Men skal jeg koke den literen jeg tar ut?
I går flasket jeg en Imp Stout som gikk fra 1.130 til 1.024 på 7 dager. Du har nok bare vært litt uheldig med valg av primær gjær. Det å få en sånn en stalled gjæring igang igjen er ikke lett...
Istedet for å bruke WLP099 kan jeg anbefale og bruke Fermentis S-189 neste gang. Jeg brukte 4 pakker og gjæret på 15c til 50% utgjæring var nådd og skrudde opp til 20c etter det.
Fordelen med å bruke en lagergjær som S-189 er også mindre estere og antageligvis også mindre fusel. Cleaner øl med andre ord. S-189 gjærer også utrolig godt ut . Den har også veldig bra alkoholtoleranse da den stammer fra Hurlimann hvor den ble brukt til ølet Samiclaus (det er vel 15%)
Ja, jeg brukte S-189. Begynte på 15C og tok den opp til 20c etter 50% var gjæret. Profilen minner litt om WLP833 syntes jeg, clean og får frem malt. Ingen frukt eller fenoler i det hele tatt. På 15C så er den nok litt cleanere enn US-05, typisk lagerprofil. Gjærer gjerne ut over 80% . Ingen diacetyl eller svovel problematikk underveis.Du brukte 189? På hvilken temp? Jeg flasket en som gikk fra 115 til 32, som jeg helst så ble kanskje noen få poeng lavere egentlig. Hvordan er profilen på denne? Jeg brukte 007, og det var ut av en annen verden ifht us-05.
Ja, jeg brukte S-189. Begynte på 15C og tok den opp til 20c etter 50% var gjæret. Profilen minner litt om WLP833 syntes jeg, clean og får frem malt. Ingen frukt eller fenoler i det hele tatt. På 15C så er den nok litt cleanere enn US-05, typisk lagerprofil. Gjærer gjerne ut over 80% . Ingen diacetyl eller svovel problematikk underveis.
Jeg kunne sikkert brukt den på 10C også og fått enda cleanere gjæring, men safet med litt høyere temperatur. Fermentis sier vel 8C-16C.
Mesket forøvrig ølet på 66C.
Du kan jo pitche 007 og S-189 neste gang .