Forventet utgjæring?

Fikk mye høyere effektivitet enn antatt. Skulle brygge en stout med OG 1.075-1.080. Ville ha litt restsødme og med hensyn til at gjærtypen var US-05 som gjærer godt ut så mesket jeg på 67 grader. Nå endte OG på 1.089  og volum 25 liter selv etter litt utvanning. Tilsatte ren O2 1L/min i 90 sekunder og pitchet 2 pakker rehydrert safale US-05 iht mr.malty

Oppsummert:

Mesketemp: 67
Gjærnæring ved 15 min kok, ingen servomyces
OG 1.089
Volum til gjæring 25 liter
Ren O2 flowrate 1L/min i 90 sek
2 pakker rehydrert US-05 iht mr.maltys anbefaling

Hva kan jeg forvente av utgjæring? Må jeg belage meg på drøye FG 1.030, eller kan jeg håpe på ned mot 1.020 som er målet?
 
Sier Mr. Malty 2 pk. når det står 20-30 liter på pakken?
(For mye gjær er uansett ikke noe å bekymre seg over)

BeerSmith oppgir US-05 til 73-80% utgjæring. Matematisk gir dette 1.019 til 1.026, men husk at dette er helt teoretiske verdier utfra referansevørter.
Hvor du så endre blir ren tipping, men kan ikke skjønne at du ikke skulle komme under 1.030. 67 grader er tross alt ikke så høyt.
 
Jeg brygget en Porter med OG 1089 og brukte 2 pakker US-05. Ingen O2 kun god lufting. Endte opp på FG 1018
 
Jamil og fermentis er vel litt uenig om gjærmengde, det har jeg avdekket ved flere anledninger.

Det er ikke noe crystallmalt i denne (Imperiske, knegg knegg) stouten, så det taler jo for bedre utgjæring. Har ikke benyttet O2 før men min erfaring er at jeg får litt lav utgjæring over 65-66 grader, spesielt på tyngre vørtere. For å kompansere for litt dårlig beluftning har jeg overpitchet litt samt mesket litt lavere en jeg ser andre gjør for å oppnå samme FG.

Jaja, fasiten kommer om 2-3 uker!
 
Måtte låne noe småtterier fra en kompis mens han var bortreist, og der lå flaska......

Jula har O2, og regulator i bestillingsutvalg. Regulatoren finner du ikke i nettbutikken, den må bestilles via mail tror jeg.
Flowmeter har e-bay

Dette vet jeg bare fra sporadisk norbryggsurfing og ikke av erfaring.

Skal nok over på O2 på sterkølene mine ganske raskt. Det var mindre pes en jeg hadde regnet med og iaffall mindre pes en å riste på seg apokalyptisk brokk utover kvelden...
 
Du kan kjøre en "forced fermentation test" på litt av vørteren, ved å t ut litt vørter, nok til en måling av sg og overpitche, sette denne litt varmt og riste den gjevnlig som om det var en starter, eventuelt om du har en magnetrører. Så har du i løpet av et par dager svar på hvor mye av sukkeret dette gjæret klarer å spise av vørteren.
 
Tilbake
Topp