Jeg antar at det er i ølet? I så fall er det en grei verdi som FG på dette ølet. Men om du klarer å vente et par dager, og tar en ny måling for å få bekreftet at det ikke skjer noe mer, så vil jeg nok anbefale det. (En moden personlighet er som kjent kjennetegnet ved evnen til å utsette behovstilfredsstillelsen!
)
Kjennetegn på et flaskingsmodent øl er ellers at det har klarnet litt - uten at det er klart - og at det ikke skummer noe særlig når du tapper prøven.
Jeg kjøpte en gang i desperasjon - etter å ha knust hydrometeret mitt, noe alle hjemmebryggere før eller seinere kommer til å gjøre - et hydrometer på Europris. Det viste feil når jeg kontrollerte det, så om du har et sånt, så sjekk hva det viser i vann ved 20 grader. Det er i og for seg ikke så farlig å få korrekte målinger; du kan jo bare korrigere for feilvisningen. Og akkurat nå er poenget å få to like målinger.
Men nok en gang: Det som står på hydrometeret, og i bruksanvisningen, er bare tull, og må ignoreres.
Jeg gikk og fikk bytta mitt - og holdt et lengre foredrag for den stakkars butikksjefen om at han risikerte tiltale for uaktsomt drap om noen fulgte bruksanvisningen på det hydrometeret
.