For mye sukker......

Da er mitt aller første brygg ferdig gjæret. En weissbier som jeg brukte bb30 på. Jeg har fått mesteparten på et cornelius fat. Satt det kjølig(4c*) med 1bars trykk på. Høres dette riktig ut?
Med de resterende literne tappet jeg på flasker og korket. I farten dreit jeg litt på draget. Hadde 6g sukker pr halvliter flaske i stedet for pr liter. Kan dette gå, eller er det bare til å kaste?

Takker for svar :)
Stian
 
Hvis det skal være en ganske fizzy weissbier (de skal jo i utgangspunktet har litt mer fres over seg) så ville jeg skrudd opp til minst 1,25 bar. 1,25 bar burde gi deg 3.1 volum co2. Du kan sikkert dra på litt mer og.

Er flere her inne som tapper enkelte øl med rundt 10g sukker på flaske har jeg lest. Kanskje så mye som 12g/l og? Kanskje best hvis en voksen svarer på akkurat dette.
 
Hvis det skal være en ganske fizzy weissbier (de skal jo i utgangspunktet har litt mer fres over seg) så ville jeg skrudd opp til minst 1,25 bar. 1,25 bar burde gi deg 3.1 volum co2. Du kan sikkert dra på litt mer og.

Er flere her inne som tapper enkelte øl med rundt 10g sukker på flaske har jeg lest. Kanskje så mye som 12g/l og? Kanskje best hvis en voksen svarer på akkurat dette.
Ok, da setter jeg opp trykket litt.
Takk for svar :)
 
Har selv satt med 10 gr pr litr på en dunkel. Det ble ganske bra med tanke på skum og CO2. 12 gr funker nok bra det og, men vær særs forsiktig når du heller i glasset for ellers skummer det over før du er halvveis. Vær for øvrig også forberedt på at noen flasker kan eksplodere...
 
Har selv satt med 10 gr pr litr på en dunkel. Det ble ganske bra med tanke på skum og CO2. 12 gr funker nok bra det og, men vær særs forsiktig når du heller i glasset for ellers skummer det over før du er halvveis. Vær for øvrig også forberedt på at noen flasker kan eksplodere...
Dette høres jo bra ut, får håpe flaskene tåler trykket da. Takk for svar.
 
Har laget weissbier med 11g/l og hadde ikke flaskebomber, men skummet litt over på noen av flaskene når vi åpnet de. Viktig å helle skrått og forsiktig i glasset for ikke å få for mye skum!
 
Tilbake
Topp