Flasking - tips - stuck - hjelp osv..

Kom ikke på noen god tittel, da posten kommer til å inneholde litt av hvert.

Flasket en amber christmas i dag, 15 liter til gjæring, 14 liter omstikk, 10 liter flasker (12 liter hvis jeg legger godvilja til... )

Så, for første gang tenkte jeg begi meg ut på omstikking (aldri mer... )
Hev antall gram sukker oppi, her kommer første spørsmål.
Jeg kastet altså bare sukkeret oppi, kokte ikke opp eller lagde lake. Tenkte ikke på det, har lest noen gjør det slik, men i ettertid tenkte jeg at det mest sannsynlig blander seg bedre ut med øllet om jeg hadde laget lake av det i stedet.

Hvor farlig er egentlig dette? Risikerer jeg nå flaskebomber pga noen flasker har 40g sukker og andre ingen?


Så kommer neste spørsmål. Noen som har tips til å lette flasking? Har flasket 5 tidligere batcher og hatt lite problemer, men har aldri stukket om heller. Til og med da jeg flasket en mango IPA gikk det ganske greit.

Nå derimot var det mot slutten humle som satt seg fast i den flaskestaven.

Finnes det noen bedre måte å flaske på? Bruke noe filter på innsiden av gjæringskaret eller noe? Har fått grums i flaskestaven før, men da har det bare rent saktere, nå var det helt stukk. Måtte begi meg ut på hevert for å få inn resten, så ble et evig klin og faenskap.

De 5-6 siste flaskene merket jeg F for FUCKED! Den aller siste merket jeg S for SUPERFUCKED!
Hvordan i huleste skal man egentlig klare å pumpe heverten, holde slangen, holde flaska samtidig? Man har jo bare to hender?

Uansett...

Forhåpentligvis har jeg 10-ish liter som gikk bra og resterende er jeg VELDIG usikker på, blir moro å smake :D

Så, da har jeg ny lærdom, fått ut litt frustrasjon og forhåpentligvis få noen gode tips til neste gang. Som sagt, ALDRI mer omstikk...
 
Har for lenge siden sluttet å stikke om. Tilter alltid gjæringskaret med krana litt opp under gjæringa så grumset legger seg mer i bakkant. Ved tørrhumling bruker jeg humlepose. Tilsetter sukkerbiter ved flasking, 1 til 0,33 og 2 til 0,5.
 
Tappestav har jeg prøvd et par ganger før jeg kasta den
Tapper rett fra krana på primærkaret med Eldorado sukkerbiter eller til fat
Har ikke merket no mer oksydering med det, heller omvendt
 
Kom ikke på noen god tittel, da posten kommer til å inneholde litt av hvert.

Flasket en amber christmas i dag, 15 liter til gjæring, 14 liter omstikk, 10 liter flasker (12 liter hvis jeg legger godvilja til... )

Så, for første gang tenkte jeg begi meg ut på omstikking (aldri mer... )
Hev antall gram sukker oppi, her kommer første spørsmål.
Jeg kastet altså bare sukkeret oppi, kokte ikke opp eller lagde lake. Tenkte ikke på det, har lest noen gjør det slik, men i ettertid tenkte jeg at det mest sannsynlig blander seg bedre ut med øllet om jeg hadde laget lake av det i stedet.

Hvor farlig er egentlig dette? Risikerer jeg nå flaskebomber pga noen flasker har 40g sukker og andre ingen?


Så kommer neste spørsmål. Noen som har tips til å lette flasking? Har flasket 5 tidligere batcher og hatt lite problemer, men har aldri stukket om heller. Til og med da jeg flasket en mango IPA gikk det ganske greit.

Nå derimot var det mot slutten humle som satt seg fast i den flaskestaven.

Finnes det noen bedre måte å flaske på? Bruke noe filter på innsiden av gjæringskaret eller noe? Har fått grums i flaskestaven før, men da har det bare rent saktere, nå var det helt stukk. Måtte begi meg ut på hevert for å få inn resten, så ble et evig klin og faenskap.

De 5-6 siste flaskene merket jeg F for FUCKED! Den aller siste merket jeg S for SUPERFUCKED!
Hvordan i huleste skal man egentlig klare å pumpe heverten, holde slangen, holde flaska Dsamtidig? Man har jo bare to hender?

Uansett...

Forhåpentligvis har jeg 10-ish liter som gikk bra og resterende er jeg VELDIG usikker på, blir moro å smake :D

Så, da har jeg ny lærdom, fått ut litt frustrasjon og forhåpentligvis få noen gode tips til neste gang. Som sagt, ALDRI mer omstikk...
Jeg vil ikke se bort fra at du har laget flaskebomber nå. Følg nøye med. Bruker du sukker må du lage sukkerlake, og ikke altfor tjukk, heller. Men du kan sjølsagt bruke sukkerbiter i flaskene, og droppe omstikkinga.

Tørrhumla øl kan det være nødvendig å filtrere, men sjøl opplever jeg ikke at jeg trenger å gjøre det. Men så lenge du ikke bruker CO2 og tapper i lukka sløyfe for å eliminere all kontakt med luft, er filtreringa enkel: knyt bare en pose eller sokk eller noe på den slangen du overfører via. (Må selvfølgelig kokes så du veit den er helt rein.)



Jeg har alltid stukket om, og det er helt problemfritt.
 
Har for lenge siden sluttet å stikke om. Tilter alltid gjæringskaret med krana litt opp under gjæringa så grumset legger seg mer i bakkant. Ved tørrhumling bruker jeg humlepose. Tilsetter sukkerbiter ved flasking, 1 til 0,33 og 2 til 0,5.
Jepp, går tilbake til det nå. Tenkte kanskje jeg sparte meg litt jobb ved å hive alt sukkeret i nytt gjæringskar, den gang ei.

Når det kommer til tørrhumling, mister man ikke litt humlesmak når man bruker pose? Har hørt noen skrive om det, dog usikker på hvor mye man skal tro på det. I så tilfelle er jeg enig i at det blir poser neste tørrhumling, slipper de bitene som fester seg i tappestaven.
 
Ja, du flasker rett fra gjæringskaret og bruker karboneringsdrops eller tilsetter sukkerlake/speise med sprøyte i flaska.

Eller så tapper du til fat, karbonerer på fat, og flasker med mottrykksfyller. Kommer an på budsjett og investeringsvilje.
Fat er ikke aktuelt, alt for stor investering, samt liker å ha flasker. Har ikke plass til fat heller
 
Tappestav har jeg prøvd et par ganger før jeg kasta den
Tapper rett fra krana på primærkaret med Eldorado sukkerbiter eller til fat
Har ikke merket no mer oksydering med det, heller omvendt
Hvordan får du det over på flasker? Bare åpner krana rett ned i flaska?
 
Jeg vil ikke se bort fra at du har laget flaskebomber nå. Følg nøye med. Bruker du sukker må du lage sukkerlake, og ikke altfor tjukk, heller. Men du kan sjølsagt bruke sukkerbiter i flaskene, og droppe omstikkinga.

Tørrhumla øl kan det være nødvendig å filtrere, men sjøl opplever jeg ikke at jeg trenger å gjøre det. Men så lenge du ikke bruker CO2 og tapper i lukka sløyfe for å eliminere all kontakt med luft, er filtreringa enkel: knyt bare en pose eller sokk eller noe på den slangen du overfører via. (Må selvfølgelig kokes så du veit den er helt rein.)



Jeg har alltid stukket om, og det er helt problemfritt.
Fuck!
Så, flaskebombe på noen flasker og resten ukarbonert?

Trodde man kunne hive sukker rett i omstikkingskaret..
Dropper omstikking neste gang. Har ikke gjort det tidligere, trodde et svakt øyeblikk jeg skulle spare litt tid...

Hvis man trer en humlepose utenpå slangen vil man måtte rense den med jevne mellomrom? Vil vel tette seg den også?
 
Hvordan får du det over på flasker? Bare åpner krana rett ned i flaska?

Ja, bikker bare flaska 60 grader så det renner forsiktig over sukkerbiten uten å plaske for mye
Fyller helt opp. Gjort det med godt resultat i alle år

De 2 literne med trub legger seg under krana, så det er ikke no problem
 
Jeg har pleid å stikke om og sette til sukkerlake i den runden. Får sikkert noe mere luft inn i ølen, men tror ikke jeg har merket noe problem fra det (men så har aldri noe av mitt øl fått hylleliv mer enn et par måneder) Løser opp sukker i en liter vann (med mindre jeg vil tynne ut). Slipper ølet oppi sukkerlaken når den er kjølt ned til ca 60° (Dreper gjær i ca første liter, men så.går det greit). Passer på.at slangen som ølet kommer gjennom har utløp under overflaten hele tiden. Flasker med flaskestav, har opplevd et par ganger at det går tregt mot slutten, men aldri helt krise (med unntak av aller første tørrhumlede batch som jeg ikke stakk om)
 
Ja, bikker bare flaska 60 grader så det renner forsiktig over sukkerbiten uten å plaske for mye
Fyller helt opp. Gjort det med godt resultat i alle år

De 2 literne med trub legger seg under krana, så det er ikke no problem
Problemet med den måten er jo at du må drive å lukke og åpne krana for hver flaske?
 
Fat er ikke aktuelt, alt for stor investering, samt liker å ha flasker. Har ikke plass til fat heller
Vel, er det egentlig det. Hva koster "flaskegarderoben" i tid og rengjøring og plass, med kasser og korker og etiketter og styr. Verdt å tenke på. I ett eneste fat får du jo plass til nesten 60 bjørnunger. Jeg vet hva som tar minst plass av ett fat og 60 flasker i kasser.. Det ene slår ikke nødvendigvis ihjel det andre, tenk "best of both worlds".
 
Vel, er det egentlig det. Hva koster "flaskegarderoben" i tid og rengjøring og plass, med kasser og korker og etiketter og styr. Verdt å tenke på. I ett eneste fat får du jo plass til nesten 60 bjørnunger. Jeg vet hva som tar minst plass av ett fat og 60 flasker i kasser.. Det ene slår ikke nødvendigvis ihjel det andre, tenk "best of both worlds".
Nja..
Etiketter driter jeg i, så den biten er grei.

men, for det første. Man kan ikke bare ta med seg en keg til kompis som vil smake øl. Da må man kjøpe seg mottrykksfyller og annet søl, masse penger

andre er, joda jeg kan lagre keggen i kjøleskapet, men da kan jeg ikke gjære noe. Dvs, må først drikke opp alt jeg har av øl, deretter lage og gjære ny.

nå kan jeg når det nærmer seg tomt, flytte flasker over i kjøleskapet på kjøkkenet og benytte lagringsskaper til gjæring, når nytt øl er ferdig flasket hiver jeg bare alt inn i kjøleskapet igjen.

jeg ser jo klart fordelen med keg, men føler det er en større investering. Alt av slanger og drit, koblinger og ikke minst co2
 
Man kan ikke bare ta med seg en keg til kompis som vil smake øl. Da må man kjøpe seg mottrykksfyller og annet søl, masse penger
Tja, fat kommer i forskjellige størrelser, man har også growlers. Skal det drikkes samme kveld fyller du glatt ei flaske med piknik krane også.

andre er, joda jeg kan lagre keggen i kjøleskapet, men da kan jeg ikke gjære noe. Dvs, må først drikke opp alt jeg har av øl, deretter lage og gjære ny.
Men, hvor lagrer du da flaskene? Har du ikke kjøleskap til de? Alternativt en billig fryser med inkbird for temp kontroll.

Jeg var hvor du var før jeg tok steget til fat. Lett å gå seg litt fast i arbeidsmetodikk og vaner.
 
Tja, fat kommer i forskjellige størrelser, man har også growlers. Skal det drikkes samme kveld fyller du glatt ei flaske med piknik krane også.


Men, hvor lagrer du da flaskene? Har du ikke kjøleskap til de? Alternativt en billig fryser med inkbird for temp kontroll.

Jeg var hvor du var før jeg tok steget til fat. Lett å gå seg litt fast i arbeidsmetodikk og vaner.
Lagrer flaskene i kjøleskap, bruker det til både gjæring og lagring.
Enn så lenge så avventer jeg med neste brygg til jeg kanskje har en 10 stk 0,5 flasker igjen fra forrige brygg, det kan jeg fint plassere i hovedkjøleskapet på kjøkkenet mens nytt øl gjærer.

det går ikke med fat, da fat tar like stor plass om det er 1 liter igjen eller 20.

samt med flasker har jeg muligheten til å legge av noen liter for å se hvordan smakene utvikler seg med tiden..

MEN…
Jeg ser helt klart fordelen med fat. Hadde jeg hatt plass til en ekstra fryser skulle jeg vurdert det, men slik ting er nå har jeg ikke det og da virker det litt stress for min del
 
Fuck!
Så, flaskebombe på noen flasker og resten ukarbonert?

Trodde man kunne hive sukker rett i omstikkingskaret..
Dropper omstikking neste gang. Har ikke gjort det tidligere, trodde et svakt øyeblikk jeg skulle spare litt tid...

Hvis man trer en humlepose utenpå slangen vil man måtte rense den med jevne mellomrom? Vil vel tette seg den også?
Sukkeret må løses opp for at det skal kunne fordele seg jevnt i ølet. Det virker sannsynlig at det som skjer når man gjør som du gjorde, er at sukkeret blir liggende på bunnen og løse seg langsomt opp, sånn at du får et lag med søtt øl nær bunnen, og lite sukker i øvre lag. Vi kan jo håpe at jeg tar feil, men det er dumt å ta sjanser. Du bør ikke la ølet stå utildekket, og det bør stå på et underlag som tåler søl.

Hvis du veit hvilke flasker som blei fylt sist, kan du følge med på utviklinga av dem - og behandle dem ekstra forsiktig.

Jeg ville tatt noen forholdsregler når jeg håndterte disse flaskene. Ta på jakke, bruk handsker, og -særlig! - bruk vernebriller. (Billig forsikring: https://www.biltema.no/bygg/verneut...6fwyTXjKsJuZVxIalgiMCbH8n9AGg5qRoCIJoQAvD_BwE Kjekt å ha om du skal bruke sterke vaskemidler, også.)

Jeg brukte en liten humlepose som jeg knytta godt fast rundt enden på slangen med hyssing. Før bruk kokte jeg så slangen og posen. Posen hang godt fast, så sjøl om det blei en del humlerester i den, gikk det greit å heise den opp uten at den sklei av slangen. Men ellers er en filterløsning som denne så klart en god løsning: https://www.homebrew.no/filtrering/1290/bouncer-inline-beer-filter-filter-for-øl

Posen bare skylte jeg godt, og brukte om igjen. Du kan sikkert bruke noe annet, også, en gammal sokk, f.eks.:).

Jeg ville forsøke å unngå kontakt med luft mest mulig. Unngå all plasking, og overfør ølet via slange, og fyll flaskene med tappestav. Gjæren er nok en effektiv oksygenjeger, og om du drikker ølet relativt raskt, er det kanskje ikke så farlig, men jeg ser ingen grunn til ikke å begrense oksygeninnblandinga mest mulig. Det koster lite. Det er litt bryderi med tappestaven; den skal plukkes fra hverandre hver gang du har brukt den, og reingjøres godt. Og så skal den desinfiseres før bruk igjen, før du setter den sammen. Men du får fort rutine på det.

Hvis du stikker om, lager du altså sukkerlake. Ha den i omstikkingskaret først, slik at den kan blande seg med ølet etter hvert som du fyller over. Ikke for tjukk lake. Sånn jeg husker det, gikk det greit når jeg kokte den på en halvliter vann.
 
Tappestav har jeg prøvd et par ganger før jeg kasta den
Tapper rett fra krana på primærkaret med Eldorado sukkerbiter eller til fat
Har ikke merket no mer oksydering med det, heller omvendt
Sjøl om jeg er en varm tilhenger av å gjøre ting enkelt, må jeg likevel si at jeg synes det der er å gå ett knepp for langt:). Men hvis du kan tappe en NEIPA på den måten måten uten at den er merkbart påvirka etter et par måneder på flaske, skal jeg trekke det tilbake.

Jeg må nok kutte ned på karbohydratopptaket før jeg eventuelt kan få lagt meg flat, men jeg lover å prøve likevel. Om NEIPA'n stadig er like god etter to måneder, altså:).
 
Tilbake
Topp