Førstegangsbrygger, gjærstarter starter ikke?

Hei, jeg skal brygge for første gang i morgen lørdag, og satte derfor en gjærstarter i går kveld.

Siden jeg ikke hadde eller fant maltekstrakt, så satte jeg den på vørterøl. Ølet holdt romtemperatur (20-ish grader), og det gjorde også gjæren da den ble tilsatt. Hadde ristet ut mesteparten av kullsyren etter at vørterølet hadde blitt fylt på starterflasken.

Satte gjærstarteren på gjestebadet, der er det 18-19 grader. Har ristet på flasken med ujevne mellomrom, sist gang i morges før jeg dro på jobb. Skuffelsen var stor da jeg kom fra jobb, og det ikke ser ut som det har skjedd noe som helst nedi der.
Kan det ha vært for kaldt? Har jeg det for travelt? :)

Gjæren er en WLP090 San Diego Super Yeast, produsert 19. desember 2014.

Bryggehilsen fra
Torstein Sæteren Aanvik
 
Er det ikke noe skum eller kullsyre når du rister på flasken. Hvor mye vørterøl brukte du? Hørest rart ut, men gjæeringen kan være ferdig
 
Nei, ser ikke sånn ut. Hvis jeg rister på det, så skummer det, men det er bare overflateskum som forsvinner etter en stund
 
Der ja, måtte skru av lyset og lyse med lommelykt. Det stiger opp små, hvite bobler. Jeg satte den ned på gulvet i stedet for oppå en stol, og det er varmere der pga. varmekabler.

Det ser ut som mange "isfjell" like under overflaten på vørteren, så det kan se ut som om gjæren har det bra. Kommer morgendagen for fort for denne gjæren?
 
Kan kanskje være greit å erstatte gjærlåsen med f.eks en bommulsdott eller alufolie. Uten at jeg er sikker.

Du vil gjerne ha så mye oksygen som mulig ned i flaska.

Men skal si jeg ikke vet hvis oksygen klarer å trenge inn når den står og gjærer og frigir co2.
 
Byttet ut gjærlåsen med bomull nå, og da roer skummet seg umiddelbart etter risting (5 sek).
Trenger råd her nå :)
 
Bare la den gå. Ca 22 grader og rist så ofte du har tid. Sprett en øl og la naturen gå sin gang. Ikke tenk så mye på skum eller plopping, den kommer i mål når den kommer i mål :)
 
Vært gjennom en Hovistuten, en Spell-Ola og nå nyter jeg en Laagen IPA. Livet er herlig :)

Vil det gå bra å brygge i morgen tror du?
 
Kan du ikke måle sg å se hva don har skjedd hvis du er usikker? Hvis den er lavere en start så har det blitt spist og produsert.
 
Godt tips! Den var på 1.045 før jeg hadde oppi gjær, nå er den på 1.025. Så da er det bare å sette til kjøling?
 
Nå når du har fått deg slik flott erlenmeyer kolbe, bør du også bygge deg magnetører som gjør jobben for deg.
 
Les deg opp på forumet ved å søke på magnetrører. Så finner du mye gode tips og fremgangsmåter. Nå er det kvelden.
 
Tilbake
Topp