Gjæringsprosess

Enig. Den skal stå litt etter omstikkingen. Det har den godt av.

Du trenger ikke stikke om. Det gjør du i samme prosess som når du blander i sukkerlake når du flasker. Det å stikke om ellers blir regnet som ganske avleggs, og oksygeneksponering samt infeksjonsfare gjør at det ikke er litt verd det engang.
Pluss at det blir mindre å vaske om du lar vær...
 
Jeg antar at det er i ølet? I så fall er det en grei verdi som FG på dette ølet. Men om du klarer å vente et par dager, og tar en ny måling for å få bekreftet at det ikke skjer noe mer, så vil jeg nok anbefale det. (En moden personlighet er som kjent kjennetegnet ved evnen til å utsette behovstilfredsstillelsen!:p)

Kjennetegn på et flaskingsmodent øl er ellers at det har klarnet litt - uten at det er klart - og at det ikke skummer noe særlig når du tapper prøven.

Jeg kjøpte en gang i desperasjon - etter å ha knust hydrometeret mitt, noe alle hjemmebryggere før eller seinere kommer til å gjøre - et hydrometer på Europris. Det viste feil når jeg kontrollerte det, så om du har et sånt, så sjekk hva det viser i vann ved 20 grader. Det er i og for seg ikke så farlig å få korrekte målinger; du kan jo bare korrigere for feilvisningen. Og akkurat nå er poenget å få to like målinger.

Men nok en gang: Det som står på hydrometeret, og i bruksanvisningen, er bare tull, og må ignoreres.

Jeg gikk og fikk bytta mitt - og holdt et lengre foredrag for den stakkars butikksjefen om at han risikerte tiltale for uaktsomt drap om noen fulgte bruksanvisningen på det hydrometeret:oops:.
Det er i ølet, ja. Jeg tar en ny måling etter at ettergjæringen er ferdig.

Når man er barn så klarer man ikke å utsette behovene. Som voksen så klarer man det, men pines. Som veldig gammel så gir man f... fordi man egentlig fant ut at livet er litt kjekkere når man slipper seg løs som et barn igjen :D:D:D:D:D:D:p
 
Du trenger ikke stikke om. Det gjør du i samme prosess som når du blander i sukkerlake når du flasker. Det å stikke om ellers blir regnet som ganske avleggs, og oksygeneksponering samt infeksjonsfare gjør at det ikke er litt verd det engang.
Pluss at det blir mindre å vaske om du lar vær...
Men grumset da?
 
Nå har ølen fått sin hvileperiode. Forrige uke smakte ølet høgg, men i dag luktet det og smakte det lys øl :) Den er klar og frisk i smaken, med en god ettersmak. Nå blir det karbo-drops på flaske og vente 10 dager.
Tusen takk til alle dere for nyttige tips underveis :):):) Dette gir meg masse glede!
Neste gang så blir det eksperimentering av smaker og teknikk
 
Merkelig hvordan "skulle aldri søkt på" e.l. medfører at man bare må gjøre nettopp det :confused: Måtte bare jeg også...o_O
 
Prøvde noe smakstilsetninger (en slags juice) i øl i Kraków. Var ganske godt. Men husker ikke om det var ananas eller... Det var godt med fruktsmak, så det ble mer enn en
 
Tilbake
Topp