Fra OG 1.135 til 1.072 på 14 dager, hva nå?

Oppdatering.
Så for to uker siden var den vel nede i 1.060. (OG 1.135, ønsket FG 1.028).
Laget da en starter med først å rehydrere US-05, for så å spinne den i 1 liter av vørteren/ølet et døgn på magnetrører.
Skjedde lite i den kolben.
Pitchet den blandingen sammen med å strø enda en pose US-05 på toppen i karet.

Nå....2 uker senere, er den på 1.054.
Totalt har den vært i gjæringskar 6 uker, så i dag ble den flasket.
Håper det er noe gjær som kan karbonere dette opplegget.
Ser i bryggeloggen min at dette brygget har fått besøk av en del sopphuer.
Først 2 rør WLP 099 som ble laget 3L startere på i 3 trinn.
Så har det blitt tilsatt 2 poser CBC-1.
Så har det blitt tilsatt 2 pose US-05.

Lurer på om jeg burde hive en terning Tine Blå gjær oppi også.

Tenk om dette blir det beste øl-et noen sinne. Kommer aldri til å klare å gjenskape prosessen så mye feil og læring som jeg har hatt underveis.
 
Både WLP099 og CBC-1 er vel egentlig lavt attenuerende strains. Har vært litt om og men rundt WLP099, noen mener at WL har fått infisert, og etter å ha cleanet opp og da fått ren 099 igjen så viser det seg at det er en vin-gjær.
 
Må kanskje vurder det Rune. Tenkte ikke så langt engang, og håpet jernet US-05 og litt ren rørsukker skulle sparke den igang.
Du hører fra meg hvis flaskene er døde.
 
I går flasket jeg en Imp Stout som gikk fra 1.130 til 1.024 på 7 dager. Du har nok bare vært litt uheldig med valg av primær gjær. Det å få en sånn en stalled gjæring igang igjen er ikke lett...

Istedet for å bruke WLP099 kan jeg anbefale og bruke Fermentis S-189 neste gang. Jeg brukte 4 pakker og gjæret på 15c til 50% utgjæring var nådd og skrudde opp til 20c etter det.

Fordelen med å bruke en lagergjær som S-189 er også mindre estere og antageligvis også mindre fusel. Cleaner øl med andre ord. S-189 gjærer også utrolig godt ut :). Den har også veldig bra alkoholtoleranse da den stammer fra Hurlimann hvor den ble brukt til ølet Samiclaus (det er vel 15%)
 
Sist redigert:
I går flasket jeg en Imp Stout som gikk fra 1.130 til 1.024 på 7 dager. Du har nok bare vært litt uheldig med valg av primær gjær. Det å få en sånn en stalled gjæring igang igjen er ikke lett...

Istedet for å bruke WLP099 kan jeg anbefale og bruke Fermentis S-189 neste gang. Jeg brukte 4 pakker og gjæret på 15c til 50% utgjæring var nådd og skrudde opp til 20c etter det.

Fordelen med å bruke en lagergjær som S-189 er også mindre estere og antageligvis også mindre fusel. Cleaner øl med andre ord. S-189 gjærer også utrolig godt ut :). Den har også veldig bra alkoholtoleranse da den stammer fra Hurlimann hvor den ble brukt til ølet Samiclaus (det er vel 15%)

Du brukte 189? På hvilken temp? Jeg flasket en som gikk fra 115 til 32, som jeg helst så ble kanskje noen få poeng lavere egentlig. Hvordan er profilen på denne? Jeg brukte 007, og det var ut av en annen verden ifht us-05.
 
Du brukte 189? På hvilken temp? Jeg flasket en som gikk fra 115 til 32, som jeg helst så ble kanskje noen få poeng lavere egentlig. Hvordan er profilen på denne? Jeg brukte 007, og det var ut av en annen verden ifht us-05.
Ja, jeg brukte S-189. Begynte på 15C og tok den opp til 20c etter 50% var gjæret. Profilen minner litt om WLP833 syntes jeg, clean og får frem malt. Ingen frukt eller fenoler i det hele tatt. På 15C så er den nok litt cleanere enn US-05, typisk lagerprofil. Gjærer gjerne ut over 80% :). Ingen diacetyl eller svovel problematikk underveis.

Jeg kunne sikkert brukt den på 10C også og fått enda cleanere gjæring, men safet med litt høyere temperatur tatt OG i betraktning... Fermentis sier vel 8C-16C.

Mesket forøvrig på 66C.
 
Ja, jeg brukte S-189. Begynte på 15C og tok den opp til 20c etter 50% var gjæret. Profilen minner litt om WLP833 syntes jeg, clean og får frem malt. Ingen frukt eller fenoler i det hele tatt. På 15C så er den nok litt cleanere enn US-05, typisk lagerprofil. Gjærer gjerne ut over 80% :). Ingen diacetyl eller svovel problematikk underveis.

Jeg kunne sikkert brukt den på 10C også og fått enda cleanere gjæring, men safet med litt høyere temperatur. Fermentis sier vel 8C-16C.

Mesket forøvrig ølet på 66C.

Right. fint å vite til en evt stor baltisk porter, kanskje? I denne ris'en har jeg savnet gjærpreg, har kun brukt 05 tidligere. Så preget er fint, men den kunne kanskje dratt ned 2-4 poeng lengre. Men etter det jeg har hørt her inne så kan 007 gjære videre, så den er tappet og står i kjellertemp til jeg skal karbonere den. Mesketemp har egentlig ikke så mye å si mellom bryggere/bryggerier. Svingte denne på 64 i 90 min.
 
Forresten så var det nok dumt å pitche CBC-1 før US-05 da den gjæren er en killer-strain, dvs. den dreper den andre gjæra i karet...
 
Spurte Nøgne Ø om oppskrift på denne og fikk oppskriften av en hyggelig mann.
De bruker WLP 007 på en startvørter på 1.100, etter slutt av hovedgjæring tilsettes Champangegjær på High Krausen, jeg brukte WLP715. Vørter boostes også til 1,140 med Demera etter hovedgjæring er unnagjort.

Min gikk fra 1.146 til 1,026, mener 007 tok den fra 1,100 til rundt 1.035 før jeg tilsatte sukker og 715.

Rimelig ung ennå, så den er litt skarp i smaken, endel brente toner som jeg håper lagres bort med tiden.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Den siden hadde jeg ikke fått med meg.
Fulgte kun oppskriften fra BrewDog, hvor det stod WLP099, store mengder, og det kan ta lang tid.
Tilførte selvsagt rikelig med ren oksygen på pitchedagen, men gikk aldri inn med noe etter det.
 
Jeg fikk tips om å kjøre inn oksygen på dag to også når jeg har høy OG. Funket bra for meg det i alle fall så langt
 
Tilbake
Topp