Flaska bruser over når jeg åpner den

Har et en halv kasse som har stått ca 6 mnd. Det er en saison, brygget på ekstrakt kit. I går prøvde jeg meg på en flaske som ikke var kjølt, og den bruset litt over av seg selv når jeg vippet korken av den. Har sjekket i brygge dagboken, og ser at jeg tilførte 170 gram sukker på 23 liter øl. Anbefalt var 100 gram. (ja, jeg liker øl med mye kullsyre) Jeg har jo drukket av dette brygget før, men da har alltid flaskene vært kjølt. Har ikke oppdaget dette problemet da. Kan ølet være for gammelt, eller er det infisert, eller er det bare rett og slett litt mye kullsyre i det? Jeg kunne ikke kjenne noe usmak.

Noen tanker rundt dette?
 
Sist redigert:
Du må kjøle ned for å få eit resultat som du kan sammenligne med. 6 måneder er ikke noe problemer for godt brygga øl


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Du har då ei ganske hard karbonering. Ein infeksjon trur eg villere

Vist det smaker ok hadde eg berre fått det oppdrokke litt kjapt [emoji2]

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Du kan vippe litt på korken med en opptrekker for å slippe ut CO2. Gjør det noen ganger så vil det roe seg ned etterhvert...
 
I overkant av 7g sukker pr liter er ikke så mye at det skal bruse over. Jeg tror det er en infeksjon. Sett flaskene kaldt og drikk opp mens det ennå er godt.
 
Er det noen måte for å kunne påvise sikkert at det er en infeksjon og ikke overkarbonering? Har hatt 2 batcher med brusing. Samme type øl. (Brooklyn lager). Batch nummer 2 og 4 . Klamrer meg til håpet om at det ikke er en infeksjon. Får prøve å lette litt på korken og slippe ut litt trykk. Hvis det hjelper vil vel det bety at det ikke er en infeksjon ?
 
Hvis du ikke merker at det er en infeksjon så er jo ikke det problemet for du merker at det er en infeksjon :confused:
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Du kan jo sjekke SG. Hvis den er betraktelig lavere FG så er det mest sannsynelig infisert.
 
Er det noen måte for å kunne påvise sikkert at det er en infeksjon og ikke overkarbonering? Har hatt 2 batcher med brusing. Samme type øl. (Brooklyn lager). Batch nummer 2 og 4 . Klamrer meg til håpet om at det ikke er en infeksjon. Får prøve å lette litt på korken og slippe ut litt trykk. Hvis det hjelper vil vel det bety at det ikke er en infeksjon ?
Hvis du ikke flasker før ølet er gjæret ut, og greier å tilsette lik og riktig mengde sukker(lake) og allikevel opplever brusing eller "gusher" på nynorsk er det stort sett to måter det oppstår på
  1. Biologisk dvs. bakterier eller villgjær
  2. Mekanisk, pga. humle/gjærrester eller kalsium oxalat som gir kimsteder/nucleation sites slik at karbondioksyden går raskt ut av ølet
1) Kjør en Fast Ferment test på vørteren så du vet at du ikke flasker for tidlig. Skummer det allikevel over er det nok biologiske årsaker, pkt. 2 er mindre sannsynlige, mye sediment ser du visuelt.
2) Humle/gjærrester og mye sediment, tilsetter du en teskje kalsium salter i mesk unngår du kalsium oxalat
 
Skal prøve på det ved neste Brooklyn lager batch. Nummer 5 i rekken. En teskje kalsium blir kanskje for mye i en 11 liters batch ?

Det var ikke meningen å kuppe denne tråden, men håper på tilgivelse fra Zeek.
 
Skal prøve på det ved neste Brooklyn lager batch. Nummer 5 i rekken. En teskje kalsium blir kanskje for mye i en 11 liters batch ?
Ja, glemte å si at det gjaldt 25L på gjæringstanken, på Brooklyn lager og 11L ville jeg brukt litt under halvparten, 2 gram kalsiumklorid. Nå skal det sies at kalsium oxalat i ferdig produkt er sjeldent, lite trolig du plages med det. Men med nok kalsium i mesk/kok så feller kalsium oxalat ut der som ølstein/beerstone istedenfor som små partikler i flasken.
 
Får vel prøve uansett. Irriterende å ikke vite årsaken til brusingen . Infeksjon eller ikke. Skal måle sg og prøve å lette trykket på en annen flaske. Den tredje skal jeg sette i kjøleskapet et døgn før jeg drikker den :rolleyes:.
 
Er det noen måte for å kunne påvise sikkert at det er en infeksjon og ikke overkarbonering? Har hatt 2 batcher med brusing. Samme type øl. (Brooklyn lager). Batch nummer 2 og 4 . Klamrer meg til håpet om at det ikke er en infeksjon. Får prøve å lette litt på korken og slippe ut litt trykk. Hvis det hjelper vil vel det bety at det ikke er en infeksjon ?
Uønskede mikroorganismer som koser seg med næringen i ølet som gjærstammen du gjæret med ikke greide å spise opp, vil medføre at ølet over tid endrer karakter og nye (u)smaker produseres, i tillegg til co2'en.
Så gitt nok tid vil du få vite svaret.
 
Hva med pH-måling? Vil ikke infiserte øl ha et avvik?
Det skjer nok ofte, avhengig av hvilke luringer du har inne i flasken. Men da må du vite nøyaktig pH ved flasking og ha et godt pH meter, hvilket en ekstrakt brygger som trådstarter sannsynligvis ikke har tatt seg råd til. Når vanlig gjær dør vil også det påvirke pH, den stiger.

Det beste er et mikroskop med 400X forstørring, da kan du se både gjær og ev. bakterier, forutsatt at du har en stor nok koloni av bakteriene. Hvis ikke kan du dyrke opp under sterile omgivelser i et laboratorie, nok noe som er forbeholdt større bryggerier å investere i.
 
Takker for mange innspill. Må si at nå som misstanken om infeksjon har meldt seg, så klarer jeg ikke å kose meg med disse flaskene lenger, og det er kun snakk om 10-15 flasker, så tror bare jeg heller de ut. Lurer bare på hvor i prosessen det eventuelt gikk galt, hvis det faktisk er en infeksjon. Alt av utstyr som har vært i kontakt med ølet har blitt vasket med Starsan.
 
Lurer bare på hvor i prosessen det eventuelt gikk galt, hvis det faktisk er en infeksjon. Alt av utstyr som har vært i kontakt med ølet har blitt vasket med Starsan.
Litt semantisk pirk: Man vasker ikke med Star San; man desinfiserer. Utstyret må i forkant ha vært vasket med f.eks. PBW. Om det ligger skitt i bunnen av flaskefylleren, for eksempel gamle humlerester, så hjelper det nok ikke med Star San.

All sanitizers are meant to be used on clean surfaces. A sanitizer's ability to kill microorganisms is reduced by the presence of dirt, grime or organic material. Organic deposits can harbor bacteria and shield the surface from being reached by the sanitizer. So it is up to you to make sure the surface of the item to be sanitized is as clean as possible.
http://howtobrew.com/book/section-1/brewing-preperations/sanitation
 
Tilbake
Topp