felles pils til sommeren og utover

Knut-Erik

Norbrygg-medlem
John du som er orger, kasserer og sånn og har så god tid :yes:
Kan du sett opp en sånn dato schedule ting, så kan jeg orge med resten.
Vi burde vel lage 200 liter eller no. så vi har til sammenkomster.
tia går fort, det er jo like før man må sette slurry til juleølet. :skitbra:
 
Noen som kunne tenke seg å ha fellesbrygget hjemme, og noen som vil stille med noe utstyr? Evnt når?
 
Passe på ølet kan jeg vel.    :namnam:

200 liter  :attevar: det er jo 10-11 fat det om vi ikke har noe større å ha det på. Usikker på om vi kan bosse sammen så mange tomme fat.

Brygge 200 liter det er en stri jobb for Mr Speidel. Har vi noe større å brygge i? 
 
Hvis vi spytter inn et fat hver, det er plenty jeg har plass jeg kan fyre opp ye oldie fryseboks, sikkert plass til 10 fat.
bare bygge den om til kjøling.      200 liter er ikke mye. vi tar det 50 liter om gangen det er bare 4 felles brygg.
hva seier ni?
 
For meg som brygger 10 liter av gangen høres jo 200 liter ganske voldsomt ut. Er det ikke bedre å lage litt mindre, og så heller lage litt fler sorter? Hvor mye homsejul var det vi brygget? 20 liter? Det var jo en fin fest det.
 
Enig i at 200l er voldsomt mye; men tanken på kanskje å lure unna et fat eller to til hjemmebruk med pils som holder kvalitet _i nærheten_ av Raumarpilsen frister jo.  Er dessverre ikke satt opp med tempregulert gjæringsskap.... :-(

MM
 
Jukkebrygget var vel 25 l hvis jeg ikke husker feil (Knut?).
Pratet ned Hans Petter og Jon under fellesbryggingen idag, og begge var villige til å stille med sine 50l speidler. Knut-Erik kunne ha et hjemme hos seg, og har støm og vann nok til å stå ute. Sol, øl, grill og fellesbrygging hos han i starten av mai. Kom med de helgene dere kan alle samme under denne tråden, så setter jeg opp et doodle skjema. Engasjement driver oss frem! :) Vi kan sikkert få litt råvarer av vinogbar også.
 
Prøvde et lite stunt med 50 liters Speidelen nå sist. Brygget en Kølsch med 14,2 Kg korn, mesket i 90 minutter,, skylte med 18 liter, justerte mengden med kokende vann og endte opp med 80 liter med OG 45. Det blir en effektivitet på 82%.
Det vil si at en fint kan brygge 80 liter i gangen med pilsstyrke med denne maskinen. Tror nok jeg kan presse enda litt mere korn i røret, men ser ut til at mye korn krever lengre mesketid for å få effektiviteten opp.
 
Det har plutselig dukket opp en 50 liter speidel i kjelleren min. :eek: Da mangler det ikke mye på 200liter. Gjær er det jeg ser på som den største utfordringen.
 
BjarneHB skrev:
Det har plutselig dukket opp en 50 liter speidel i kjelleren min. :eek: Da mangler det ikke mye på 200liter. Gjær er det jeg ser på som den største utfordringen.

Gratulerer ... har du 2 speidler nåda ? , heldiggris !!  Gjær ja, kanskje de som har magnetrører kan sette noe seriøse startere..,  så kan sikkert jeg knuse noe av malten som har drill & mølle
 
Seriøst, Jon, nei vi må ikke bli seriøse, enkelt men pompøst. Jeg maler fort oppp 20 kg. Vi bør vel ha et ølmøte å planlegge dette, og fordele oppgaver. >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
 
Ja jeg har 2 nå, lager gjærstartere med den minste. ;D ;D Blir mye styr å lage gjærstarter til så mye øl, vi må nok basere oss på gjenbruk. Når vi har bestemt dato kan jeg lage en batch med passende gjær som vi kan bruke. :yes:
 
Albech skrev:
Seriøst, Jon, nei vi må ikke bli seriøse, enkelt men pompøst. Jeg maler fort oppp 20 kg. Vi bør vel ha et ølmøte å planlegge dette, og fordele oppgaver. >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D

Enig, forskning viser at men tenker bedre og blir mere kreativ etter noen halvlitere. Så vi må ta et møte.
 
Møte høres bra ut. Men 200liter er vel litt overkill? Hvis vi fyrer 2-3 50l speidler, burde vel holde plenty? Noen forslag på møtetid/sted?
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Enig i at 200l er voldsomt mye; men tanken på kanskje å lure unna et fat eller to til hjemmebruk med pils som holder kvalitet _i nærheten_ av Raumarpilsen frister jo.  Er dessverre ikke satt opp med tempregulert gjæringsskap.... :-(

MM


Vi kan jo brygge mere Raumarpils. Her er oppskriften om noen ønsker den.

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 60,1 l
Post Boil Volume: 52,0 l
Batch Size (fermenter): 40,0 l  
OG: 12,8 Plato
FG: 2,2P
Estimated Color: 6,0 EBC
Estimated IBU: 30,5 IBUs
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
9,00 g                Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent   1        -            
6,00 g                Calcium Chloride (Mash 60,0 mins)        Water Agent   2        -            
9,00 kg               Premium Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC)    Grain         3        90,0 %        
1,00 kg               Carafoam (Weyermann) (3,9 EBC)           Grain         4        10,0 %        
2,00 g                Calcium Chloride (Boil 90,0 mins)        Water Agent   5        -            
2,00 g                Gypsum (Calcium Sulfate) (Boil 90,0 mins Water Agent   6        -            
60,0 g                Pearle [8,00 %] - Boil 60,0 min          Hop           7        26,4 IBUs    
30,0 g                Hallertauer Mittelfrueh [4,60 %] - Boil 15min Hop           8        3,8 IBUs      
1,00 Items            Whirlfloc Tablet (Boil 10,0 mins)        Fining        9        -            
2,00 g                Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins)          Other         10       -            
1,00 Items            Servomyces (Boil 10,0 mins)              Other         11       -            
30,0 g                Hallertauer Mittelfrueh [4,60 %] - Boil 1min Hop           12       0,3 IBUs      
400ml                 American Lager Yeast (White Labs #WLP840 Yeast         13       -            


Mash Schedule:
Total Grain Weight: 10,00 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Mash IN           Add 52,0 l of water and heat to 60,0 C  60,0 C        0 min        
Saccharification  Heat to 66,0 C over 5 min               66,0 C        90 min        
Mash Out          Heat to 77,0 C over 10 min              77,0 C        15 min        

Sparge with 10 l water at 77,0 C
 
Albech skrev:
Jeg maler fort oppp 20 kg. Vi bør vel ha et ølmøte å planlegge dette, og fordele oppgaver.

Jeg stiller med min håndsveivede cornamølle jeg.. Bare gi meg en uke eller to.  :fyflate:

Ølmøte høres ut som et godt forslag.
 
Lørdag 5. mai. jeg kan lage gjærstarter til 50 liter øl og har plass i kjøleskap til to gjæringsfat.
Jeg foreslår å lage raumar pils og pilsen til HP, fikk smake den i helga den var knall.
Hvis noen hjelper meg med Fryseboksen så har jeg plenty plass.
Hvis jeg får låne eller vi kan kjøpe 5L erlenmeyer flasker kan jeg lage gjærstarter for 100 liter.
 
Ikke noe i veien for å være her, om det skulle være ønskelig.  Kan by på vann, strøm, elendig øl til dyktige bryggere og, som vanlig, litt småmat ved siden av, så vi klarer å opprettholde BMI'en....

Gi lyd om det kan være av interesse.
 
Tilbake
Topp