Forstår ikke fargen.

Det er jo ikke et poeng i seg selv å brygge så lyst som mulig, poenget var jo å sammenligne. Etter det jeg har lest tidligere, hvis det er en helles, har den sikkert 4% carahell og noe Vienna.

Men... Sammenligningen var jo mellom to lyse øl av samme sort/oppskrift. Ene ble mørkere enn det andre. Jeg antar at LODO ikke bare gjelder Helles?
 
Det er jo ikke et poeng i seg selv å brygge så lyst som mulig, poenget var jo å sammenligne. Etter det jeg har lest tidligere, hvis det er en helles, har den sikkert 4% carahell og noe Vienna.

Ja, men dersom det oksidering faktisk gir så stor fargeforskjell, burde det ikke være mulig å brygge så lyse øl i Speidel. Noe det beviselig er.
 
Ja, men dersom det oksidering faktisk gir så stor fargeforskjell, burde det ikke være mulig å brygge så lyse øl i Speidel. Noe det beviselig er.
Vet ikke, tror ikke poenget var at alt blir lysebrunt uten. Det er jo et med og uten eksperiment med kun en variabel, så ser ikke hvor feilen ligger.
 
Vet ikke, tror ikke poenget var at alt blir lysebrunt uten. Det er jo et med og uten eksperiment med kun en variabel, så ser ikke hvor feilen ligger.

Det står vel at det er to brygg på ulike oppsett (det nye LODO-oppsettet og det gamle)? Da dukker det fort opp mange variabler. Det er, i hvert fall, ikke nok info i postinga til å være sikker på at det er samme maltsammensetning, samme maltbatcher, like sterke brygg og med lik effekt under kokinga.
 
"Some time ago I did a test of my old brewing methods vs. my new methods. I brewed the same recipe and used the 2 different methods."

Samme oppskrift. Det står jo der. En variabel.
 
"Some time ago I did a test of my old brewing methods vs. my new methods. I brewed the same recipe and used the 2 different methods."

Samme oppskrift. Det står jo der. En variabel.
Slik jeg tolker det så har han utrolig dårlige bryggerutiner når han brygger "vanlig". Å få den fargen der når det skulle vært lyst, er rimelig ute. Enten helt på trynet dårlige bryggerutiner, eller så har han fusket til fargen enten i ettertid eller gått inn for å oksidere ølet. Slik jeg leser det innlegget der er at det skal ikke være mulig å få til å lage lyse øl uten LODO.

Uansett så synes jeg det er ganske utrolig at han ikke får til lysere enn det han viser bilde av, ved å ikke bruke LODO-teknikker. Det er noe alle folk klarer.
 
Det står dårlig til med lesingen her ikveld, har folk fått et par innabords allerede?

"The darker beer is the “normal” brewed beer, I did not intentionally add any extra oxidation steps to my brew day, just a normal brew"

Det første bildet er utypisk, det var luft som kom inn i pumpen.
 
Det står dårlig til med lesingen her ikveld, har folk fått et par innabords allerede?

"The darker beer is the “normal” brewed beer, I did not intentionally add any extra oxidation steps to my brew day, just a normal brew"

Det første bildet er utypisk, det var luft som kom inn i pumpen.

Jammen.. det er det jeg mener. Hvis det mørkere var et forsøk på et lyst øl så må han ha gjort noe fundamentalt feil hver eneste gang han har brygget øl.
 
Jammen luft i pumpene? Jeg brygger på Speidel, og har fossefall rundt maltrøret hele meskedelen av bryggingen min, dvs alt etter program gjerne en 90 minutter med masse tilføring av oksygen i meskingen. Mitt øl blir da ikke mørkt av den grunn. Koker også pils i 90 minutter, etterpå uten at fargen blir mørk. Der må da ligge andre grunnet enn luft i pumpen for den fargen. Nå er videosnutten ikke representativt for lys farge, men for fossefallet og de 90 min med oksygentilføring.
 
Har kikket gjennom tråden. Jeg kan ikke skjønne hva annet enn feil malt som kan være forklaringen på fargen på ølet til Stig.

Oksidering som forklaring være bullshit. Jeg brygger på helt normalt vis, uten å foreta meg noe spesielt for å hindre HSA utover å unngå unødig plasking. (I forhold til det den Speidelen over her står for, driver jeg riktignok nærmest med LODO:p.) Jeg har brygget en del øl med Bestmalz' tradition pilsenernalt, som er veldig lyst - og ølet mitt blir veldig lyst.

Altså: Et øl brygget uten aktive forsøk på å redusere HSA, som dessuten er kokt temmelig lenge, er så lyst som jeg noensinne har sett noe øl være.

Maillardreaksjoner under koking er også en tvilsom forklaring. Når øl blir mørkere etter koking, er forklaringen den meget enkle at kokingen konsentrerer det.
 
@Stig Aa. Går det lang tid mellom mesking og koking. Dvs. mesker du en dag, for så å koke dagen derpå? Har hørt at det kan mørkne lyse øl noe. Bare en tanke.
Det har jeg gjort 2 ganger uten at fargen ble annerledes. Mesket om kvelden og kokte dagen etter. Det var hveteøl. Mulig andre maltblandinger gir et annet resultat.
 
Det har jeg gjort 2 ganger uten at fargen ble annerledes. Mesket om kvelden og kokte dagen etter. Det var hveteøl. Mulig andre maltblandinger gir et annet resultat.

Dette har jeg gjort mange ganger.....meske den ene dagen og kokt dagen etter eller dagen etter der igjen alt etter tid og situasjon,ølet blir det samme.

Det som er sikkert etter flere år her på forumet er at det er mye vranglære ute og går. Flere som påstår ting og tang fordi de har lest,sett eller hørt en gang uten å ha noe som helst erfaring selv. Bruker denne informasjonen ivrigt til å belære andre på forumet,spesielt nyankomne bryggere og i mange tilfeller er informasjonen mere til skremsel en hjelp.
Les gammle tråder og lær..det er min erfaring.
 
Kjenner at jeg har veldig lyst til å lage et eksperiment. Det får imidlertid vente til neste lyse øl... men altså... 3 gjennomsiktige flasker
1. Tappes som vanlig og settes mørkt og kjølig etter karbonering
2. Tappes med headspace og tilsettes o2 / ristes inn litt O2 før den fylles opp og settes som (1)
3. Tappes som vanlig, men settes lyst etter karbonering
 
Jeg brygger i Speidel og den spruter jo en god del

Speidelen har jo også fossefall på utsiden av maltrøret. Det vil jo gi en ekstrem stor overflate som er i kontakt med oksygen og jevnlig sirkuleres. Er vel ikke noe bedre måte å få innført oksygen i vann på. I et akvarium er det ikke plasking eller brusestein (denne gir dog veldig bra overflateagitasjon), men agitasjon av vann overflaten som gjelder for å tilføre oksygen til fiskene.

Det er sikkert noe i at det fører til oksydering av vørteren, men jeg tror det er smaker som lages i denne prosessen som vi er vant med og anser som en del av en god øl... Føler at jeg blir skeptisk til hele greia men.
 
Sist redigert:
Tråden sporet egentlig litt av, tipper oksydering før kok ville kun gitt en liten forskjell, tror også det er feil malt som er feilen her, forskjellen er for stor.
 
Her er forresten mitt før og etter-bilde, gose, 50/50 pils/hvete. Lyssettingen er omtrent lik, men litt annen vinkel på det ene.
7defc19c65a9e720d302fc998f8683fb.jpg

Den siste begynner forresten å bli bra, laget i november, syrnet halvparten på 40 grader og gjæret andre halvparten med vossakveik, blandet, og tilsatte brett på 1020. Er på 1012 nå. Siden gose ikke finnes i NM, vurderer jeg å sende den inn som berlinerweisse med krydder.
 
Jeg har brygget et par batcher som har stått og mesket over natten på en Speidel 50L, hvis denne LODO effekten er til stede i så stor grad som noen hevder så ville vel trolig ikke min pils endt opp så lys som den er? Jeg brygger mye lyst øl, både pils og Kølsh, alle blir lyse og fine.

Døm selv, dette er da den ferdige pilsen - som da var gjennom en nesten 11 timers mesking totalt: (Her burde LODO effekten virkelig være til stede)

upload_2017-2-27_8-20-18.png

Gjorde akkurat det samme da jeg brygget tradisjonelt gårdsøl med einerlåg - mesket samme programmet over natten. Da brukte jeg 50/50 med pils og pale ale.
Resultatet ble en lys og fin farge. Selv om einerlågen var til stede (blir ganske gyllent vann)

TS skriver han har en litt ujevn temperatur på kok, jeg misstenker det er andre faktorer inne i bildet enn oksygen i vørter som spiller inn.
Rask skylling? - med medførende høy PH? tidvis stuck mash? høyt temp på skyllevann? høy koketemp - som nærmer seg karamellisering? Det er mange faktorer.

En ting jeg bomma stygt på en gang, var tvanskarbonering. På ett av fatene mine glemte jeg å purge headspace før jeg begynte å rulle inn co2 (noe jeg ikke gjør lenger) - den ølen ble betydelig mørkere, og fikk usmak og dårligere aroma relativt raskt. (2-4 uker etter karbonering) lot den "leve" i nærmere 6 mnd, for å følge utviklingen videre og kanskje lære noe.

Men, som flere andre tipper jeg noe har vært rart med malten, selv om den faktoren er litt merkelig når man får to like sett fra samme sted.
Da skal man ha rimelig uflaks, og det må jo da være en serie av tilfeldigheter med i bildet etter mitt syn, som da har falt veldig uheldig ut.

Kan godt være jeg kan lage en lysere pils enn den over, men mine pils, de modnes og blir bedre og bedre over tid. Så jeg tror ikke de er oksygen offre.
De når sitt "peak" etter en 9 mnd tid, etter dette holder de seg gode, min eldste er nå 17 mnd (tester hvor lenge den faktisk kan stå på fat uten å tape seg)

Vel, det var nå mitt bidrag i sakens anledning.

En LODO effekt burde være en konstant faktor, så lenge man har eksakt samme teknikk som benyttes på hvert brygg i en Speidel - igjen, etter mitt syn.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp