Kaa Rudjord
Norbrygg-medlem
lyst til å prøve en imp brown ale i en Speidel 50 i morgen, blir vel rundt 16 kg malt, ser det ut som...
noen erfaringer med så stor mengde malt...?
kr
kr
Kaa Rudjord skrev:lyst til å prøve en imp brown ale i en Speidel 50 i morgen, blir vel rundt 16 kg malt, ser det ut som...
kr
Kaa Rudjord skrev:lyst til å prøve en imp brown ale i en Speidel 50 i morgen, blir vel rundt 16 kg malt, ser det ut som...
kr
KristianAarstad skrev:Det blei skikkelig fullt .Jeg stoppa på 15,6kg.måtte virkelig mose til for å få på mutteren. får heller spe på med litt DME. Øl blir det læll :skitbra:
Knut1 skrev:KristianAarstad skrev:Det blei skikkelig fullt .Jeg stoppa på 15,6kg.måtte virkelig mose til for å få på mutteren. får heller spe på med litt DME. Øl blir det læll :skitbra:
Tror nok en dobbel mesk ville vært mer hensiktsmessig. Men ville vært interessant å fått vite malt sammensetning, antall liter du får i gjæringsbøtta og OG.
Aleksander_B skrev:(Dog effektiviteten vil bli dårlig ved dobbeltmesk, men ser for meg at et staurfullt maltrør ikke gjør underverker heller)
Borgar skrev:Jeg har tenkt å dobbeltmeske for å få brygget med 18 kg. Meskeskjema sier 60 min 64 grader og 15 på 72. Har tenkt å skylle med 5 liter i første runde og så kjøle ned vørteren igjen for å meske nye 60 min på 64 og 15 på 72. Høres ikke dette ut som en plan?
Hvor mye hadde du oppi i første omgang?Klarte 7,5 på min 20 liter.
MEN da er det ikke bare å kjøre alt i med det samme.
Malten tar mindre plass etterhvert som den blir utvasket. Dermed kan du begynne med eksempelvis 11 kg. Meske en halvtimes tid og så tilføre resten av malten for så å meske videre. Mesketiden og temperaturer må selvsagt tilpasses. F.eks. ved 64 gr. til å begynne med for å få mest mulig gjærbart søtstoff og høyre etter tilføring av resten av malten for å få mest mulig smak.