Fra SG til OG

Jeg har forsøkt å finne svar på dette, men ikke klart det foreløpig - så her kommer spørsmålet.

Er det noe tommelfingerregel på hvor mye gravityen stiger i kokeprosessen? Jeg skjønner at det vil ha betydning om man koker 60 elle 90 min, og at med bedre kok vil det være høyere fordampning.

Skal brygge en bock i dag og ønsker å havne på ca 1060 i OG. Hva bør jeg da gå for i SG (koker 100 liter i 90 min. Har kraftig gassbluss)

Mvh claus(taler)

Hvordan du koker bestemmer hvor mye gravity endrer seg. Så hvær av oss har vel sin egen regel.
Sukkeret blir igjen når vannet fordamper. Så koker du bort f eks halve volumet dobles gravity.
Koker du bort 10% pr time, øker gravity 10% pr time. Trur eg.
Sjekk gravity etter ca 5 min koking. Er den for lav kan du koke lengre eller tilsette spraymalt.
Bock toler gjerne litt ekstra koking.
Blir den for høy kan du tilsette kokende vann under kokingen.

Det gir ingen mening å prate om hvor mange prosent som fordamper per time. Fordamping bestemmes av hvor kraftig koket er og diameter på kjelen din. Volumet har ingen betydning. Min kjele på min topp fordamper ca 4l i timen. Starter jeg da med 30l SG 1.050 ender jeg opp med 30*50 / 26 = 1.0576. Dette hjelper meg å treffe mer eller mindre spot on hver gang (litt variasjon ettersom jeg ikke klarer å nøyaktig nok måle volumet mitt)

10% i timen er vel en god tommelfingerregel
Og havner du over kan du velge mellom og ta det som en bonus eller fortynne
Vanskeligere er det ikke

Sent from my iPhone using Tapatalk

10% i timen er vel en god tommelfingerregel
Og havner du over kan du velge mellom og ta det som en bonus eller fortynne
Vanskeligere er det ikke

Sent from my iPhone using Tapatalk

Koker jeg 32l er 10% 3.2l. Koker jeg 15l er 10% 1.5l. Det er ganske drøyt slingringsmonn. Særlig når jeg vet at kjelen min damper av ca 4l i timen, uavhengig av volumet oppi den (så lenge koket er like virilt).

Jeg har forsøkt å finne svar på dette, men ikke klart det foreløpig - så her kommer spørsmålet.

Er det noe tommelfingerregel på hvor mye gravityen stiger i kokeprosessen? Jeg skjønner at det vil ha betydning om man koker 60 elle 90 min, og at med bedre kok vil det være høyere fordampning.

Skal brygge en bock i dag og ønsker å havne på ca 1060 i OG. Hva bør jeg da gå for i SG (koker 100 liter i 90 min. Har kraftig gassbluss)

Mvh claus(taler)
skjønner hva du er ute etter, og du har jo fått relevante gode svar allerede. De fleste har en fast avdampningsrate bestemt av bryggesystemet sitt, altså individuelt. Med en kraftig gasskoker har du en luksus som mange andre ikke har, du kan tilpasse kokingen din slik at du treffer OG bedre, det er vel det du spør om.
Å øke SG 10 poeng under 90 minutters kok burde være innen rekkevidde, avhengig av kjelen din som cjohansen utdypte.
En bryggekalkulator f.eks. er http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi fin å ha, der kan du sette kokevolum og få en normal forventet boil gravity utifra oppskriften din. Hvis SG ligger under ved kokestart skrur du opp gassblusset mer enn vanlig, er den under kan du skru ned. Avdampning i området 8-10% er tilstrekkelig, har du kraftig brenner ift. kjele kan du fint oppnå 15% for å justere hvis du ønsker. Litt stress å måle SG flere ganger under kok, men er du litt under kan det være verd det.
Er du over OG 15 minutter før kokeslutt så kan du velge å tilsette vann som loebrygg sier.

Merk at BG og kokevolum påvirker IBU, men IBU er litt bingo uansett, så det er ofte ikke verd å tenke på de små forskjellene.

Med 10% fordampning burde du gå for en BG på 1.052 og et kokevolum på 115L, værre er det ikke.

Sist redigert av en moderator:
Han ønsket å nå en OG på 1,060.........Kan være greit å måle da, ikke sant :)
joda, men 15 minutter før kokeslutt må erfaringsmessig de fleste fram med DME posen. Det er kun de som brygger akkurat den samme oppskriften gang på gang som kan unne seg luksusen med å ikke måle, så du har helt rett:)

Takk for mange gode svar. Brygget 2 x 120 liter i dag og første kok fikk jeg nesten 14 % fordampning. Skrudde litt ned på neste og traff1061 med ca 10%. (Bruker 45kw gassbluss) .Så nå står ca 210L NovemberBock på tanken :)

Igjen takk for hjelpen :)

Takk for mange gode svar. Brygget 2 x 120 liter i dag og første kok fikk jeg nesten 14 % fordampning. Skrudde litt ned på neste og traff1061 med ca 10%. (Bruker 45kw gassbluss) .Så nå står ca 210L NovemberBock på tanken :)

Bilder av full fyr på grillen mangler her :) Kanskje poste det i tråden deilige bilder?
Kult å høre at det gikk bra!

Hva slags utstyr har du? Hva gjærer du i? Er jo seriøs størrelse. :)

Har et "dumt" spørsmål til: Hvis jeg brygger 200L i to omganger (altså 2x100L) og det ene koket eksempelvis får en OG på 1050 og det andre på 1040 - er det da så enkelt at summen blir 1045?

Tilbake
Topp