Til tørrhumling, skriver han.Kvifor vil du stikke om ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det det? Syns det er i flertall mange som mener omstikking medfører risiko for oksydering når dette tema tas opp..Er bred enighet i dette er beste praksis
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ja, det stemmer. Les feks John Palmers How to Brew. Det stemmer også at oksydering er en risiko ved omstikking.
Edit: for å presisere, å ikke fjerne gjæra fra fatet er ingen god praksis pga tapet av humleoljene. Det er bred enighet i at det er positivt å skille det. Hvordan man skiller det er en annen sak. Den mest risikofylte måten er selvfølgelig å stikke om til et plastikk-kar; det øker okysderingsfasen betraktelig. Glass som sekundær er hakket bedre, vissnok. Men det beste er om man har løsning som feks FastFerment slik gob0 skriver. Da fjerner man trub´en uten å måtte omstikke. Absolutt noe å vurdere hvis man er glad i å brygge IPA
Jeg kan eventuelt omstikke halvparten til en annen dunk, og la halvparten bli igjen for så å splitte og tørrhumle i begge. Da tenker jeg som et eksperiment for å se om det blir noe betydelig smaksforskjell. Hadde dette fungert?
Nei. Du får et digert headspace, og det er ikke bra. Dropp hele omstikkingsideen, det er mitt råd. RDWHAHB er en mye bedre måte å bruke tida og kreftene på.
Da dropper jeg det, takk for hjelp!
Jeg har ikke noe mer overbevisende dokumentasjon enn feks hva Palmer skriver.
KimR, test selv med å brygge en IPA med omstikking og en uten omstikking. En A/B test, altså
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk