For lite ferdig vørter

Jeg har brygget et brygg nå, ved hjelp av brewfather appen. Jeg ka inn 25 liter ferdig vørter og fikk bare 19.

har satt opp profil på netthandelen brygger som jeg brukte, og skalerte oppskrift.

profilen er satt opp med 2,7 l vann/korn ratio. 3 l avdamp i timen under kok, 1 liter tap trub/kjøler, 1 liter meskekar tap, pg 1 liter tap under gjæring. Skyller med likt antall liter som jeg beregner fra dette. I dette tilfelle 13,5 liter på 90 min kok. Fikk høyere Gravoty før kok (1.072 mot 1.050) måling enn ventet, og høyere FG enn ventet (1.014 mot 1.012).

hvor har disse 6 litrene jeg mangler blitt av mon tro?
 
Når OG var såpass mye høyere enn forventet, kan det tyde på for lite skyllevann. Hadde du riktig volum før kok? Du må også ta med ca. 1l. vann per kg. malt, som blir absorbert i maltet.

Viktigste er å måle volum etter alle prosedyrer, og notere for så og justere til neste gang.
 
Ja riktig volum før kok, 31 liter. Skylte med 1 liter vann pr kg malt, pluss avdamp på 4,5 liter og de resterende medregnede tapene
 
(31-4,5=26,5)varmt=25,5 kaldt. Du sier du har bare 19 ferdig vørter - betyr det at du har 19 liter i gjæringskaret? Da har du mista 6,5 liter fra nedkjølt vørter til gjæringskaret. Da var det mye igjen i bryggeren. Vanlig er nok et par liter, litt avhengig av hvor mye trub du velger å ta med. Mener du du har 19 liter ferdig øl på fat/flaske er det flere steder svinnet kan være. Gjærer du i standard plastkar og tapper til det begynner å trekke luft uten å vippe på karet er det gjerne et tap på 3 liter der.
Ellers gravity før kok på 1.072 gir en OG på omlag 1.082. Da har du laget et øl på 9%. Det er skyhøyt over det oppskriften forventet. Brygget du ett kjøpt ølsett? Hvilket?
 
Jeg har brygget et brygg nå, ved hjelp av brewfather appen. Jeg ka inn 25 liter ferdig vørter og fikk bare 19.

har satt opp profil på netthandelen brygger som jeg brukte, og skalerte oppskrift.

profilen er satt opp med 2,7 l vann/korn ratio. 3 l avdamp i timen under kok, 1 liter tap trub/kjøler, 1 liter meskekar tap, pg 1 liter tap under gjæring. Skyller med likt antall liter som jeg beregner fra dette. I dette tilfelle 13,5 liter på 90 min kok. Fikk høyere Gravoty før kok (1.072 mot 1.050) måling enn ventet, og høyere FG enn ventet (1.014 mot 1.012).

hvor har disse 6 litrene jeg mangler blitt av mon tro?
Ser ut som du har tappet vørter fra bunnen av kokekjelen? En preboil måling på 1.072 mot 1.050 er helt sikkert feil. Sukkertettheten er mye større i bunnen av kjelen før oppkok.
Hva var OG, altså gravity på de ferdig kokte 19 literne? Og var det 19 liter til gjæring eller 19 liter i kokekaret etter endt koking? Tipper du bare har brukt litt lite skyllevann om OG var høyere enn forventet.
 
Hvilken oppskrift brygget du og om du trykker "Share" knappen i Brewfather-oppskriften så kommer det en link du kan legge inn her. Da blir det lettere å se hvor i prosessen det evt har gått galt.
 
Tilbake
Topp