Forstår ikke fargen.

Det finnes også en viss mulighet for at man får malt som er dårlig. Var vel Viking i Sverige som fikk en gigantisk bot - fordi malten hadde begynt å danne sopp-sporer. Man skal ha et godt trent øye, og smake på malten sin for å oppdage slike ulumskheter også - noe jeg lærte når jeg ble utdannet som baker.
 
Industripils er vel et eksempel på at alt ikke går rett vei bestandig kanskje?
Jeg er gammel nok til å huske hvordan en Ringnes, Frydelund og en Schous smakte på 80 tallet.

De var mer smaksfulle og mer lik det en godt "hjemmebrygget" pils er i dag.
I dag er de ganske tamme og kjedelige i mine øyne - disse pilsnerne fra Ringnes, Carlsberg og Tuborg.

Tror det er en grunn til at en del av de store nå ser at "Craft" øl er noe folk virkelig ønsker, og at de derfor tenker "gammelt" igjen.
Kommer nok snart mer øl, brygget mer tradisjonelt fra de store igjen også, for når først folk har fått smaken på noe godt, så snur man neppe og vender seg mot "vann" igjen.

På seg selv kjenner man andre - jeg er storfornøyd med egenprodusert pils - når den er vellykket.
Bommer jeg - så går den til draugen, jeg er om noe min største kritiker. Kaller aldri ølen min episk, magisk eller fantastisk.

Jeg brygger en del godt øl, og er fornøyd når det blir kvalitet - som varer over tid. Og jo nærmere jeg kommer å lage tilnærmet det samme fra gang til gang - jo mer happy blir jeg.

Så på enkelte punkter kan nok vitenskapen vise til noe - som er korrekt i teori, men så utelates en del andre faktorer som da påvirker totalen i det ferdige produktet
Så enn så lenge, til noen påviser betydelig bedre smak/aroma eller andre positive sider - så lar jeg LODO være LODO - og mesker slik jeg gjør i dag.

I gata hos oss så har vi vell fest en gang i året. Det er ganske mange som får opp øynene for annet, når de får smake en Ale fra Lervig, 7 Fjell, Ægir eller hva man måtte ta med seg.
Ja, selv når man inviterer de på et glass hjemme - så sperrer de opp øynene og sier - dette er ikke hjemmelaget...

Dette tivler jeg på at de store lar gå upåaktet hen - over tid. For er det noe vi er glad i, så har vi lett for å holde oss nære dette.
Ble en betraktning på slutten dette :) Kun en manns mening og observasjoner, ikke noe annet (y) Ha en god en..
 
Norske industribryggerier er ikke målestokk, det er stort sett high gravity brygging, altså utvannet. Med pasteurisering og filtrering i tillegg blir det ikke mye igjen. Det er fordi de har et industrielt kvalitetskonsept og skal ha minimalt med variasjoner, samt sparer penger. Tyske bryggerier filtrerer for det meste også, men synes de er mye bedre, Warsteiner f.eks. er mye bedre enn noen norsk pils, og har ikke smakt noe hjemmebrygg som slår det. Ingen smaksbombe, men det skal det heller ikke være.

Har heller ikke smakt noen norsk bokkøl som kommer i nærheten av Kloster Doppelbock, heller ikke hjemmebrygg. Maltaromaen er ganske unik.

Det spennende med hjemmebrygg og mikrobrygg er friheten, man kan drikke alle mulige varianter av alle stiler, med ofte mer intense smaker, doppel IPA, melkestout med kaffe og sjokolade, surøl med pasjonsfrukt etc. Denne trenden kom først i USA, men det er også tegn på at det blir mer og mer ønskelig med tilbakeholdne og mer drikkbare øl som ikke prøver å ha mest av alle smaker.

Her synes jeg det er en avgrunn i det norske markedet, for god lager, og belgiske lette øl. Her er det rom for forbedring, fordi mange er tidligere hjemmebryggere som er flinke, men ofte ikke har den ekspertise eller utstyr til å nå helt opp. Så Lodo eller ikke, syns jeg det generelt å se på hva teori, og praksis hos de store er. Og ikke bruke brulosophy som fasit på hva som er verdt å fokusere på, for der virker det som enkelhet går foran alt.

Men nå sporer jeg av tråden mer enn jeg allerede har gjort.
 
Jeg har hatt litt lyst på spektrofotometer... Kanskje jeg burde kjøpe meg et...

Hm... Dinsger :D:D:rolleyes:
Ægir har investert mye i måleutstyr for oksygen for tapping, synes det viser i kvaliteten.

For hjemmebryggere er det jo andre budsjetter som gjelder, det er mange som har ph-måler etterhvert, og DO-måler er litt dyrere, men innenfor det mange bruker på annet utstyr. I USA er det mange som bruker RO-vann. Skulle gjerne hatt alt dette, men har ikke råd foreløpig. Men kjøper heller sånne ting enn et svært og fancy bryggesystem.
 
Og denne var litt rar, det er rett og slett merkelig å påstå en shipping container i nordatlanteren skal ha 60 graders varme, og det støttes heller ikke av kilden han linker til (referanse 2).

"According to one study by the ISTA2, the inside of a shipping container can be as much as 30C above ambient. Assuming you have an average of about 30C out at sea, your malt could be sitting at 60C in a humid shipping crate for weeks before it's even unloaded in the US. "
 
Og denne var litt rar, det er rett og slett merkelig å påstå en shipping container i nordatlanteren skal ha 60 graders varme, og det støttes heller ikke av kilden han linker til (referanse 2).

"According to one study by the ISTA2, the inside of a shipping container can be as much as 30C above ambient. Assuming you have an average of about 30C out at sea, your malt could be sitting at 60C in a humid shipping crate for weeks before it's even unloaded in the US. "
Har du tømt vanlige varecontainere en varm solrik dag, så er det litt lettere å tro på;)
 
Sitter med en Ink & Dagger. Kjøpte 1 tross at den var batch 014. La merke til at fargen var 'off'. Den har et merkelig lilla skjær gjennom det brune. Den ser heller ikke innbydende ut i glasset.
Naturlig nok kjennes den oksidert ut, men her kan jeg være forutinntatt. Irriterende siden denne er god og rimelig når den ikke er ødelagt
09820e4fdaecb334ef9e483e98bd6c6f.jpg
 
Poenget er at han viste til denne https://www.ista.org/forms/LEINBERGER_Dimensions06_paper.pdf
Og hverken denne eller andre tilsvarende støtter det at det skal være normalt 60 grader i containere på denne ruten, og enda mindre er dette et gyldig for Norge.

Jeg klarer ikke helt å se at dette er noe avgjørende poeng om det er 60 grader eller 45 grader i en container. Men vi begynner jo å bli vant til at du legger mye arbeid å finne feil når det er argumenter som ikke passer i lodo-filosofien.
 
"Some time ago I did a test of my old brewing methods vs. my new methods. I brewed the same recipe and used the 2 different methods."

Samme oppskrift. Det står jo der. En variabel.

Hvor nøyaktig vekt har han? Er begge ølene fra samme batch med malt? Er du sikker på at det ikke er andre forurensninger (f.eks. rester av mørkere malt i maltkvern)? Er ølene like sterke og har likt meskeutbytte? Er de kokt på lik måte? Bare for å nevne noe.

Hvis du hadde brukt like mye tid på å lete etter uklarheter i det som kommer fra lodo-menigheta, som hos de som våger å ytre seg mot den, så tror jeg du vil oppdage at sammenhengene er litt mer kompliserte. Dette er et forsøk, som strider mot mange andres erfaringer. Da kreves det, i det minste, at det gjentas av noen andre før det bør inn i lista over sikker kunnskap.
 
Nei, har sett denne før, mye som ser bra ut, men har ikke nok kunnskap om kjemi til å si noe om den ene eller andre siden. Men liker å lese sånt uansett.

Likefullt var argumentet om varme shippingcontainere tullete, ihvertfall i Norge.
 
Tilbake
Topp