Industripils er vel et eksempel på at alt ikke går rett vei bestandig kanskje?
Jeg er gammel nok til å huske hvordan en Ringnes, Frydelund og en Schous smakte på 80 tallet.
De var mer smaksfulle og mer lik det en godt "hjemmebrygget" pils er i dag.
I dag er de ganske tamme og kjedelige i mine øyne - disse pilsnerne fra Ringnes, Carlsberg og Tuborg.
Tror det er en grunn til at en del av de store nå ser at "Craft" øl er noe folk virkelig ønsker, og at de derfor tenker "gammelt" igjen.
Kommer nok snart mer øl, brygget mer tradisjonelt fra de store igjen også, for når først folk har fått smaken på noe godt, så snur man neppe og vender seg mot "vann" igjen.
På seg selv kjenner man andre - jeg er storfornøyd med egenprodusert pils - når den er vellykket.
Bommer jeg - så går den til draugen, jeg er om noe min største kritiker. Kaller aldri ølen min episk, magisk eller fantastisk.
Jeg brygger en del godt øl, og er fornøyd når det blir kvalitet - som varer over tid. Og jo nærmere jeg kommer å lage tilnærmet det samme fra gang til gang - jo mer happy blir jeg.
Så på enkelte punkter kan nok vitenskapen vise til noe - som er korrekt i teori, men så utelates en del andre faktorer som da påvirker totalen i det ferdige produktet
Så enn så lenge, til noen påviser betydelig bedre smak/aroma eller andre positive sider - så lar jeg LODO være LODO - og mesker slik jeg gjør i dag.
I gata hos oss så har vi vell fest en gang i året. Det er ganske mange som får opp øynene for annet, når de får smake en Ale fra Lervig, 7 Fjell, Ægir eller hva man måtte ta med seg.
Ja, selv når man inviterer de på et glass hjemme - så sperrer de opp øynene og sier - dette er ikke hjemmelaget...
Dette tivler jeg på at de store lar gå upåaktet hen - over tid. For er det noe vi er glad i, så har vi lett for å holde oss nære dette.
Ble en betraktning på slutten dette
Kun en manns mening og observasjoner, ikke noe annet (y) Ha en god en..