Første treff - tema

Hva kunne dere tenkt dere som tema for laugets f?rste treff?

  • Mørke øl

    Stemmer: 11 50,0%
  • Jule-øl

    Stemmer: 2 9,1%
  • Undergjærede øl

    Stemmer: 9 40,9%
  • Vanlige feil i ølbryggingen

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    22
Første treff i Stavanger Bryggelaug er planlagt i høst, men vi tenkte dere medlemmer skulle få være med å bestemme tema. Derfor tar vi en uoffisiell avstemning for å se hva dere tenker. Forhåpentligvis klarer vi å etterkomme ønskene. Litt avhengig av foredragsholder m.m.
 
Det jeg kunne tenkt meg å lære mer om er brygging av smakfullt lavprosent øl. Får til det siste, men sliter med det første..
 
Vannjustering, blir liksom aldri klok nok på det. Dette kommer sikkert under, "Vanlige feil i ølbryggingen".
 
Jeg gjør selvsagt aldri feil under brygging, men kunne vært gøy å hørt hva andre gjør feil, og hvordan å rette / unngå disse  :roedme:
 
Det er for mye fokus på detaljer av og til. Hva med the simple basics? Få flere i gang med brygging, senke terskelen, utvide miljøet? På den andre siden, jeg prøver å lese meg opp på kjemien bak bryggingen, men det er tungt. Få på plass en flink fyr som kan forelese/demonstrere rundt de grunnleggende kjemiske prosessene, nøkkelen til godt øl!
 
Vi noterer ønsket. Men en bryggedemonstrasjon tror jeg passer bedre på et bryggekurs. Forstår det slik at Bryggselv også skal holde slike i Stavanger.
 
Det vil bli avholdt bryggekurs mot høsten hos Bryggselv Stavanger. Tror vi setter i gang mot slutten av August.

Vi kommer til å kjøre to kurs fremover. Begynnerkurs med BIAB, hvor vi brygger med BIAB og forklarer bryggeprosessen osvosv.
Det andre kurset blir for viderekommende, hvor vi går litt i dybden av gjær og gjæring, valg av malt og humle til egne oppskrifter osvosv.

Håper ennå at Kimmelim har lyst å bli med på dette?  :)

Edit: jeg ga min stemme til Juleøl, da jeg tenker at det er sesong for brygging av juleøl i disse tider.
Men ser også at "vanlige feil emnet" har kanskje større verdi dersom de fleste er ferske bryggere.
 
Mange gode forslag, synd jeg sannsynligvis ikke har anledning til å være med på møtene.
Ett tema som sikkert kan være aktuelt til ett møte er behandling av gjær og gjæringstemperatur.
Ett område der det er stort forbedringspotensiale for de aller fleste hjemmebryggere. (Inklusiv oss som har holdt på noen år)
 
Vannjustering var populært ja. Antar alle har lest:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4764.0.html
 
For å følge opp denne litt kan vi informere om at Kinn bruker Gahrs vannjusteringstabell i bryggeriet sitt og Lervig ikke bruker annen vannjustering enn å senke pH med melkesyre. Vi skal selvfølgelig se om vi kan få til en kveld med noen som kan enda mer om vannjustering. Skal også kontakte IVAR om vannprofil for Stavanger. Problemet med disse er at de som regel er noe gamle når man får dem og verdiene svinger en del.
 
Da kan jeg nevne at det foreløpig er 39 stk som har meldt seg på laugets mail liste.
Vi sjekker for øyeblikket lokaler og datoer for første møte slik at alle skal få god tid til å brygge..
 
Tilbake
Topp