Fleksible vannbeholdere - hot or not?

Finn Berger

Moderator
Jeg kom over en trekkspillliknende sak som lå og slang i husets innholdsrike kjeller. En vannbeholder m. kran av samme typen som vi har på gjæringsbøttene. Den kunne da helt sikkert brukes til no'?

Det mest nærliggende for meg, er å fylle den med CO2, og bruke den nå når jeg stikker om til flasking. Hvis jeg fyller omstikningsfatet med CO2, så kan denne beholder'n fylle opp gjæringsfatet etter hvert som det tømmes for øl - og på samme måten med omstikningsfatet når jeg flasker. Det må da kunne fungere?

Og for dem som sliter med innsug av luft under kjølekræsjinga, måtte da et sånt CO2-fylt trekkspill være en grei løsning?

Det finnes mange typer og størrelser av sånne. En type bruk er selvfølgelig til no chill - altså kjølinga av vørter uten kaldt vann: Du bare fyller den varme vørteren i en lufttett beholder og lar den kjøle seg til romtemperatur over natta - eller hva det nå måtte ta av tid. En "no chill-cube" er visst det ideelle.

Hva med å bruke en no chill-kube til omstikningskar?

Kan en sånn løsning brukes til lagering av pils, også? Eller til mellomlagring av øl i det hele tatt? Det skulle være langt mer plassøkonomisk enn f.eks. fat. Og si du har en porter du vil gi minst seks måneder. Da tapper du den bare i en kube, og så tapper du den på flaske og karbonerer etter de seks månedene. Dermed slipper du å fristes til å drikke den opp for tidlig, også - @erikraude :).

Men problemet er kanskje at denne plasten nok ikke er noen god oksygenbarriere?

Nåja, jeg kunne i alle fall godt tenke meg disse som et greit alternativ til ordning av oksygenfri overføring av øl. Og jeg er ikke fremmed for å prøve no chill til sommeren.
 
Før jeg fikk CO2-tank fant jeg en sånn i kjelleren jeg også, og vurderte å bruke den til å fange CO2 under gjæring til den var full, og koble den på igjen når jeg skulle kaldkræsje.
Det ble avlyst etter at jeg luktet ned i den, det er noe med den tynne plasten som gjør at den avgir mer lukt (og smak?) enn hardere plast.
Jeg har et vagt minne fra hytteturer i barndommen med en sånn tank, og at vannet fikk en smak av plast.
 
Sist redigert:
Tror den trekkspillsaken allerede er brukt og beskrevet til CO2 fangst her inne Finn. Eller kanskje det var på nettsidene til Frank Daastøl eller noe sånt... Mener å huske jeg leste om det... :)
 
Før jeg fikk CO2-tank fant jeg en sånn i kjelleren jeg også, og vurderte jeg å bruke den til å fange CO2 under gjæring til den var full, og koble den på igjen når jeg skulle kaldkræsje.
Det ble avlyst etter at jeg luktet ned i den, det er noe med den tynne plasten som gjør at den avgir mer lukt (og smak?) enn hardere plast.
Jeg har et vagt minne fra hytteturer i barndommen med en sånn tank, og at vannet fikk en smak av plast.

Tror du har et poeng der; jeg testa min nå. Jeg skal nok ikke ta den risikoen. Men det finnes kanskje bedre plast i nyere produkter?
 
Ja, men jeg skulle gjerne hatt noe større og stabilere.


Vanndunk kompakt 10 l | Clas Ohlson 10 liter
Vanndunk sammenleggbar 15 ltr. - Vanndunk sammenleggbar 15 ltr. - thansen.no 15 liter

15 liter CO2 med noe overtrykk burde vel kanskje holde for kompensasjon for 20-22 liter vørter?


Min løsning med Ink & dagger (310g humle totalt på 23 liter) var å koble den delen av blow-off slangen som står ned i ekstern beholder med væske på tappen av sodastream-maskinen, og etterfylle med CO2 jevnlig for å utligne undertrykk. Antar 5 ganger ila tappingen. Fungerte nogså greit
 
Vanndunk kompakt 10 l | Clas Ohlson 10 liter
Vanndunk sammenleggbar 15 ltr. - Vanndunk sammenleggbar 15 ltr. - thansen.no 15 liter

15 liter CO2 med noe overtrykk burde vel kanskje holde for kompensasjon for 20-22 liter vørter?


Min løsning med Ink & dagger (310g humle totalt på 23 liter) var å koble den delen av blow-off slangen som står ned i ekstern beholder med væske på tappen av sodastream-maskinen, og etterfylle med CO2 jevnlig for å utligne undertrykk. Antar 5 ganger ila tappingen. Fungerte nogså greit

Den så bra ut:).
 
Har en slik 10 liters trekkspillvannbeholder kjøpt på xxl. Den har blitt vraket da vannet smaker plast. Så øl ville jeg aldri ha hatt i den. CO2 går sikkert fint!
 
Tilbake
Topp