For søt Bayer

Jeg brygget en Munich Dunkel. Planen var å lage en fyldig, tørr, crisp bayer. Desverre vel den søtere enn målet. Hva gikk galt?

Ølet smaker helt ok, men søtere enn målet mitt.

Og 1051 og Fg 1014. Jeg bruke kun 4.8kg Munich malt og 500g Crisp cara Gold. Jeg ønsket ikke å frigjøre ikke-gjærbart sukker så jeg mesket kun på 64 grader i 80 minutter. Jeg brukete wlp850 german Lager som jeg har brukt mye før med god utgjæring I pils. Jeg hadde starter og nok gjær. Hvorfor gjæret det ikke mer ut?
 
@Miguel, hva er forskjellen på 1 og 2? Jeg brukte dunkel Munich fra Brygg Selv/Best Malz.

Graden av malting, på en måte. 2 har mer av alt enn 1, men fargeforskjellen er ikke utrolig stor. Har selv laget dunkel med 99% Munich 2 og 1% carafa special, og det ble godt, men det ble en del å "tygge" gjennom. Dunkel munich høres ut som munich 2. /"Munich Dark"

Skal du ha spesialmalt i den så prøv med caramunich neste gang. Jeg har ikke prøvd crisp, castle har også en som heter cara gold, og den er søt, men det er fra et annet malteri som sagt. Hvis crisp sin er i nærheten av Castle sin så ville jeg iallefall valgt caramunich.

Disse maltene inneholder litt færre enzymer enn pils/pale etc, men du mesket i 80 minutter så det høres jo ut som at du kompenserte litt der allerede.
 
Cara Gold fra Crisp er et dekstrin-malt. Det skal gi lite annet enn kropp/munnfølelse - og gir antakelg lite av det, også. Det skulle i alle fall ikke gjøre ølet ditt søtt.

Søtsmaken må her komme fra gjærbart sukker som ikke er blitt spist av gjæren, så vidt jeg kan forstå. Oppskrifta inneholder jo ikke noe søtt krystallmalt. jeg har ingen forklaring på hvorfor det blei såpass søtt.
 
Munich 2 i seg selv gir en del sødme synes jeg, sammen med det andre da selvsagt. Ikke direkte søtt som i sukker, men brygger"søtt, altså fravær av "snert".

I mine øyne så er det garantert oppskriften, selv om denfinisjonen på søtt kan sprike fra brygger til brygger.
 
Munich 2 i seg selv gir en del sødme synes jeg, sammen med det andre da selvsagt. Ikke direkte søtt som i sukker, men brygger"søtt, altså fravær av "snert".

I mine øyne så er det garantert oppskriften, selv om denfinisjonen på søtt kan sprike fra brygger til brygger.

Hvis det er "maltsødmen" som er blitt overveldende, så kan jeg forstå det, ja. Jeg har det jeg kan huske aldri brukt 100% mørkt münchener, men jeg bruker det en del for nettopp å dra opp maltfylden. 10% gir fin effekt, så 100% blir sikkert ganske kraftig.

Men hvis du mesker i 80 minutter på 64 grader, og du har tilstrekkelig diastatisk kraft, skulle du få en ganske gjærbar vørter. Da er 71% utgjæring lavt.

Her er analysearket til mørkt münchenermalt fra Best: BEST Munich Dark - BESTMALZ | German brewing malt – For the best beer 80% ekstrakt er ikke så mye mindre enn f.eks. pale malt, og sjøl om det ikke er imponerende mye diastatisk kraft, skulle det holde i massevis. Så 71% utgjæring er mindre enn hva jeg ville forventet ut fra dette.

Om det ikke er skjedd en fullstendig konversjon, vil jo ikke det gi søtt øl, heller, så det kan ikke være årsaken.

@Børre Aursnes : Kan du beskrive "søtsmaken" nærmere? Er det direkte søtt, eller er det mer "maltrikt"?
 
Kan du beskrive "søtsmaken" nærmere? Er det direkte søtt, eller er det mer "maltrikt"
Det er en maltsødme/restslødme omtrent som typeriktig bock, men ikke fullt så mye.

En gang bommet jeg på innstillingene og gikk rett fra mask inn på 60 grader til 77 grader hvor jeg mesket i 30 minutter før jeg oppdaget det. Det ga en søt og god øl med relativt lite alkohol. Søtsmaken her i denne bayeren har den samme smaken.
 
Det er en maltsødme/restslødme omtrent som typeriktig bock, men ikke fullt så mye.

En gang bommet jeg på innstillingene og gikk rett fra mask inn på 60 grader til 77 grader hvor jeg mesket i 30 minutter før jeg oppdaget det. Det ga en søt og god øl med relativt lite alkohol. Søtsmaken her i denne bayeren har den samme smaken.

Det høres jo ut som om det er sukker med i bildet. Dette er sånt jeg ikke skjønner helt. I tilfellet med mesking på 77 grader kan det kanskje forklares med at du får en helt annen sukkerprofil, fordi du bare har alfa-amylasen igjen på 77 grader. Blir det mye maltotriose, som gjæren i liten grad spiser, i forhold til maltose, kan det kanskje gi søtsmak, selv om maltotriose er lite søtt? (Alfa produserer noe maltose, men maltosen er stort sett et produkt av aktiviteten til beta-amylasen.)

Men mesking på 64 grader er noe annet, om det da ikke er sånn at det er såpass lite beta-amylase i mørkt münchener at mye av jobben blir gjort av alfa-amylasen?

Men dette er bare reine spekulasjoner.
 
Jeg tror mysteriet kan være løst. Jeg tror jeg kan ha grabet en WLP833 German Bock i stedet for lager. Det stemmer veldig med utgjæring og smak.

Så da er spørsmålet: Drikker jeg opp et øl som smaker godt, men ikke som jeg vil - eller tømmer jeg det ut og brygger nytt? Jeg tror det blir siste alternativ straks det er kapasitet i kjelleren.
 
1014 er da ikke galt? Riktig nok skal en bayer være mye mindre søt enn en bock, men etter typedefinisjonen er du faktisk i nedre enden av skalaen mht. FG. WLP833 er helt super til bayer. Ville ikke tømt ut om det smaker godt.
 
Life is hard. De aner ikke hvor enkelt liv de har, alle de som ikke brygger!

Vi har jo billige hjemmebryggede remedier for å få bukt med disse bekymringene som er skapt av oss selv. Det har ikke de som ikke brygger, men de har heller ikke de bekymringene. Hvor står vi da? Siden Gud er allmektig, klarer han å lage en så stor stein at han ikke klarer løfte den selv?
 
Tilbake
Topp