Hørte på en podcast på toget i dag. Riktignok en som er fra 2009 på Brewing Network / BrewStrong med John Palmer og Jamil.
De hadde med en kar i showet som er en av de fremste forskerne i verden mtp oksidering rundt øl.
HSA og oksydering kontra hele prosessen virker for meg å være klin umulig å kontrollere etter å ha lyttet til den. Casten heter
HSA 01-26-09 for de som vil lytte.
De prater om den totale prosessen, altså hele veien frem til ølet er på flaske.
Lytter man godt til hva de sier, og ikke minst forstår alt de sier (det tror jeg ikke jeg selv gjorde, så denne må jeg høre mange ganger for å forstå det meste) -så
er vel rett og slett hele prosessen så komplisert og omfattende at det å ta ett og ett punkt - og da "tro" man har fått kontroll som gir en signifikant betydning i positiv forstand faktisk kan vise seg å slå uheldig ut -slik jeg forstod de.
De snakker om "stall" beer, (bedervet) gjennom/via blant annet oksygen. De poengterer vel også at o2 i seg selv -ikke nødvendigvis skal fjernes fra alle prosesser, dersom man ønsker å lage øl - slik vi kjenner det -og liker det i dag. (igjen, om jeg forstod de rett)
@bjartenataas Legg merke til en ting i den artikkelen du leste og siterte -siden du er opptatt av detaljer. Han skriver _KAN_ komme opp i 60C, ikke at 60C er normal temperatur. Tolkning og antagelser av tekst er -og burde være unødvendig. Ingen grunn til å legge mer i det som er skrevet, enn hva som faktisk står skrevet.
Selv om man jakter på forbedringer, så burde man være objektiv, altså se flere sider av sakene før man konkluderer. Jeg antar at når de beste forskerne i verden leter etter en gylden middelvei, så kan det være lurt at vi hjemmebryggere lytter til de -fremfor å eliminere ett og ett punkt, med et uvisst resultat, som i verste fall slår uheldig ut.
Så det å gjøre de kjente og anbefalte tingene 100% er trolig et bedre valg, enn å gjøre mange ting halveis eller 95% for den sakens skyld i mine øyne.
De sier vel forøvrig at O2 i seg selv ikke nødvendigvis er bedervende i alle henseender.
Er jo bare å se på oss selv som går rundt og får i oss 20% daglig ved å puste (om jeg husker sånn ca rett.. lenge siden jeg gikk på skolen)
Kult å være nysjerrig og på "jakt" - pussig at du nevner Brulosophy, og at du ikke setter din lit til de, all den tid det virker å være bruddstykker og delforbedringer som har en RØD tråd i LODO forbedringene som går igjen i denne tråden. (stikk i strid med forskerenes råd altså)
Man bør i allefall være ytterst forsiktig med å konkludere. En av de tingene som jeg tror jeg klarte å oppfatte var at jakt på ett og ett element var rimelig nyttesløst mtp HSA.
Den nettsiden du ikke setter din lit til - som tester en dullion ting, den konkluderer veldig skjelden i sine eksprimenter. De oppsummerer stort sett bare hva testen endte opp i, og hva de som deltok klarte å "finne" -De går skjelden eller aldri ut og sier de har konkludert med noe som helst. Det er mer av typen - dette ble godt nok til mitt bruk. Så tolkninger bør man unngå - igjen etter mitt syn da.