Første ekstrakt brygg, ser dette greit ut?

Hei, jeg skal igang med mitt første ekstraktbrygg, bare satt ølsett tidligere, så dette er litt nytt for meg.
Satt sammen en oppskrift på beercalc:




2whl9ht.jpg


Hvordan ser dette ut?
Har ikke sjangs til å koke mer enn 11liter, derfor det kanskje er litt mye bitterhumle.

Oppskriften er beregnet til å bli en slags IPA, hvordan type øl det blir er ikke så viktig for meg, siden det er første gang.
Bare det blir godt  :yes:
 
Ser ut til at dette blir ein fin IPA om enn kanskje veldig lett i kroppen sidan du har med mykje kveitemalt og carapils som ein lys krystallmalt. Personleg ville eg nok ha steepa 100 - 150 gram kvar av carapils og mørkare krystallmalt t.d. 120 - 150 EBC. Men stilmessig får du nok ein fin IPA med det du allereie har sett saman.

Rekner med at du brukar EKG fordi du har brukt opp Cascade-humla di. Eg trur EKG vil drukne i denne samanhengen. Eg ville difor flytta denne til 60 minutts kok. Og brukt mesteparten / mykje av det du sparer som tørrhumle  :namnam: Du kan fint bruke 100 gram som tørrhumle i 20 liter, det går strålande i ein IPA. Enkelte vil faktisk seie at du knapt får nok tørrhumle.

Må berre spørje om du har brukt Tinseths modell ved berekning av humlemengde, og om du i så fall justerte for mengde til kok. Om ikkje så må du gjere det. Om du allereie har gjort det: bra jobba  :ilike:
 
Hei, tusen takk for svar..

Ja jeg har har brukt Tinseths og justert for koke mengde.

Grunnen til EKG var at jeg har lest at den passer bra sammen med cascade.. men det var kanskje litt lite som du sier.

Forandret litt på oppskriften, byttet EKG med samme mengde cascade og tørrhumler med 30g cascade og 30gram Amarillo.

4qg12f.jpg




Ser dette bedre ut??
 
Tilbake
Topp