Gjæring av APA. Hjelp/Tips

Fersking med ferskingspørsmål.

Brygget en APA 9/5. OG skulle egentlig være på 1056 men endte på 1061, så vi hadde 5 L vann i under koking og havnet på 1051.
Dette ha nå stått i gjæringsskap med 20-21 grader stabilt i gjæringskar. Var nede i dag å målte oechselvekt, tenkte dette var greit å gjøre av en eller annen grunn, og den var på 1011.
Ut i fra "oppskrift" skal FG være 1014, så her sliter jeg litt.

Hva gjør jeg nå? Dette skal jo stå til neste fredag men ble så usikker pga målingen jeg gjorde i dag.
Hva vil hendelsesforløpet være den kommende uken om det står i skapet, vil jeg ende opp med alt for mye % ?
Tenkte cold crashe 2 dager før tapping i håp om klarest mulig øl..

Gjæren vi brukte var safale us-05.

Mats.

Bare la den stå tiden ut :)
sannsynligvis vil den ikke gå så mye mer ned, men gjæren vil rydde opp etter seg :)

Du må i alle fall la den stå til den er ferdig. Du kan ikke gjøre noe med FG som er for lav, annet enn å lære  ;)

Resultatet kan bli meget bra selv om du bommer litt på FG.

Ja, det var dette med oppryddingen jeg hadde håpet på :) Men er spent på hvor klart jeg klarer å få det.. brukte 30 min på nedkjøling, noe jeg har lest en eller annen plass er for mye? Er det er dårlig idé å coldcrashe på dag 12?

Var usikker på om FG var for lav, den skulle jo være 1014 på OG 1056.. ?

Mats

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk

Tommelfingerregel for utgjæring er vel at FG skal bli ca. 1/4 av OG, og siden dere hadde 1051 etter "utvanning", er vel ikke 1011 så langt unna. Tatt høyde for unøyaktighet i målingene, vil jeg si dere er nokså spot on. Som de andre sier, la den stå ut tiden.

Så dette med cold crashing gjøres etter dag 14? Syns bare å ha lest at det gjøres 2-3 siste dager av gjæring, men har lest opp å ned her inne i 2 mnd så kan hende jeg roter :p

Okei.. Hvordan vet man om ølet er klar for cold crash på dag 12, og hva vil utfallet være om man gjør det noen dager for tidlig? Tenker nå at jeg bare venter til dag 14 for å være sikker..

Cold crasher i morgen og i den anledning dukket det opp usikkerheter igjen :p

Står 48L fordelt på to gjæringskar, har bare mulighet til å stable i høyden under cold crash.
Det er vell ikke nødvendig med gjærlås under CC, skal jeg bare legge folie over hullet?

Går det greit å stable de oppå hverandre, eller burde jeg lage noe som den øvre står på?
Har bare 20cm til overs når begge karene er i skapet ogmå nesten ha det mtp at heverten skal nedi.

Du kan måle SG over flere dager for å være sikker på at gjæringen har stoppet opp. Så skal gjæren helst ha litt tid på å "rydde" opp etter seg.

Angående cold crashing har jeg gjort dette på ca 1 av 28 batcher. For min del ser jeg ikke helt poenget :)
Hvis du har tenkt og sette 48L i ett kjøleskap, bare forsikre deg om at det tåler vekten. Da spesielt hvis du har typ "glasskuff" i nedre delen av det.

AlexanderD skrev:
Du kan måle SG over flere dager for å være sikker på at gjæringen har stoppet opp. Så skal gjæren helst ha litt tid på å "rydde" opp etter seg.

Angående cold crashing har jeg gjort dette på ca 1 av 28 batcher. For min del ser jeg ikke helt poenget :)
Hvis du har tenkt og sette 48L i ett kjøleskap, bare forsikre deg om at det tåler vekten. Da spesielt hvis du har typ "glasskuff" i nedre delen av det.

Målte SG i går igjen og den ligger framdeles på 1011, som den har gjort siden forrige fredag. Lar det stå ut mårradagen i gjæringsskapet før jeg flytter det over til kjøleskap.

Tenkte jeg skulle se om det ble lettere å unngå sedimenter i "flaskekaret", trodde alle CC'a?
Hehe, har plukka ut alt av glass fra skapet:p Og i den sammenheng lurte jeg på om jeg kunne sette det ene karet oppå den andre?

Har fått for meg at cold crashing er effektivt, stemmer ikke det?

Hvis den har vært ferdig utgjæret i en uke kan du nok bare slenge den i kjøleskapet.

Angående om du kan sette to kar på toppen av hverandre så er jeg litt usikker, det beste er da kanskje og legge ett eller annet oppå det i lokket til det som ligger i bunnen (så det støtter seg på selve karet, og ikke på lokket). Vet ikke hvor glade de lokkene er i 24l oppå seg.
Ift aluminiumsfolie regner jeg med det går bra da det uansett er snakk om relativt lite tid, men det skal jeg ikke si sikkert. Det får noen som bedriver dette uttale seg om :p

Jeg vet ikke? Vet at en del coldcrasher og at en del lar være. For min del så får jeg ganske lite sedimenter med i flaskekaret selv med APA\IPA som er tørrhumlet generøst. Så for min del er det ikke noe å lure på :p

Det er ikke alle øl du vil coldcrashe.

For min del har det blitt rutine på de jeg vil ha klare. Nå coldcrasher jeg i fem-seks dager hvorav halvparten av tiden er med gelatin.

Hvis det er gelatinen  som er prikken over i-en, eller kun de dagene på kjøla vet jeg ikke. Med unntak av en batch som jeg rusha litt har jeg vært fornøyd med denne rutinen etter at jeg begynte med det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

uhutezav.jpg

AleksanderD:
Ja planen var å legge en plate imellom for å unngår trykk direkte på lokk. Plukka av gjærlåsen på det nederste å pakka alufolie rundt hullet, håper det funker. Da var det satt i kjøleskap, starter på 11 grader og trapper ned til 2 iløpet av helga.. Har ikke lagt opp stikkontakt på stcen så ble provisorisk overvåking av temp. :p (Har bare kobla varmeelement i skapet direkte på stcen) 

Miguel :
Hvilke øl skal ikke cold crashes? Ser for meg weiß og mørkere typer..
Har lyst å prøve gelatin her men blir ikke trygg på hvordan det skal gjøres. Noen skriver at det ikke skal kokes, andre koker. Noen varmer til den blir gjennomsiktig.. Hvordan gjør du det, steg for steg? Hadde vært genialt å fått en smørbrødliste så jeg kunne prøve dette :) Er keen på at denne APA'en ska bli så klar som mulig!

Brekke skrev:
uhutezav.jpg

AleksanderD:
Ja planen var å legge en plate imellom for å unngår trykk direkte på lokk. Plukka av gjærlåsen på det nederste å pakka alufolie rundt hullet, håper det funker. Da var det satt i kjøleskap, starter på 11 grader og trapper ned til 2 iløpet av helga.. Har ikke lagt opp stikkontakt på stcen så ble provisorisk overvåking av temp. :p (Har bare kobla varmeelement i skapet direkte på stcen) 

Miguel :
Hvilke øl skal ikke cold crashes? Ser for meg weiß og mørkere typer..
Har lyst å prøve gelatin her men blir ikke trygg på hvordan det skal gjøres. Noen skriver at det ikke skal kokes, andre koker. Noen varmer til den blir gjennomsiktig.. Hvordan gjør du det, steg for steg? Hadde vært genialt å fått en smørbrødliste så jeg kunne prøve dette :) Er keen på at denne APA'en ska bli så klar som mulig!

Wit, hefe og generelt de som du ikke vil at du skal kunne se gjennom. Coldcrashet heller ikke punk-ipaen for da ville den blitt klar gul, og ikke gylden som den skal være. Satte den kaldere i et døgn, men ikke det jeg selv vil kalle coldcrashing.

Måten jeg gjør det på er nok ikke sikkert absolutt korrekt. Har bare blitt en rutine etter at jeg gjorde det fritt etter hukommelsen.

Koker vann og en teskje nok til å fylle en kopp, lar det stå og kjøle til det er rundt 65-70 grader (for å være ærlig kjenner jeg bare på koppen, måler ikke) og har oppi to teskjeer gelatin og rører ut med teskjea som ble kokt. Lar det kjøle og heller det rolig over i hele gjøringskaret.

Det som er viktig er at det er blank gelatin, den uten smak. Jeg har kjøpt den som kommer i hvite eller gule pakker, i pulverform. Den virker iallefall ganske smakløs.

Gelatin har best virkning hvis ølen er kald.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Men så lenge som drt funker spiller det jo liten rolle om det er absolutt korrekt :)

Skal jeg lage til en kopp til hvert gjæringskar da?
Hvor langt ned kjøler du gelatinen før du heller den over?

Må vel ta meg en tur på butikken i dag :)

Brekke skrev:
Men så lenge som drt funker spiller det jo liten rolle om det er absolutt korrekt :)

Skal jeg lage til en kopp til hvert gjæringskar da?
Hvor langt ned kjøler du gelatinen før du heller den over?

Må vel ta meg en tur på butikken i dag :)

Ikke mye, egentlig. Tror ikke det har stort å si.

Jeg brukte 150ml vann og to teskjeer gelatin per gjæringskar. Får håpe det blir bra :)

Etter coldcrash, lare dere ølet stå i romtemp før omstikking og evt tilsetting av sukkerlake? Slet med å få sukkeret til å blande seg sikkelig, omstikking og sukketilsetning på rundt 2.5 grader. Hadde sukkeret i gjæringskaret før ølet.. Noen innvendinger?

Tilbake
Topp