Favoritthumle til pils?

Finn Berger

Moderator
Hvilken av de kontinentale humlene som brukes til pils, er favoritthumla di?

Jeg har landa på Perle. Jeg synes den gir både god kryddersmak og en nydelig treaktig smak, litt "eiket" nesten. Men det er ingen av dem som er i vanlig bruk, jeg ikke liker/ikke vil bruke. Kanskje er Saaz nr. 2.

Kombinasjoner er jo også en mulighet.
 
Jeg synes Saaz, Mittelfrueh og Citra en gode i pils.

Kanskje du kan legge ut oppskriften din på Pils #5, var ikke det en ren Perle pils ?
 
Jeg synes Saaz, Mittelfrueh og Citra en gode i pils.

Kanskje du kan legge ut oppskriften din på Pils #5, var ikke det en ren Perle pils ?
Gjerne. Gristen er den samme som i den jeg brygger i dag, men jeg har forenkla humleskjemaet til 50 gr @60 og 50 gr @30. Det er ganske forskjellig fra det jeg brukte i #5, og det er med vilje. Teorien er at den smaken jeg er ute etter, kommer fra tidlige tilsetninger. Så får vi se om teorien stemmer.

Den utgaven av Perle jeg har nå, har 7,4% alfasyre, og det skal gi rundt 50 IBU i dagens oppskrift. Jeg tar i såpass fordi jeg opplever at de tallene kalkulatoren gir, ikke stemmer med opplevelsen. Jeg vil ha sånn ca. 40 "opplevde IBU"! :).


Malt til 35 liter etter nedkjøling
4,5 kg pilsnermalt (75%)
1,0 kg lyst münchenermalt (16,6%)
0,3 kg Carahell (5%)
0,2 kg syremalt (3,4%)
Humle
25 gr Perle @ 60
50 gr Perle @ 30
75 gr Perle @ wp 80/15
Gjær
Imperial L13 Global
 
Er vel så langt Tettnanger som har vært favoritthumla i min pils, men jeg har endelig fått samme gristen med Spalt til samme IBU på gjæring så vi får se hvor det ender..

Ellers er Saaz helt klart favoritten dersom jeg beveger meg inn i Bøhmeland med pilsen ;)
 
Er vel så langt Tettnanger som har vært favoritthumla i min pils, men jeg har endelig fått samme gristen med Spalt til samme IBU på gjæring så vi får se hvor det ender..

Ellers er Saaz helt klart favoritten dersom jeg beveger meg inn i Bøhmeland med pilsen ;)
I det siste tilfellet har du vel ikke noe valg;). (Joda, det går an, jeg veit det - men jeg skal i alle fall bruke Saaz når jeg kommer til det planlagte forsøket på å prøve meg på en tsjekkisk pils for alvor.)

Jeg har brygga to brygg med Spalt. Det første var med dampølgjær, og jeg trur kanskje ikke den gjæren er av dem som lar humla tre så tydelig fram (?). Den blei i alle fall litt bleik på humlefronten. Den andre er med w-34/70, og blei tappa opp i går, og den er jeg spent på. Trur den sier meg litt mer.
 
(...)

Jeg har brygga to brygg med Spalt. Det første var med dampølgjær, og jeg trur kanskje ikke den gjæren er av dem som lar humla tre så tydelig fram (?). Den blei i alle fall litt bleik på humlefronten. Den andre er med w-34/70, og blei tappa opp i går, og den er jeg spent på. Trur den sier meg litt mer.

Det har gått berre 11 dagar sidan dette innlegget ditt, men eg er spent på om w-34/70 har sagt noko til deg om Spalt i pils.

Eg har ikkje fått til (nord)tysk pils så langt, grunna fleire feil according to the gospel of John J. Palmer. Men eg har ein kölsch som står på kaldlagring no. Mitt tredje forsøk på kölsch, men denne gongen var den første der kölschen framstod som god ved overføring til kaldlagring. Om det har noko med at eg brukte Hersbrücker som smakshumle, det veit eg ikkje, mest sannsynleg ikkje.

Men eg er på jakt etter kva humletype eg skal brkue på mitt neste forsøk på pils. Vurderer Spalt etter å ha lest om den i tråd om tysk pils, så det hadde vore kjekt å høyre om erfaringa di med denne.
 
Prøvde Huell Melon nå - det ble for lite krydder og for mye fruktig syns jeg. Skal teste Perle neste gang, har et håp om at den er spot on ettersom jeg også syns Mittelfrüh ikke alltid er helt topp det er noe med krydderpreget noen ganger som blir litt herbalt. Men kan jo også være at jeg brygger håpløs pils :p

Syns forøvrig det er vanskelig å plukke ut smakshumler i industripils, er det fordi de generelt bruker lite? Det er mer tydelig på en del av den pilsen som har kommet fra mindre bryggerier i det siste (uten at jeg greier å pinpointe hvilken de bruker)
 
Det er blitt den muligens beste pilsen jeg har brygga, så jeg ak absolutt anbefale Spalt. Krydra og "eikete", og noe udefinerbart som jeg liker veldig godt. ("Tonkabønner", sies det på sidene til BarthHaas:).) Ei humle jeg har liggende uprøvd så langt, er Opal. Smakskartet ser ikke så ulikt ut: https://www.barthhaas.com/en/hop-varieties/opal Det skal bli artig å teste den, også. Og Spalt er nesten umulig å få tak i - om ikke @Vladimir har igjen noe, da.

Ellers er jo stadig Perle ei favoritthumle.

Kølsch er et øl jeg mer eller mindre har gitt opp. Det er sjukt vanskelig å få den rein nok, og jeg liker den ikke når det blir merkbar fruktighet i den. Smakshumle skal ikke spille noen rolle i den - om den skal være typeriktig, da. Og ikke så mye bitterhumle, heller:).
 
Prøvde Huell Melon nå - det ble for lite krydder og for mye fruktig syns jeg. Skal teste Perle neste gang, har et håp om at den er spot on ettersom jeg også syns Mittelfrüh ikke alltid er helt topp det er noe med krydderpreget noen ganger som blir litt herbalt. Men kan jo også være at jeg brygger håpløs pils :p

Syns forøvrig det er vanskelig å plukke ut smakshumler i industripils, er det fordi de generelt bruker lite? Det er mer tydelig på en del av den pilsen som har kommet fra mindre bryggerier i det siste (uten at jeg greier å pinpointe hvilken de bruker)
Ser du på smakskartet til Huell Melon blir det nokså tydelig at den humla og pils er to størrelser som absolutt ikke skal møtes:p. Perle derimot ... !

Jeg er enig; jeg får ikke Mittelfrüh til å funke - og ja, det er vanskelig å plukke ut snakshumle - eller smak av humle - i industripils for meg, også. I Lederer er den tydelig - og det er visst Spalt de bruker. Ellers er den gode kryddersmaken ikke noe du får fra smakshumletilsetninger, men fra humler som er tilsatt tidligere, minst 20 min før kokeslutt. Så en solid dose Perle (f.eks) @30 er ingen dum ide.
 
Ei humle jeg har liggende uprøvd så langt, er Opal. Smakskartet ser ikke så ulikt ut: https://www.barthhaas.com/en/hop-varieties/opal Det skal bli artig å teste den, også. Og Spalt er nesten umulig å få tak i - om ikke @Vladimir har igjen noe, da.

Brygget en smash Kölsch med Opal, her forsvant humla litt vel mye synes jeg. Jeg har nå en pils som ligger til karbonering, hvor Opal er hovedhumle. Om du er interessert kan jeg selvfølgelig sende deg et par flasker.
 
Ser du på smakskartet til Huell Melon blir det nokså tydelig at den humla og pils er to størrelser som absolutt ikke skal møtes:p. Perle derimot ... !
Hehe ja den skal ikke inn til noe konkurranse akkurat, men det var mer et innfall på "skru på en variabel og kjenn hva som er forskjellen". Det ble ikke vondt, men kanskje en smule "emment".

Jeg er enig; jeg får ikke Mittelfrüh til å funke - og ja, det er vanskelig å plukke ut snakshumle - eller smak av humle - i industripils for meg, også. I Lederer er den tydelig - og det er visst Spalt de bruker. Ellers er den gode kryddersmaken ikke noe du får fra smakshumletilsetninger, men fra humler som er tilsatt tidligere, minst 20 min før kokeslutt. Så en solid dose Perle (f.eks) @30 er ingen dum ide.
Ja, skal kjøre den neste gang tenker jeg. Husker jo at jeg syns a SMaSHING Pilsner til @Jørgen O var bra.
 
Prøvde Huell Melon nå - det ble for lite krydder og for mye fruktig syns jeg. Skal teste Perle neste gang, har et håp om at den er spot on ettersom jeg også syns Mittelfrüh ikke alltid er helt topp det er noe med krydderpreget noen ganger som blir litt herbalt. Men kan jo også være at jeg brygger håpløs pils :p

Syns forøvrig det er vanskelig å plukke ut smakshumler i industripils, er det fordi de generelt bruker lite? Det er mer tydelig på en del av den pilsen som har kommet fra mindre bryggerier i det siste (uten at jeg greier å pinpointe hvilken de bruker)

Enig i at det er lite smakshumle å spore i norske pils, de bruker vel heller ikke (så mye av) det. I Rygr sin transatlantiske lager derimot kjenner man smakshumlen fint. Det er min favoritt pils for tiden, og jeg mener de bruker Mosaic som smakshumle. Kan kjøpes på Rema 1000.
 
Enig i at det er lite smakshumle å spore i norske pils, de bruker vel heller ikke (så mye av) det. I Rygr sin transatlantiske lager derimot kjenner man smakshumlen fint. Det er min favoritt pils for tiden, og jeg mener de bruker Mosaic som smakshumle. Kan kjøpes på Rema 1000.
Stemmer

Min favorittpils fortida tror jeg er Klokk. & co Pils Pilz
 
Mittelfrüh får gjennomgå, ser jeg, men både @Holmentoppen sin vinnerpils i NM 2019 og min fra NM 2020 hadde Magnum som bitterhumle og Mittelfrüh som smaks-/aromahumle, så resultatet behøver ikke nødvendigvis å bli fullgalt. ;)
Ja for all del - sier ikke at det er en dårlig humle, men her diskuterte vi litt personlige preferanser slik jeg oppfattet det. Og som alltid er jo totalbalansen viktig, så dette kan jo være en viktig faktor i hvordan den fremstår. Anser meg ikke som en ekspertbrygger på pils.
 
Mittelfrüh får gjennomgå, ser jeg, men både @Holmentoppen sin vinnerpils i NM 2019 og min fra NM 2020 hadde Magnum som bitterhumle og Mittelfrüh som smaks-/aromahumle, så resultatet behøver ikke nødvendigvis å bli fullgalt. ;)
Jeg har brukt den mye, og det er ikke det at den ikke er god - jeg har bare ikke fått så mye ut av den, kanskje annet enn et svakt floralt preg. Aromaprofilen forteller kanskje at det ikke er så merkelig?

Jeg har et svakt minne om en butikkpils Kinn hadde for noen år sida (0,3-flasker). Den var kraftig humla, sånn at du virkelig kjente aromaen og smaken av humle, og jeg trur det var Mittelfrüh. Den var fryktelig god, og jeg synes det er veldig synd at den forsvant. (Jeg kjøpte den forresten på vei til usmakkurset i forsamlingslokalet i borettslaget ditt:). Var det i 2016, tru?)
 
Mittelfrüh får gjennomgå, ser jeg, men både @Holmentoppen sin vinnerpils i NM 2019 og min fra NM 2020 hadde Magnum som bitterhumle og Mittelfrüh som smaks-/aromahumle, så resultatet behøver ikke nødvendigvis å bli fullgalt. ;)
Og så var det en eller annen kar som holdt et flott foredrag om hvordan å brygge pils. I notatene mine fra det kurset står det at han anbefalte Mittelfrüh. Dette sammenfaller ganske bra med @Jørgen O skriver over, så han er i alle fall konsistent :)
 
Mittelfrüh får gjennomgå, ser jeg, men både @Holmentoppen sin vinnerpils i NM 2019 og min fra NM 2020 hadde Magnum som bitterhumle og Mittelfrüh som smaks-/aromahumle, så resultatet behøver ikke nødvendigvis å bli fullgalt. ;)
Har nettopp fått ferdig en klone av Brooklyn Lager. Splittet for moro skyld batchen for å teste to ulike tørrhumlekombinasjoner. Den ene har Saaz/Cascade og den andre Mittelfrüh/Cascade. Begge er gode, men Mittelfrüh-versjonen ble virkelig en innertier. Det er vel den som brukes i originalen også, tror jeg. Heia Mittelfrüh!

Har også brukt Mittelfrüh/Saphir som tørrhumle i Italopilsen som står til CC nå. Hadde tenkt å bruke Saaz, men endret i siste øyeblikk. Men jeg liker Saaz godt også. Har den som sentilsetning i mange av ølene mine.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp