftet kran, installert pumpe (solartypen) og alt dette fungerer bra. Jeg har foreløpig droppet PID styring da dette ble litt for avansert for meg i første omgang. Men jeg hadde som mål å regulere effekten på varmeelementet, da jeg opplevde dette som det største problemet. Så jeg kjøpte effektregulator(?) av samme typen som flere har kjøpt:
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140553987088&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123 KYOTTO AC Solid State Relay SSR. Jeg skal ikke koble noenting selv, men kompisen min som er elektriker forstod ikke hvordan han skulle koble dette.
Da begynner jeg å lure på om jeg har kjøpt feil, eller misforstått noe. Kan ikke dette brukes uten å kjøre PID system?
Hvis målet er ene og alene å kunne regulere effekten, sånn at det ikke blir 7 liter damp i kjøkken/stue når jeg koker, må jeg da kjøpe noe mer en dette?
Har noen evt en link til et koblingsskjema?

Takker på forhånd for hjelpen :)
http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=8015.0;attach=4495;image
 
Ja, bruker du den tegningen til Dag, skal du få det til. Selv jeg, i en alder av fire og førr fikk det til, og jeg loddet for første gang i mitt liv.
 
Har brygget noen brygg med bb30, og har hatt samme problem som flere andre her, at det brenner seg fast i bunnen av kokekaret. Det har ikke gitt noe utslag på smak, men vi brygget en lys export i helgen, som luktet litt brent. Er det grunn til å tro at brygget er ødelagt? Har noen andre hatt problemer med brentsmak i ølet?
 
Har brygget to brygg på BB30 nå og har kun hatt et lyst belegg i en halvmåneform på bunnen. Belegget har latt seg lett vaske bort med en myk svamp. Vi har hevet silkaret 2-3 cm ved å gjenge opp og sette små bolter i hullene i de eksisterende føttene på silkaret.

Det siste brygget ble gjort etter at vi monterte en "bypass" på termostaten slik at vi kunne kjøre kok med full effekt. På forrige brygg opplevde vi, i likhet med andre her inne, at termostaten sørget for fullt kok i et minutt eller to før den slo seg av et minutt eller to før den igjen ga fullt kok. Slik stod det på under hele kokeperioden. Denne gangen kjørte vi med bypass på termostaten og fikk flott rullende kok hele veien. Og selv da fikk vi bare dette nevnte belegget.

Vi sirkulerer hele tiden under meskingen og dette kombinert med at vi har hevet silkaret tror jeg sparer oss for at det blir brent. På den annen side har vi ikke prøvd uten disse tiltakene, så helt kategorisk kan jeg ikke være.
 
Heving av silkaret er nok det som skal til. Jeg har også satt i skruer slik at silkaret kommer ga 3 cm høyere. Da er det akkurat plass til å stenge lokket under meskingen. Nå blir det ikke noe brent selv om jeg ikke kjører sirkulering. En annen ting som også kan anbefales, er å isolere med f.eks. liggeunderlag. Det gjorde det mye enklere å holde stabil temperatur.
 
Tilbake
Topp