Erfaringer med Fermoale/Fermolager

Finn Berger

Moderator
Det er kanskje greit å ha en egen tråd om gjærtypene fra dette firmaet?

Korsom er, for to dager sida satte jeg et øl - en best bitter med vørterstyrke på 1.043 - med Fermoale New-E. Jeg pitcha en pose til 16 liter, hvilket burde være godt innafor. Det står 0,4 - 0,8 gram per liter på posen. Som jeg pleier med tørrgjær, strødde jeg den rett i dunken. Satte den til gjæring litt lavt - som jeg også pleier - på 17 grader, men det er også innafor grensene.

Jeg trur dette er noe av det treigeste jeg har vært ute for. Først i dag har den greid å lage noe som ligner på et skumlag, og den er bare nede på 1.038. Klukkinga er mildt sagt deprimerende nølende og forsiktig.

Nå har jeg satt den litt varmere, og så får vi se. Men denne oppfører seg i alle fall iså langt kke på noen måte sånn som andre gjær av samme type - gjær med opphav fra Boddingtons som skal være særlig godt egna til NEIPAer - som jeg har brukt, har gjort. Det har vært livlige og humørfylte typer, mens denne her så langt er en skikkelig festbrems:(.

OK, det er tidlig enda, så den kan fremdeles rette opp inntrykket:).
 
Sist redigert:
Har værtfall gode erfaringer med fermolager, Starter raskt og god utgjæring, minimalt med svovel og krisp og fin smak.
Jeg har den, også, og den skal testes om ikke for lenge.

Det er jo ikke sikkert det var gjæren som var årsaken til den treige starten, sjøl om jeg ikke kan se at jeg gjorde noe annerledes nå enn jeg pleier. Så jeg håper folk kan poste erfaringene sine her. Funker den helt fint for andre, var det nok ikke gjæren.

Bryggselv i Oslo har gjæren liggende i butikken uten kjøling, så vidt jeg har kunnet se. Det er absolutt ikke bra, og det kunne jo være en grunn til at denne gjæren ikke presterer optimalt. Jeg regner vel ikke det som veldig sannsynlig, men det er uansett en dårlig praksis Bryggselv har der.
 
Brukte Femoale ay4 på siste ipa, valgte denne for å teste, vanligvis bruker jeg 05. OG var på 1,062, en rask runde med oksygen, strødde to pakker rett på skummet og satte den på 18 grader i gjæringsskapet, 24 liter til gjæring. Den kom igang etter 1,5 dag, ingen stormgjæring, men helt rolig jevn plopping i gjærlås gjennom hele prosessen, ble masse skum først etter 7-8 dager, ferdig etter 12- 13 dager. Fg havnet på 1,013. Har ikke smakt så mye på det ferdige ølet ennå, men klar god smak på det lille jeg har testet. Jeg kommer til å velge denne igjen på neste brygg.
 
Brukte Femoale ay4 på siste ipa, valgte denne for å teste, vanligvis bruker jeg 05. OG var på 1,062, en rask runde med oksygen, strødde to pakker rett på skummet og satte den på 18 grader i gjæringsskapet, 24 liter til gjæring. Den kom igang etter 1,5 dag, ingen stormgjæring, men helt rolig jevn plopping i gjærlås gjennom hele prosessen, ble masse skum først etter 7-8 dager, ferdig etter 12- 13 dager. Fg havnet på 1,013. Har ikke smakt så mye på det ferdige ølet ennå, men klar god smak på det lille jeg har testet. Jeg kommer til å velge denne igjen på neste brygg.
Et tips: Ikke gi oksygen når du bruker tørrgjær. Den trenger det ikke, så i praksis overoksygenerer du. Antakelig ikke grusomt skadelig, men du kan jo spare deg bryet.
 
Ja, det er den eneste av dem jeg har prøvd.
Skjønner, jeg har kun prøvd fermentis og Brewly, og jeg skal være ærlig å si at det er lenge siden jeg prøvde fermentis sin. Vil likevell si at jeg prøvde fermentis på 10, 12 og 14 grader og fikk de samme fruktige lyse lagerene. Jeg er jo en stor tilhenger av ris-lager med kun sorachi humle. Det er uten tvil det ølet jeg brygger hvor det er minst mulig å gjemme seg bak.

Jeg har ikke drukket øl like lenge som jeg antar de fleste andre her inne har, jeg fikk ikke interessen for øl før 2012 og da var det maks en gang i måneden, jeg begynte ikke å brygge før 2018 og har 119 brygg bak meg, og det er med dagens bryggedag.

Det jeg prøver å si er at jeg har ikke nok erfaring med øl og smak til å si noe annet enn at Brewly er mye "renere" i smaken enn fermentis. Jeg sier det fordi det ser ut som flere her inne mener at rent og uten esterer blir kjedelig. Jeg er ikke kommet helt dit enda, jeg er enda ute etter en lagergjær(helst tørr) som ikke bidrar med smak...

Med det sagt så er det en virkelig stor pluss side med Fermentis sin 34/70, men samtidig også den største ulempen. Og det er, 10 eller 16 grader, gjæringsskap eller et temperert rom, O2 eller ei, næring eller ikke næring. Fermentis leverer alltid, problemet med det, og også derfor jeg ser på det som en stor ulempe er at det er ingenting jeg kan gjøre for å kontrollere utfallet av hva gjæren bidrar med for bidraget til gjæren er den samme.

Brewly er annerledes, der spiller alle de tingene en rolle og den krever derfor mer av bryggeren, men til gjengjeld, gir den også spillerom for å få det man er ute etter.

Nå er alt dette bare mine subjektive meninger og jeg forstår at i utgangspunktet så er 34/70, uavhengig produsent, 34/70, men om jeg skulle sammenlignet med et annet tema her på bruket så er det originale kveik stammer og isolerte kveik stammer.

Fermentis sin, opplever jeg som "tuklet med" mens Brewly opplever jeg som original, totalt anekdotisk selvfølgelig, men tenkte i alle fall å dele mine meninger rundt det. Og jeg må få testet Fermolager så snart sjansen bry seg :)
 
Brygget jeg satte med Fermoale New-E, og som jeg syntes kom lovlig treigt i gang, har utvikla seg normalt. Ingen usmaker - ingen som kan tilskrives gjæringsprosessen, i alle fall:). (Det er et brygg satt på vørterrester fra andre brygg, og har en litt ubehagelig, men lett forklarlig, bitterhet.)

Det eneste jeg kan si er spesielt med denne sammenligna med andre av "samme" type (Wyeast 1318 London Ale III, Imperial L38 Juice, Verdant) er at den ikke har bygd like kraftig skum. Og det er kanskje greit nok - i alle fall om du ikke skal topphøste. Det hadde nok gått, men utbyttet hadde ikke blitt like rikelig.
 
Etterhvert får vi vel smakssammenligninger med andre Boddington gjær og Lallemand sin New England gjær.
ja. Det kan jo være greit å skille mellom mer eller mindre målbare/objektive egenskaper og sånt som et smakspanel vil kunne uttale seg om. En annen side ved vurderinga synes jeg bør være hvordan denne gjæren funker til andre ølstiler enn NEIPA. Er den like fleksibel som 1318, som jo Kinn bruker som husgjær.
 
Hei, hva skjedde egentlig med Fermolager Crisp gjæren fra AEB, en gjær med avstamming fra Mexico? Det ble lansert mange typer Fermolager gjær, men Crisp har jeg ikke funnet i etterkant...
 
Hei, hva skjedde egentlig med Fermolager Crisp gjæren fra AEB, en gjær med avstamming fra Mexico? Det ble lansert mange typer Fermolager gjær, men Crisp har jeg ikke funnet i etterkant...

Den finnes på sidene til aeb.

Tror nesten du må spørre Bryggselv.
 
Den finnes på sidene til aeb.

Tror nesten du må spørre Bryggselv.

Den finnes på sidene til aeb.

Tror nesten du må spørre Bryggselv.
Tusen takk for tilbakemelding, jeg får høre med de!
 
Tilbake
Topp