For høy OG

Brygger en Tsjekkisk pilsner fra vi brygger og traff litt høyt på pre-boil OGèn.
Målet var 1046 men den er på 1060. Dette er blitt kjølt ned til 20 grader før målingen.
Hadde 5 kg malt og mesket med 19 L. Skylte i 15 l og endte opp med et kokevolum på 30l.

Hva har jeg gjort feil og er det noen måte å rette på feilen eller skal jeg bare lat den være sånn og ha en høyere %?
 
Når målte du preboil? Det er veldig lett å ryke på en høyere SG-måling preboil enn det som.er realiteten.

Hvis du koker nå så ta ut en prøve igjen, kjøl ned, mål og ta standpunkt.
 
Samme når du tat den ut. Men målingen bør alltid Vvære utført ved den temperaturen hydrometeret er spesifisert for. 20C I Europa og 15.6 hvis du bruker amerikansk hydrometer.

Jeg skriver som en person med nedsatte evner ser jeg..
 
Da er preboilen din 1.052 - 15 min. Hvis du vet avkoket ditt er det et lett stykke.
 
Sist redigert:
Du kan tynne den ut med kokende vann.
Ta gjerne en sjekk på humla med det volum og den OG du vil ha til slutt.
 
Når kok er ferdig så måler du igjen. Ha klart 2-3 liter kokende vann som du kan justere OG med før du kjøler. Men om du bare lar det være blir der øl da også;)
 
Kok opp en 2-3 liter i en vannkoker/kjele og tilsett i kokekjellen..

http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/

Denne mener nesten 4liter.

Jeg hadde da starta med 2 liter og latt den koke i 5-10min før jeg hadde tatt en ny måling.

Det er forsåvidt litt løgn.. jeg hadde egentlig ikke gjort noen inngrep og laget en noe mer alkoholsterk øl :)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Så det er ikke noe mer feil enn at jeg får et sterkere øl? Så i grunn har jeg hatt høyere effektivitet enn hva oppskriften sier? 70%
 
Å ikke gjøre noe vil gi litt stort avvik i forhold til det du hadde tenkt å lage.
Du ender vel opp med en OG på nermere 1.060 etter 90min koking.
Har du mer humle du evt kan ha i?
Øl blir det uansett :)
 
Nei, du har nok ikke gjort noe galt, såfremt mesketemp har vært innenfor der de burde. 64-68 grader ish ish. Kanskje litt lavere eller høyere. Kommer jo litt an på hva man ønsker. Bare feilkalkulert meskeeffektiviteten :)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Å ikke gjøre noe vil gi litt stort avvik i forhold til det du hadde tenkt å lage.
Du ender vel opp med en OG på nermere 1.060 etter 90min koking.
Har du mer humle du evt kan ha i?
Øl blir det uansett :)
Hadde nok justert med litt kokende vann underveis, ser jeg. 1060 er litt høyt på en pils. Hvis du tilsetter tilsvarende mengde som koker bort (anslagsvis 3-4l) så vil SGen din være den samme som nå.
Så får du export-styrke på pilsen istedenfor butikkstyrke :)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Tilbake
Topp