Første allgrain batch - hva gikk galt?

Da er første allgrain batch utført og gjærte ferdig. Resultatet: hmm. Det har en usmak lukt som er vanskelig å sette navn på. Kona mener det er "syrup lukt/smak", jeg kan se det kan ligne det. Først så luktet det litt "stillestående vann", men har gått over til en mer sørlig lukt/smak. Har også noe ettersmak som ikke er topp.
En annen "fun fact" er at jeg har brygget 3 ekstrakt brygg (ulike typer) og alle har hatt samme lukt/smak. Da var "romtemperaturen" 22c. Disse luktet og smakte mye verre.

To teorier (jeg er fersk i gamet).

1. Gjæringstemperaturen i Kegmenter var for høy. Dette viser også grafen til fra Rapt pill. Den viser opp til 27 grader i Kegmenter på det høyeste de første dagene (rød linje).
1663072371790.png


2. Andre teori er vannkvaliteten. Etter fått bekreftet fra kommunen vannprofilen er følgende resultat.
1663072464048.png
Basert på dette foreslår Brewfather at jeg burde ha lagt til dette:
1663072495142.png

Takk for alle innspill!
 
Takk for svar.

@Finn Berger brukte 2 stk av denne SAFALE US-05 11,5G - p.g.a 50 liter batch. Er det ok?

Tror du det er verdt å justere vannet for neste gang? Har tenkt å kjøpe inn det som trengs for å justere, så er det i orden. Prøvd diverse hydroponisk plantedyrking og fikk aldri kontroll på PH før benyttet RO-vann (ikke tenkt RO vann for brygging dog)
 
2 stk på 50 liter er underpitching, du skulle nok brukt det dobbelte - men egentlig trur jeg det bør gå bra likevel

Vannjustering er aldri dumt, men sjelden det som gjøre en veldig stor forskjell - om en har noenlunde greit vann, hvilket du har.
 
Takk for svar.

@Finn Berger brukte 2 stk av denne SAFALE US-05 11,5G - p.g.a 50 liter batch. Er det ok?

Tror du det er verdt å justere vannet for neste gang? Har tenkt å kjøpe inn det som trengs for å justere, så er det i orden. Prøvd diverse hydroponisk plantedyrking og fikk aldri kontroll på PH før benyttet RO-vann (ikke tenkt RO vann for brygging dog)
Nå er ikke jeg Finn, men jeg svarer allikevel, så får du ta det for hva det er.

To pakker burde holde hvis ikke OG var særlig høy. Hvis den var over 1,05 ville jeg kanskje slengt oppi en tredje bare fordi det ikke koster stort og gjør at du slipper å ha for lite.
Edit: Men jeg er enig med Finn i at det egentlig er underpitching.

Du kan gjerne justere vannet til neste gang, men for å sammenligne med matlaging er vannjustering persillekvasten. Fint å ha med, men det er ikke der du redder eller ødelegger steika.
 
Takk - @Finn Berger og @erikraude - kom på at det er 2 stk gjør i hver ølsett pakke - så det var nok 4 stk som ble brukt :) Litt nybegynner hulommelsetap her :)

OG var 1,059 og FG 1.009 - så si rett på (målet var 1.060 og 1.010).

Da prøver jeg meg på vannjustering neste fang. Er jo veldig enkelt om mam følger brewfather doseringene. Men først og fremst justere temperturen fra hva den er inne i gjæringskaret.
 
Takk - @Finn Berger og @erikraude - kom på at det er 2 stk gjør i hver ølsett pakke - så det var nok 4 stk som ble brukt :) Litt nybegynner hulommelsetap her :)

OG var 1,059 og FG 1.009 - så si rett på (målet var 1.060 og 1.010).

Da prøver jeg meg på vannjustering neste fang. Er jo veldig enkelt om mam følger brewfather doseringene. Men først og fremst justere temperturen fra hva den er inne i gjæringskaret.
Har du brygget mye humle øl?
 
Tilbake
Topp