Fat for Dummies

Har hatt 6l. CO2 tank stående i bryggekjelleren i to år nå, og en seksliter til i 1. etasje tilkoblet kegeratoren, og den står konstant åpen.
Tanken om at dette kan være farlig har rett og slett aldri slått meg, har bare positive assosiasjoner med CO2. Men nå etter å ha lest katlas poster må jeg si at jeg har fått noia. Har soverom ved siden av kegerator, og det er slike moderne dører med gliper under. Er ikke klar for å dø så ung!

Har hatt 6l. CO2 tank stående i bryggekjelleren i to år nå, og en seksliter til i 1. etasje tilkoblet kegeratoren, og den står konstant åpen.
Tanken om at dette kan være farlig har rett og slett aldri slått meg, har bare positive assosiasjoner med CO2. Men nå etter å ha lest katlas poster må jeg si at jeg har fått noia. Har soverom ved siden av kegerator, og det er slike moderne dører med gliper under. Er ikke klar for å dø så ung!
Tror det er storm i vannglass. Spray litt zalo vann på alle skjøter. Bobler det såpe må du skru til slangeklemmen. Akkurat som på propan anlegg. Ikke no problem

HAr nå totalt 3 Corneliusfat (et 19 liters og to 12 liters) men viser seg jo at jeg selvfølgelig ikke er utlært på fat....faktisk langt der i fra. Saken er at jeg har en kolbe og en regulator, jeg kan altså bare ha et fat tilkoblet av gangen. Må jeg skaffe regulator med flere utganger eller kan jeg ferdigkarbonere et øl og la det stå uten kontinuerlig CO2 mens jeg karbonerer et annet?

HAr nå totalt 3 Corneliusfat (et 19 liters og to 12 liters) men viser seg jo at jeg selvfølgelig ikke er utlært på fat....faktisk langt der i fra. Saken er at jeg har en kolbe og en regulator, jeg kan altså bare ha et fat tilkoblet av gangen. Må jeg skaffe regulator med flere utganger eller kan jeg ferdigkarbonere et øl og la det stå uten kontinuerlig CO2 mens jeg karbonerer et annet?
Ja, det kan du. Jeg gjør det slik.

Takk for svar Det var godt å høre. Så da kobler jeg bare opp og skrur på serveringstrykk når det trengs?
Ja. For å være litt mer nyansert i svaret, kan det vel oppleves at en må "etterfylle" gass for å oppnå ønsket karboneringsnivå av og til, særlig hvis fatet har stått en stund og det begynner å nærme seg siste rest av brygget.
Jeg opplever ofte at det er nok trykk i fatet til å drive ut øl uten å koble til gass. Det er jo praktisk. Vurderer allikevel å anskaffe meg et manometer til, hvor jeg kan koble til en SodaStream-patron til bruk for akkurat dette. Adskillig mer handy enn flasker på 2 kg eller mer.

Er disse trygge? Jeg tenker på olje mtp at de ikke er direkte ment for "mat".

Man får jo også patroner hos f eks BS.

Det har jeg egentlig ikke tenkt på, men siden jeg sjelden bruker dem, og kun til å drive ut øl, så tror jeg ikke skaden kan bli særlig stor. De er lik dem man kjøper på bryggesjapper, men lettere tilgjengelig i et knipetak.

Men da kan du få olje i ball-locken, og olje er kjipt å vaske ut. Hvis de inneholder olje da. Jeg tenkte på det siden jeg leste om en fyr som sluttet å bruke paintball-patroner siden han fikk vite at de var urene.

Tror det er noen av de patronen som et tilsatt noe smørning, blant annet for å smøre luftpistoler. Så styr ihvertfall unna dem. Hvis det er rent co2, så er det vel greit å bruke.

Takk for svar Det var godt å høre. Så da kobler jeg bare opp og skrur på serveringstrykk når det trengs?
Om serveringstrykket ditt er lavere enn karboneringstrykk, sett tilbake til karboneringstrykk om fatet blir stående ei stund så slipper du å få flatt øl.
Har sjøl 11 Cornelius. Når jeg fyller kjører jeg på med 2,5 Bar, regulator med ett uttak, går over igjen etter en times tid og etterfyller. Deretter et par ganger i døgnet, eller når jeg kommer forbi. Det er lite gassvolum i et fylt fat, så gassen går fort i ølet. Så går det i øleskap med litt mer fornuftig trykk etterhvert.

Disse 16grams CO2 patronene ble for dyre for meg, sinnsyk avanse på disse i Norge ift. USA. Kjøpte 20stk av matvarekvalitet til rundt 12kr stykket mener jeg fra USA, men har de liggende ennå da jeg gikk for 450 grams sodastream isteden til samme formål.
Svært vanskelig å få noen til å sende slike i posten da jeg tror sikkerhetsregler er strikte for flyfrakt av slikt.
Har du 2 fat som skal ha samme karboneringstrykk/serveringstrykk kan du vel sette på et T-ledd i metall på CO2 slangen, det har jeg brukt, men en slags tilbakeslagsventil bør vel finnes i systemet så det da ikke kan komme øl opp i CO2 regulatoren?

Sist redigert:
En 6 eller 10 kilos flaske med CO2 ut i en kjeller er et reelt problem for den som evt. ikke har CO2-varsler.
Man trenger ikke finregne på det...

Men da kan du få olje i ball-locken, og olje er kjipt å vaske ut. Hvis de inneholder olje da. Jeg tenkte på det siden jeg leste om en fyr som sluttet å bruke paintball-patroner siden han fikk vite at de var urene.

Måtte sjekke om det var spor etter olje i hurtigkoblingen og andre deler av Co2-fylleren. Fant ingneting, så da regner jeg med at det ikke er olje i 16-gr patronene jeg har kjøpt, type White:
https://www.xxl.no/white-co2-cartridge-w-threads-16g-2pk/p/1108662_1_style

Ser at xxl også selger patroner for luftvåpen, som er tilsatt olje.

Jeg bruker en co2 brannslokker. Denne er ikke modifisert på noen måte. Stiller opp til 2-3 bars trykk. Gir den et trykk et par ganger i døgnet. Er karbonert etter 4-5 dager. Stiller så ned til ca 1 bar. Etter det står den hele tiden uten tilkoblet trykk. Blir det for lite co2 gir jeg fatet et et ekstra trykk på co2 slokkeren. Trenger ikke bekymre meg for lekkasje på denne måten.

Tilbake
Topp