Gjær fra tidligere brygg

Pål

 
Heisann! Har et par spørsmål om gjærbehandling.

Vi har planer om å brygge en ASIBA, og tenkte da å helle vørteren rett på gjærkaka fra et tidligere brygg for å få nok gjær. ASIBAen planlegges med OG på rundt 1090, ølet som nå står på gjærkaka hadde ca. 1055. Er det noe vi burde bekymre oss for ved å gjøre det på denne måten? Ser for meg at gjæra ikke skal være alt for sliten når det tidligere ølet var såpass svakt. Gjæra er Wyeast 1056 Am. Ale.

Lurer også på om det er mulig å gjøre det på samme måten med en lagergjær vi har stående. Dette er en bokk som er ferdig med primærgjæringen nå. OG her var 1087, så spørsmålet blir om denne gjæra er for utslitt til å kunne gjennomføre en ny gjæring på rappen?
 
Om du dumper ølet rett på gjærkaka, over-pitcher du nok ganske mye. Du får også med alt "grumset" fra forrige øl, så det er ikke en anbefalt fremgangsmåte.

Jeg ville heller ikke ha gjenbrukt gjær fra et så sterkt øl som du nevner.
 
Hei,

Regner med at Gahr mener det er lager-gjæren som ikke bør gjenbrukes.

For Ale gjæren regner jeg med at det går greit, men anbefaler som Gahr sier å ikke dumpe det rett på gjærkaka.
Kan gå bra det og, men ved å bruke MrMalty kalkulatoren får du en grei formening om hvor mye du faktisk bør bruke.

Og videre ville jeg tatt en titt på GustavF sin video om vasking av gjær på: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3818.0.html
 
Takk for svar!

Vi fant ut det ble litt overpitching hvis vi skulle bruke hele gjærkaka, så vi helte av til vi hadde det vi trengte, brukte mr. malty som pekepinn her.
Når det gjelder trub og annet grums er visst ikke dette noe stort problem i forhold til gjæringa, hvis jeg husker rett fra foredraget med Troels Prahl under juleølkonkurransen på Tautra. Mener det kom et spørsmål om gjærvasking.

Lagergjæra vannet vi ut med (kokt) vann og helte over på en flaske inntil videre. Bokken hadde ikke gjæret fryktelig godt ut, med en alkoholprosent på rundt 7,5%. Håper å kunne gjenbruke denne gjæren igjen, med normal starterprosedyre burde det kanskje gå bra?
 
Me too... vi har flere brukt den samme gjærkaka 4 ganger på rad uten at jeg har smakt noe merkelig.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
Som medlemmar har de i medlemsseksjonen tilgang til artikkelen "En innføring i gjær med Chris White" (eller Christ White, White Chrismas etc som han kan kallast no når det nærmer seg jul). Der finn de m.a. svar på spørsmålet de reiser.
 
Har ikke Yeast-boka her nå, men mener overpitcing gir uønsket esterproduksjon på samme måte som for høy gjærtemperatur forårsaker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Pål skrev:
Takk for svar!

Vi fant ut det ble litt overpitching hvis vi skulle bruke hele gjærkaka, så vi helte av til vi hadde det vi trengte, brukte mr. malty som pekepinn her.
Når det gjelder trub og annet grums er visst ikke dette noe stort problem i forhold til gjæringa, hvis jeg husker rett fra foredraget med Troels Prahl under juleølkonkurransen på Tautra. Mener det kom et spørsmål om gjærvasking.

Lagergjæra vannet vi ut med (kokt) vann og helte over på en flaske inntil videre. Bokken hadde ikke gjæret fryktelig godt ut, med en alkoholprosent på rundt 7,5%. Håper å kunne gjenbruke denne gjæren igjen, med normal starterprosedyre burde det kanskje gå bra?

Ingen anbefaler egentlig å gjenbruke gjær fra øl med OG over 1080. Men hvis en skal revitalisere gjær som er stresset av alkohol og høy OG bør en gjøre det med en starter med lavere OG enn normalt 1025-1030.

Overpitching. Ved overpitching kan en faktisk få effekter som er kontraintuitive. Lav utgjæring fordi man har så mange celler at ny cellevekst skjer i mindre grad. Det gir mange eldre slitne karer som ikke står løpet ut. Rett pitchng gir stor cellevekst av friske nye ungdommer.  Mange smaksemner skapes i fasen med eksponensiell vekst etter lagfasen. Her skjer den største celledelingen og mye smak utvikles. Dette gir mindre ønskede smaksemner ved overpitcing. Gamle gjærcelle autolyserer lettere. Utfelte  proteiner i gjærkaka kan gi tåke. Men som regel vil det gå bra. I alle fall i øl hvor gjæra ikke gir store tilskudd til smaken. Amerikansk alegjær og lagergjær. Men så lett som det tross alt er å vaske gjær og sånn noenlunde beregne pitchen er det ikke nødvendig å ta denne risikoen.

mvh
Bårdd
 
Jeg kan iallfall si at jeg har brukt samme gjær 3 ganger med godt resultat,men da turte jeg ikke mere. Dette var med gjærstammen 833 wlp. german bock. ingen problemer iallefall,men det var alle øl med ca 1050-55 OG. På pilslignende øl. Alle ble meget bra.

Dumpet ikke rett på kaka,men tappet grumset  etter flasking i 2 stk 250 ml beholdere . ca halvfull. Pitchet alt i neste øl. Det lengste det stod i mellom bryggene var ca 3 uker på 10 grader. Vær obs på at det kan bli voldsomt trykk i glassene. Det lønner seg nok å slippe ut litt trykk underveis.

Det er selvfølgelig vanskelig å vite hvor mye gjærceller man har ved denne metoden,men det virker som det var nok iallefall, har på følelsen at det er bedre å ligge litt over enn under når det gjelder pitching rate.

Kenneth
 
Dersom ein faktisk er bekymra for infeksjon, kan ein med god grunn vera det om ein brukar same gjæren på fjerde eller femte brygget - særleg med slapp vasking. Skulle du mot formodning ha noko grums i ein av dine fyrste brygg, vil bakteriemengda eksplodere etterkvart som du gjenbrukar gjæren. Foruma flaumar over av infeksjonsfrykt, og kanskje er gjenbruk av gjær nokre gongar av dei få berettiga grunnane.
 
Hei!

Info fra mine øl:Kan si at jeg smakte på ølene etterhvert brygg,og hadde ikke kommet til å brukt gjæren igjen hvis det hadde vært antydning til infeksjoner eller usmaker.
Dette vet man ikke før etter noen uker på flasker/fat. Derfor ventet jeg før jeg brygget på nytt.

Kenneth
 
Jeg har ikke brukt gjæren om igjen i ren frykt for infeksjoner, men jeg tror jeg må prøve meg på dette snart, det koster jo tross alt med gjær og frakt fra en bryggebutikk.
 
Nå har jo trådstarter fått svar ang gjenbrk av gjær fra brygg med høy OG, og jeg hadde heller ikke brukt den gjæren omigjen.
Men det er ingen problem å gjenbruke gjær, nå har jeg 10. Generasjon wlp833 i kjøleskapet, og den gjør fremdeles en veldig god jobb.
Renhold er en selvfølge, og infeksjonsfaren i fremtidige brygg kontrollerer man i stor grad selv. :brygging:
 
Bernts skrev:
Nå har jo trådstarter fått svar ang gjenbrk av gjær fra brygg med høy OG, og jeg hadde heller ikke brukt den gjæren omigjen.
Men det er ingen problem å gjenbruke gjær, nå har jeg 10. Generasjon wlp833 i kjøleskapet, og den gjør fremdeles en veldig god jobb.
Renhold er en selvfølge, og infeksjonsfaren i fremtidige brygg kontrollerer man i stor grad selv. :brygging:
    :skitbra:
 
Tilbake
Topp