Flasking og lagringstid

God kveld kjære bryggevenner,

Jeg har nylig brygget denne herligheten:
Amundsen Apocalyptic Thunder Juice

"Først to uker ved romtemperatur for karbonering, deretter kaldt i to til tre uker."

Hvorfor er akkurat dette med romtemperatur viktig for karboneringsdelen?
Er det slik at to til tre uker kaldt i kjøleskapet er essensielt for at det skal bli riktig resultat?

Jeg tar gjerne i mot all info/linker/lærdom fra dere her på forumet om hvorfor denne prossessen er som den er, og hva som skjer ved eventuelle endringer i tid, både i romtemperatur og i kaldt.
 
God kveld kjære bryggevenner,

Jeg har nylig brygget denne herligheten:
Amundsen Apocalyptic Thunder Juice

"Først to uker ved romtemperatur for karbonering, deretter kaldt i to til tre uker."

Hvorfor er akkurat dette med romtemperatur viktig for karboneringsdelen?
Er det slik at to til tre uker kaldt i kjøleskapet er essensielt for at det skal bli riktig resultat?

Jeg tar gjerne i mot all info/linker/lærdom fra dere her på forumet om hvorfor denne prossessen er som den er, og hva som skjer ved eventuelle endringer i tid, både i romtemperatur og i kaldt.

Gjæren jobber fortere ved romtemperatur. Setter du flaskene i kjøleskap, går gjæren i dvale.

Om du skal la dem stå kaldt i to til tre uker deretter før du begynner å drikke dem, avhenger av deg sjøl. Jeg drikker dem så snart jeg synes det er godt. Men sett dem i kjøleskap/kaldt; holdbarheten blir redusert om de blir stående i romtemperatur.
 
God kveld kjære bryggevenner,

Jeg har nylig brygget denne herligheten:
Amundsen Apocalyptic Thunder Juice

"Først to uker ved romtemperatur for karbonering, deretter kaldt i to til tre uker."

Hvorfor er akkurat dette med romtemperatur viktig for karboneringsdelen?
Er det slik at to til tre uker kaldt i kjøleskapet er essensielt for at det skal bli riktig resultat?

Jeg tar gjerne i mot all info/linker/lærdom fra dere her på forumet om hvorfor denne prossessen er som den er, og hva som skjer ved eventuelle endringer i tid, både i romtemperatur og i kaldt.
Når flaskene karbonere er det jo sukkeret du tilsatte under flasking som gir deg karbonering/kullsyre. Det tar gjerne 1-2 uker. Som @Finn Berger påpeker må gjæra være på en gitt temperatur for å arbeide og spise sukkeret, settes de kaldt legger gjæra seg å sover. Sukkeret du tilsatt blir liggende i ølet, og du får ingen karbonering/kullsyre.

Om jeg skulle tippe anbefaler de 2-3 uker i kjøleskapet på dette ølet sånn at nykommere til velhumlede øl ikke skal få bakoversveis når du blir møtt av hopburn, noe som er vanlig når det er mye humle involvert, men det er ingenting i veien for å både teste en flaske etter 7-10 dager i romtemp, sette(oppreist) i fryseren 30-45 minutter å ta en såkalt karbonerings test :rolleyes:

Det er jo greit å følge med på hvordan et øl utvikler seg med tid og det er jo bare en måte å få erfaring på, å teste det ut. Personlig foretrekker jeg i alle fall et par, tre døgn i kjøleskapet så kullsyra får satt seg i ølet.
 
Hva er det eldste hjemmebrygget dere har smakt @Kloakk og @Finn Berger ?
Tidvis hadde jeg brygg som vært både 4 og 5 år gamle, og de var fortsatt gode, litt mer vinøse, men godt
Nå har jeg bare én flaske igjen av Sunturnbrew 2016 tror jeg
Vet ikke hva som skjedde med "lagringsprosjektet mitt", men bare så vidt de runder et år nå ..
 
Tilbake
Topp