Jeg har kjøpt på Bryggeland og den har gjenger, noe disse patronene har. Jeg har også klart å bruke 10 gr patroner fra Clas O uten gjenger i ett nødstilfelle. Måtte bare bygge opp i patronholderen, slik at den ble presset på plass. Det funket helt fint den kvelden
HAr nå totalt 3 Corneliusfat (et 19 liters og to 12 liters) men viser seg jo at jeg selvfølgelig ikke er utlært på fat....faktisk langt der i fra. Saken er at jeg har en kolbe og en regulator, jeg kan altså bare ha et fat tilkoblet av gangen. Må jeg skaffe regulator med flere utganger eller kan jeg ferdigkarbonere et øl og la det stå uten kontinuerlig CO2 mens jeg karbonerer et annet?
Hvis du skal karbonere eller servere fra flere fat samtidig, er en CO2-fordeler en billig og grei investering. F.eks en sånn: https://m.aliexpress.com/item/32670386944 Pass på at du kjøper med tilbakeslagsventiler (check valves), ellers får du lett øl i gasskoblingene. Det er bare hvis du skal ha forskjellig CO2-nivå på fatene ved servering, at du trenger regulator med mer enn én ventil. Ferdig karbonerte fat som lagres, trenger ikke å stå tilkoblet. Det er greiest å ha fat du serverer fra tilkoblet hele tiden, og det er greiest å ha passe motstand i ølslangene til å ha samme serveringstrykk som karboneringstrykket.
Selv bruker jeg enkel regulator med 4x fordeler på stor CO2-flaske i bryggeriet (for karbonering) og SodaStream/Aga til servering. Har nylig testet Aga-regulatoren til Bryggeland, og kan anbefale den. Kompakt, italiensk regulator.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.