Går det an å stanse gjæring?

Ser at det hadde vært praktisk å kunne stanse en gjærprosess for å kunne bevare sødmen i søte brygg som ingefærøl og lignende, finnes det noen middel / teknikk for å få til det?

Eventuelt, hvilke uforgjærbare typer søtning kan mann bruke i slike brygg? Kommer til å bruke laktose denne gangen, men ble tipset om at det kan gi litt kunstig søtsmak, så vil undersøke alle alternativ ;)

Har noen eventuelt noe råd for å sikre god sødme i slike brygg? Bruker jo ordinær ølgjær, mest sukker og litt malt for farge, men finner ikke noe spesielt om det selv.

Bruker fat, men hender seg jo at noe blir flasket og, så ønsker jo kontroll så gjæringen ikke fortsetter dersom flasket øl skulle lagres i romtemperatur :)
 
Pasteurisering ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjærstopp brukes i vinlegging:
http://www.vinlegging.net/stopping.shtml

Litt usikker på hvor egnet det er i øl, men verdt å prøve.

Kunne prøvd gjærstopp bare for å ha testet det. Men litt skeptisk til det :)

Pasteurisering er vel en del arbeid for den normale hjemmebryggeren vel? :)

Er eneste utvei i slike søte brygg å benytte ikke forgjærbare sukkerarter foruten om nevnte alternativ? Noen råd om typer søtning som ikke utgjæres da?

Søtningen i en ingefærøl fra sjappa er jo uansett søtere enn normal sødme som vi får utav høy fg, så regner med løsningen blir å tilsette noe uforgjærbart sukker som laktose, blir det i denne omgangen iallefall. :rolleyes:

Ble bekymret for kunstig søtsmak. :eek:
 
Pasteurisering er vel en del arbeid for den normale hjemmebryggeren vel? :)
Hvis du har et gjæringskar som tåler 80 grader, kunne en brukt dyppvarmer direkte i karet til pasteuriseringen?
Tenker Cornelius, bare en tanke som slo meg i farten.
 
Hvis du har et gjæringskar som tåler 80 grader, kunne en brukt dyppvarmer direkte i karet til pasteuriseringen?
Tenker Cornelius, bare en tanke som slo meg i farten.

Stålet i cornelius tåler nok 80gr men gummifoten har mange hatt trøbbel med i sammenheng med høy temp du gitt. I frykt for å miste gummifoten varmer jeg ikke opp fatene. :)
 
Generelt ville jeg ikke anbefalt gjærstopp hvis det er alkoholholdig øl det er snakk om; I den siste fasen av gjæringen og under modningen jobber gjæren med å fjerne en del uønskede smakselement. Dette stoppes helt ved å tilsette gjørstopp.

Ville heller sett på mesketemperatur, Original Gravity, forhold mellom vann/malt, og gjærtype/råvaresammensetning hvis ølene oppleves for "tørre".

Et tips til en gjær som ikke går så langt ned er Whitelabs 002.

Spennende med ingefærøl; Bruker du fersk ingefær?
 
Generelt ville jeg ikke anbefalt gjærstopp hvis det er alkoholholdig øl det er snakk om; I den siste fasen av gjæringen og under modningen jobber gjæren med å fjerne en del uønskede smakselement. Dette stoppes helt ved å tilsette gjørstopp.

Ville heller sett på mesketemperatur, Original Gravity, forhold mellom vann/malt, og gjærtype/råvaresammensetning hvis ølene oppleves for "tørre".

Et tips til en gjær som ikke går så langt ned er Whitelabs 002.

Spennende med ingefærøl; Bruker du fersk ingefær?

Jepp, kuttet fersk ingefær. :) er rett og slett vanskelig å få til den søtningen med malt sødme. Skal jo være ganske søtt om du tenker ginger joe som ett eksempel, går det med høy fg?

Brukte safale s-04 de går som oftest aldri helt ned :p men denne gangen pga bruken av mest sukker og brunsukker gjæra den ut til 1.007 som er altfor tørt spør du meg. :)

Kunne kanskje sett på gjærtyper ja, finnes vel søt cider og div andre som han lav attenuasjon. :)
 
Hva med back sweetening? Altså tilsette sødme etter endt gjæring? BYO hadde en stor artikkel om dette mhp cider for et par utgaver siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jepp, kuttet fersk ingefær. :) er rett og slett vanskelig å få til den søtningen med malt sødme. Skal jo være ganske søtt om du tenker ginger joe som ett eksempel, går det med høy fg?

Brukte safale s-04 de går som oftest aldri helt ned :p men denne gangen pga bruken av mest sukker og brunsukker gjæra den ut til 1.007 som er altfor tørt spør du meg. :)

Kunne kanskje sett på gjærtyper ja, finnes vel søt cider og div andre som han lav attenuasjon. :)

Som du sier ville jeg kuttet ut sukkeret helt. Sukker gjør ølet bare tørrere.

Forresten: Ginger-Joe mener jeg ikke er brygget som en øl, men er blandet som en rusbrus.
COMMERCIAL DESCRIPTION: Ingredients: carbonated water, fruit wine base, sugar, acidifier E330, colour E150d, sorbate preservatives E202, E222, sweetener E955.
 
Som du sier ville jeg kuttet ut sukkeret helt. Sukker gjør ølet bare tørrere.

Forresten: Ginger-Joe mener jeg ikke er brygget som en øl, men er blandet som en rusbrus.
COMMERCIAL DESCRIPTION: Ingredients: carbonated water, fruit wine base, sugar, acidifier E330, colour E150d, sorbate preservatives E202, E222, sweetener E955.

Hm, får se hvordan denne blir. Var jo så gøy å jobbe med sukker :D enkelt.
 
Har fundert på løsninger i forhold til cider. Jeg har tilsatt 1/2 kg laktose til 20 liter helt utgjæret cider, og det gir en liten runding av knusktørrheten, så nå er cideren fullt drikkbar - omtrent som en "halvtørr" tysk hvitvin. Men jeg vet ikke om jeg ville hatt i mer. Jeg ønsker ikke samme munnfølelsen som i en oatmealstout:). (Dessuten har jeg ikke fått tak i mer. På Bryggselv nå sist påstod de at det var vanskelig å skaffe. Virker rart, men ... .)

Med fat er det sikkert greit å stoppe gjæringen, og så tilsette sukker og kullsyre. Det er den løsningen byo-artikkelen byr på om du ikke skal bruke kunstige søtningsstoffer. Men jeg har ikke noe fatanlegg. Jeg har fundert på et par upraktiske måter å ordne søtningen på:
  • Flaske når det er en passende mengde sukker igjen, og så senke temperaturen slik at gjæren går i dvale når det er blitt produsert nok kullsyre. Men da må jo flaskene altid stå kaldt til cideren skal drikkes. Og kan jeg være sikker på at det ikke foregår litt gjæring i kald cider? Er ikke sikker på at jeg ville sovet godt.
  • Lage sterk sukkerlake, og ha den stående. Så kan jeg helle litt i bunnen av glasset nå cideren skal drikkes. Fryktelig uelegant, men det burde vel funke?
Jeg kommer til å gjøre det siste nå i jula, for dem som vil ha cideren søtere enn den er nå. Klønete, men sikkert greit nok, så lenge cideren konsumeres på hjemmebane. Det første kommer jeg neppe til å tørre å prøve noen gang, med mindre noen kan anbefale det.
 
Sweetener E955 som brukes i Ginger Joe er sucralose (Splenda) , kanskje en titt i helsekost forretningen kan finne et søtstoff som smaker bra og ikle er gjærbart?
Sukrin Gold som selges i helsekost er et kunstig søtningsmiddel som fungerer bra i mange (mat) sammenhenger.
http://www.funksjonellmat.no/sukrin-gold/om/

Litt dyrt ca. 70kr for 500g. Ser ut som det innheholder stoffer som hverken enzymene i kroppen eller gjæren spiser.

Stevia er jo også et naturlig alternativ. Kanskje rom for litt eksperimentering her og finne noe som ikke gir for mye smak av noe en ikke liker...

Non-fermentable Sweeteners
An alternative to sweeten without the risk of refermentation is to use non-fermentable sweeteners. The ones used in cider making are the artificial sweeteners sucralose (marketed as Splenda) and saccharin, plus the natural plant extract stevia. Sucralose is about 300 to 1,000 times as sweet as sucrose and saccharin is about half that
 
^ Litt lenger ned i artikkelen blir det vel sagt noe om at du bare kan bruke ganske små mengder av kunstige søtningsstoffer før den egne smaken av dem slår gjennom. Så blir det et spørsmål om man synes det er ok. Men det kan jo hende at jeg like gjerne kunne brukt f.eks. stevia som laktose for å oppnå den vesle søtningen jeg har fått i cideren min.
 
ja, det blir jo ikke som sukker, men den miksen som finnes i Sukrin Gold synes jeg er den beste av de kunstige.
 
Tilbake
Topp