Flaske? Nådde ikke OG, men FG er nådd

Har hatt et engelsk bitter kit på gjæring i to uker nå. Forventet OG var 1058, men jeg nådde 1048, ganske mye lavere altså. Nå er den nådd forventet FG 1012 - men hvilken rolle spiller det om OG ble nådd?
Jeg har målt SG den 28.oktober til 1016, 1014 den 1.november, i går 1012, og i dag ca 1011-1012, alt ettersom hvor nøye man klarer å lese... Eller bør jeg vente flere dager med det? Hvilke "regler gjelder", er det hvor mange nivå man skal ned (som her, fra 1058 til 1012 = ned 46), eller er det resultatet på 1012 som jeg skal forholde meg til?

Selv om FG er nådd, så betyr ikke det at den er ferdig, ref. tidligere svar om emnet her på forumet. Det sikreste er hvis du har målt samme FG (SG) flere dager på rad (ca. 3 dager på rad). Da kan kan du stort sett regne med at den er ferdig utgjæret.

FG står for final gravity. Før gjæringa faktisk er ferdig kan vi bare snakke om "forventa FG", siden vi ikke veit. Hvis vi kjenner gjæra, meskeprosessen, gjæringsforhold etc kan vi ofte si ganske sikkert hvor det havner, men fasit får vi når alt er over.

Hos deg har åpenbart ikke ting gått som planlagt siden du bomma såpass på OG. Da ryker også en del av forutsetningene for å estimere FG.

Med andre ord, ikke bry deg om du har fått samme tall som i et relativt usikkert estimat, men vent til gjæringa er helt ferdig. Når du måler samme SG med et par dagers mellomrom kan du være ganske sikker på at det er ferdig. DA har du FG.

Tilbake
Topp