Forstår ikke fargen.

Varmestress? Hva er det? Har kjøpt ny induksjonsplate som jeg ikke har helt kontroll på... blir litt rar koking med sporadisk overkoking hist og pist. Kan det ligge her? En mulighet jeg ikke har tenkt på Fortell!
Kjele: en slik en med kran og termostat: https://www.vestbrygg.no/produkt/bryggeutstyr/kjele/kjele-36l/
Induksjon bør være greit, men en times kok bør kunne gjøres uten redsel for DMS.

De lærde strides visst litt, Charlie Bamforth har sagt at det er viktig med kraftig kok, men Narziss har sagt noe om at varmestress kan forringe smak og gi for mye farge. Her er litt info http://www.lowoxygenbrewing.com/uncategorized/low-oxygen-boiling/
Og en lang tråd https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=28551.0
f977439d6d08544eb240a2da76bca3af.jpg
 
Tja. På dette ølet ble den vel litt lavere enn jeg hadde trodd med wlp400. Fra OG på 55 til FG på 06. Hva mener du med spørsmålet?

Hvis det er for heftig kok, som gir mer maillard-reaksjoner så blir ølet ikke bare mørkere, men du kan miste noen skarve poeng på FG i retning høyere FG pga maillard-reaksjonene.

Men jeg kan lansere en tanke, hvis du ikke pH-justerer vannet ditt.

Gå tilbake til notatene dine og se hvis de ølene som er mørkere har blitt skylt mer, eller hvis pH av en annen grunn kan være høyere på disse ølene (f.eks mindre malt pr liter vann brukt). Desto mer du skyller på lyse øl, jo høyere pH kan du ende opp med i kokekjelen. Høyere pH gir mer maillard-reaksjoner, mer maillardreaksjoner gir mørkere øl. Det bildet jeg postet over var etter 15 min kok men med veldig høy pH (6.5), ølet blir mørkere jo lengre du koker, Mer maillard-reaksjoner gir igjen litt høyere FG, hvis det er samme oppskrift/ingredienser/prosedyre, bortsett fra hardere kok.
 
Sist redigert:
Hvis det er for heftig kok, som gir mer maillard-reaksjoner så blir ølet ikke bare mørkere, men du kan miste noen skarve poeng på FG i retning høyere FG pga maillard-reaksjonene.

Men jeg kan lansere en tanke, hvis du ikke pH-justerer vannet ditt.

Gå tilbake til notatene dine og se hvis de ølene som er mørkere har blitt skylt mer, eller hvis pH av en annen grunn kan være høyere på disse ølene (f.eks mindre malt pr liter vann brukt). Desto mer du skyller på lyse øl, jo høyere pH kan du ende opp med i kokekjelen. Høyere pH gir mer maillard-reaksjoner, mer maillardreaksjoner gir mørkere øl. Det bildet jeg postet over var etter 15 min kok men med veldig høy pH (6.5), ølet blir mørkere jo lengre du koker, Mer maillard-reaksjoner gir igjen litt høyere FG, hvis det er samme oppskrift/ingredienser/prosedyre, bortsett fra hardere kok.
Litt for avansert for mi del, men om jeg forstår deg riktig, så stemmer det ikke. Det mørkek ølet har høyere % enn tilsvarende øl med samme malttype. Mesker med like mye vann hver gang, uavhengig av maktmengde, altså: Sterkere øl skyller jeg mindre enn svakere øl.
Måler ikke PH.
 
Litt for avansert for mi del, men om jeg forstår deg riktig, så stemmer det ikke. Det mørkek ølet har høyere % enn tilsvarende øl med samme malttype. Mesker med like mye vann hver gang, uavhengig av maktmengde, altså: Sterkere øl skyller jeg mindre enn svakere øl.
Måler ikke PH.

Okei, stikk motsatt av det jeg skisserte altså. Dette har skjedd to ganger nå? Jeg ville myst litt i notatene og funnet fellestrekk mellom de to mørke, og sammenlignet mot "tilsvarende" som ble lyse.
 
Sist redigert:
Jeg må si jeg ble dritnysgjerrig på problemet ditt. Det er nok veldig irriterende så en løsning bør man finne frem til.

Du nevnte at du hadde samme grist i to øl en gang, kjøpt samtidig, men til to forskjellige øl med forskjellig OG? De bør du sammenligne litt, gjerne post de her, og med forskjeller i prosessen for de to ølene.

Men, oksidering? Jeg har opplevd at en DIPA har gått fra fen gyllen til brun og forferdelig i løpet av et døgn, men da hadde den blitt heftig oksidert.
 
Sist redigert:
Kan da umulig være oksydering når ølet er 2 uker gammelt, med mindre du har kjørt konstant ren O2 i det.
 
Kan da umulig være oksydering når ølet er 2 uker gammelt, med mindre du har kjørt konstant ren O2 i det.

Mitt oksiderte på dunk, men da tappet jeg halvparten for å ta med på tur, og lot resten stå. Neste dag var det ødelagt. Det var en Pliny-klone. Lokket var ikke helt på fant jeg ut, og stod i romtemp.
 

Nå ble jeg jo litt skremt. Jeg brygger i Speidel og den spruter jo en god del under mesking, særlig når jeg ikke bruker så mye vann (som jeg vanligvis ikke bruker). Jeg trodde HSA var en mye, men hvis de bildene stemmer så er det kanskje ikke riktig.

Jeg skal ta litt bilder under mesk neste gang og se om mesken blir mørkere etterhvert som jeg holder på.
 
Sist redigert:
Ja, det har vært et slags kaninhull for meg med mye lesing, litt testing, men har ikke fat, så har ikke kunnet teste det fullt ut på den kalde siden.

Her er det som startet det hele ifjor, som skapte litt motbør rundt omkring pga det bastante språket http://www.germanbrewing.net/docs/Brewing-Bavarian-Helles-v2.pdf
I tillegg er det folk som Denny Conn og Jamil som har sagt i mange år at dette ikke er noe å bry seg om, så førstnevnte klaget mye. Men disse er strengt tatt ikke eksperter på et vitenskapelig nivå, som Kunze og Narziss.

Men det er mye referanser på lowoxygenbrewing-siden, flere tråder på german brewing-forumet, men det ble så stor interesse også for bruk utenfor tyske ølstiler, så nå er det et forum der også.

Her er en enorm tråd du kan sjekke ut også hvis du gidder https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=27965.0
De er hjelpsomme hvis du har spørsmål.

På Speidelen kan man bruke no sparge-metoden, og fylle vann til maltrøret er dekket, og prøve å unngå plasking når man tar opp røret. Men forhåndskok or tilsetting av 30-50mg/l av natriummetabisulfitt (camden) må gjøres, ellers hjelper det ikke at man unngår plasking. Målet er å komme under 1ppm oksygen.
 
@Stig Aa. Jeg får rett og slett vondt i hode av dette. Då må vel for f være en forklaring på dette, fargene er ikke en nyanse feil, de er helt på jordet. Hva er sansynligheten for at Vestbrygg gjør feil to ganger på rad liksom? Eksempler på oksydering som viser til her er også små fargenyanser, og som sevland sier burde det da smake helt for jævlig.
Når du ikke har tegn til svidd vørter i gryta er dette rett og slett et mysterium. Kjøp deg en billig corona mølle og mal neste brygg så er du sikker på innholdet.
 
@Stig Aa. Jeg får rett og slett vondt i hode av dette. Då må vel for f være en forklaring på dette, fargene er ikke en nyanse feil, de er helt på jordet. Hva er sansynligheten for at Vestbrygg gjør feil to ganger på rad liksom? Eksempler på oksydering som viser til her er også små fargenyanser, og som sevland sier burde det da smake helt for jævlig.
Når du ikke har tegn til svidd vørter i gryta er dette rett og slett et mysterium. Kjøp deg en billig corona mølle og mal neste brygg så er du sikker på innholdet.

Uten å mistenkeliggjøre Vestbrygg altfor mye, mistenker jeg at svaret ligger her. Dersom de oppbevarer malt i store plastbakker (slik vi gjør hos Bakke Brygg), kan det hende noen har fylt fra feil maltsekk... Det er ikke nødvendigvis så enkelt å se forskjell på hvetemalt og hvetemünchener, eller pilsmalt og wienermalt, men det burde være mulig å identifisere i smaken.
 
Tilbake
Topp