Flaket mais

God kveld!

Om ikke lenge skal jeg sette en bitter basert på oppskriftsforslag fra J. Palmers ”How to brew”. I denne brukes det flaket mais, og det har jeg ikke noe erfaring med.

Jeg veit det finnes delte meninger om bruk av mais her på forumet. Men jeg tenkte å gi det en sjanse, om ikke annet så for å lære og prøve noe nytt.

Tenkte å bestille flaket mais på petit agentur. På deres nettsider står det: ”For å få best effekt bør du først koke flakene i 30 minutter i litt vann. Sett det deretter til kjøling før du mesker det samme med resten av malten.”

Hvilken funksjon har det egentlig å koke maisflakene først? Spiller det noen rolle hvor mye vann jeg bruker? Og: Skal jeg helle både mais og vann i meskekaret idet jeg mesker inn, eller bør jeg sile vekk vannet?

Som dere skjønner er jeg helt blank på dette. Noen som har brygget litt med flaket mais?

Forholdet malt/mais er:
Maris Otter Pale malt 3200 g
Crystal malt 227 g
Flaket mais 450 g
 
Informasjonen på siden til Petit er direkte feil. Du trenger ikke å koke maisflak.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Informasjonen på siden til Petit er direkte feil. Du trenger ikke å koke maisflak.

Hva med bløtlegging etc?
De ser jo ut som cornflakes (altså, frokostgreia),  men er stein harde, men det holder kanskje den tiden de er i mesken?
 
De er allerede gelatinisert og er good to go uten forbehandlig. Jeg hadde bare kjørt dem i mølla sammen med maltet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Aha.. Bare så jeg er 100% sikker på at jeg har forstått rett her: Jeg skal male maisflakene i maltmølla sammen med den andre malten? Det er alt? Så kan jeg bare fortsette bryggeprosessen som vanlig?
 
Jepp! Hiv de bare oppi sammen med malten. Jeg har brukt flaket mais flere ganger. De første gangene kokte jeg dem som foreslått, men de siste gangene har jeg bare latt de få samme behandling som malten. Ikke merket noe forskjell! Kan være at de "tetter" til mølla litt under knusinga, men da bare roter jeg litt rundt oppi der så løsner det igjen.
 
Et tips: Pakk evt. resten av maisflakene godt inn. De tar veldig lett opp smak og lukt fra omgivelsene.
 
Tilbake
Topp