Forstår ikke fargen.

Tappet på en av de mest vanlige måtene (tror jeg) omstikk, innrøring av sukker, tapping via tappestang,, skal dog sies at den hadde en teoretisk ibu på 200
 
Lite visste jeg at denne tråden jeg startet skulle ende opp i en diskusjon om temperaturen i en container! Ølet har fortsatt feil farge, uten at jeg vet grunnen.

Problemet ditt ville satt Einstein på prøve. Den ene faktoren vi ikke vet er om du har fått plukket riktig malt. Kraftig oksidering er det som er mest nærliggende, men det burde du kjenne på smaken. Høy pH burde du også kjenne på smaken, men du gjør jo samme rutine. Hardere kok gir ikke så stor forskjell i seg selv.
 
Fortell, fortell!
Rett å slett kraftig oksidering.. var forsiktig å unngikk plasking, rørte forsiktig inn sukker, tappet med tappestang.. 17 dager i romtemp etter såg den sann ut.
Jeg har ikke helt fått med meg hvilket øl @Stig Aa. har brygget, å hvilke smaker han kjenner på det mørke ølet..
 
Rett å slett kraftig oksidering.. var forsiktig å unngikk plasking, rørte forsiktig inn sukker, tappet med tappestang.. 17 dager i romtemp etter såg den sann ut.
Jeg har ikke helt fått med meg hvilket øl @Stig Aa. har brygget, å hvilke smaker han kjenner på det mørke ølet..

Var dette utført med "vanlig" tappeprosedyre? ikke noe avvik i form av at du trakk sjuke mengder luft eller noe?
 
Det ble utført etter "da tidens vanlige prosedyre".. var vel dette brygget som gjorde at jeg kjøpte fat.. men utført med omstikk å tilsetting av sukkerlake.osv..
 
Mine øl tappes stortsett alltid på fat, hvor fatet er CO2 fylt (starsanfylt og tømt med CO2). Det blir alltid en rest på 3-4l som overføres til omstikkingsfat med sukkerlake som jeg flasker med tappestav uten spesielle tiltak for å unngå lufteksponering. Holdbarheten på humlesmak og aroma på fat ølene er klart bedre, men harimidlertid aldri opplevd stor forskjell på fargen.
 
Lite visste jeg at denne tråden jeg startet skulle ende opp i en diskusjon om temperaturen i en container! Ølet har fortsatt feil farge, uten at jeg vet grunnen.
Tror ikke at vi kommer utenom at det trengs noen nøye smaksnotater fra din side, @Stig Aa. Kan ikke huske å ha sett det i dette virvaret av undertråder(?). Fram til da blir oksidasjon, feil malt, pH, høy containertemperatur mm kun spekulasjoner. Smaker ølet som det skal? Papp? Mangler det smak? For maltete? Surt?
 
Hørte på en podcast på toget i dag. Riktignok en som er fra 2009 på Brewing Network / BrewStrong med John Palmer og Jamil.
De hadde med en kar i showet som er en av de fremste forskerne i verden mtp oksidering rundt øl.

HSA og oksydering kontra hele prosessen virker for meg å være klin umulig å kontrollere etter å ha lyttet til den. Casten heter HSA 01-26-09 for de som vil lytte.
De prater om den totale prosessen, altså hele veien frem til ølet er på flaske.

Lytter man godt til hva de sier, og ikke minst forstår alt de sier (det tror jeg ikke jeg selv gjorde, så denne må jeg høre mange ganger for å forstå det meste) -så
er vel rett og slett hele prosessen så komplisert og omfattende at det å ta ett og ett punkt - og da "tro" man har fått kontroll som gir en signifikant betydning i positiv forstand faktisk kan vise seg å slå uheldig ut -slik jeg forstod de.

De snakker om "stall" beer, (bedervet) gjennom/via blant annet oksygen. De poengterer vel også at o2 i seg selv -ikke nødvendigvis skal fjernes fra alle prosesser, dersom man ønsker å lage øl - slik vi kjenner det -og liker det i dag. (igjen, om jeg forstod de rett)

@bjartenataas Legg merke til en ting i den artikkelen du leste og siterte -siden du er opptatt av detaljer. Han skriver _KAN_ komme opp i 60C, ikke at 60C er normal temperatur. Tolkning og antagelser av tekst er -og burde være unødvendig. Ingen grunn til å legge mer i det som er skrevet, enn hva som faktisk står skrevet.

Selv om man jakter på forbedringer, så burde man være objektiv, altså se flere sider av sakene før man konkluderer. Jeg antar at når de beste forskerne i verden leter etter en gylden middelvei, så kan det være lurt at vi hjemmebryggere lytter til de -fremfor å eliminere ett og ett punkt, med et uvisst resultat, som i verste fall slår uheldig ut.

Så det å gjøre de kjente og anbefalte tingene 100% er trolig et bedre valg, enn å gjøre mange ting halveis eller 95% for den sakens skyld i mine øyne.
De sier vel forøvrig at O2 i seg selv ikke nødvendigvis er bedervende i alle henseender.
Er jo bare å se på oss selv som går rundt og får i oss 20% daglig ved å puste (om jeg husker sånn ca rett.. lenge siden jeg gikk på skolen)

Kult å være nysjerrig og på "jakt" - pussig at du nevner Brulosophy, og at du ikke setter din lit til de, all den tid det virker å være bruddstykker og delforbedringer som har en RØD tråd i LODO forbedringene som går igjen i denne tråden. (stikk i strid med forskerenes råd altså)
Man bør i allefall være ytterst forsiktig med å konkludere. En av de tingene som jeg tror jeg klarte å oppfatte var at jakt på ett og ett element var rimelig nyttesløst mtp HSA.

Den nettsiden du ikke setter din lit til - som tester en dullion ting, den konkluderer veldig skjelden i sine eksprimenter. De oppsummerer stort sett bare hva testen endte opp i, og hva de som deltok klarte å "finne" -De går skjelden eller aldri ut og sier de har konkludert med noe som helst. Det er mer av typen - dette ble godt nok til mitt bruk. Så tolkninger bør man unngå - igjen etter mitt syn da.
 
Sist redigert:
Den er grei, tror aldri navnebror får noe godt svar - all den tid ingen av oss andre kjenner til hva som har foregått fra A-Å
Blir vel stort sett bare synsing alt sammen.

Personlig ville jeg begynt med renhold og gjennomgang av ALT jeg eier og har som er en del av bryggingen. Tror det er mitt beste råd. Sjekke at slanger +++ er tette, rett og slett ta en grundig inventory check :) Dette inkluderer også imgivelsene man brygger i. Brygger man ute? i en bod? i et vaskerom? i en garasje? Det er en dullion faktorer som spiller inn og lurer oss innimellom. Bytte ut slanger? Bakterier av den "stygge" typen kan feste seg, og være ytterst vanskelig å bli kvitt.
Dette er bare et råd om hva jeg selv ville startet med, ikke en fasit.
 
Jeg er egentlig ferdig med denne saken. Jeg er i god dialog med min forhandler. Ingen av oss tror egentlig at det er feilleveranse, men ingenting kan selvsagt utelukkes. Har fått tilbud om ny malt, slik at jeg kan brygge det en gang til. Noe jeg ikke orker, nå som jeg har en bryggedepresjon. Men Vestbrygg har vært svært i møtekommende og tatt dette på alvor.
Jeg har åpnet flere flasker av dette ølet (satte to brygg samme helg, begge med pilsnermalt og hvete, og wlp400. Sasionen til venstre, den som denne LODO-Conteiner-diskusjonen liksom handler om). Med et annet glass og annen belysning er de fortsatt "for mørke", men ikke så mørke som på det første bildet.
to øl.jpg

Mulig det er en kombinasjon av ulike uheldige omstendigheter: gjærstarteren, noe rart med mesking/koking som jeg ikke har fått med meg, variasjon i malten, oksidering jeg ikke har fått med meg etc etc. Alt er mulig. Det er så mange muligeheter at jeg har gitt opp å finne ETT svar. Jeg tar en bryggepause og prøver med friskt mot senere.
 
NB: Jeg ser at det er veldig stor forskjell på dette bildet og det bildet som startet diskusjonen. Nærmest så jeg føler jeg har lurt dere inn i en diskusjon på noe som ikke er reell. Men det ER samme ølet.
 
Jeg har ikke konkludert, tvert imot har jeg et åpent sinn, heller mot å anta at HSO har virkelige konsekvenser, men som kun er et poeng å unngå i noen ølstiler. Denne antagelsen er basert på ganske mange vitenskapelige tidsskrifter siden 30-tallet, og det faktum at det investeres store summer i dette blant store bryggerier som har råd til det. Men jeg altså ikke nok kunnskaper til å diskutere kjemien i det. Uansett, her er en lettfattelig oversikt fra Alfa Laval om hvordan oksygenredusert vann brukes i hele prosessen. http://www.academia.edu/6928942/Pro...n_considerations_and_operational_implications

Men som sagt, det er mye viktigere å unngå oksygen etter gjæring, dette påvirker smak og farge, noe eksemplene med Ink&Dagger de siste dagene, og som er tema i tråden her.

Hørte noe om TPO (total packaged oxygen) i et podcast med Dan Gordon fra Gordon Biersch, som nevnte det jeg skrev tidligere med flaske vs boks. Tror det var denne http://www.thebrewingnetwork.com/post2163/
Her er en annen podcastepisode om dette temaet https://itunes.apple.com/no/podcast/fermentation-nation/id887065446?mt=2&i=377688846
 
Her er uansett mitt Ink&Dagger-bilde, fin farge og smakte veldig bra
235a43bd17fac5170c36e2afa9d180ea.jpg
 
Tilbake
Topp