Gjærklumper under tapping, hvorfor?

Arcticjan

Norbrygg-medlem
I kveld når jeg tappet, oppdaget jeg etterhvert at det fulgte med gjærklumper (antar jeg ihvertfall) da jeg tappet over på flasker. Disse klumpene holdt seg flytende i dunken, så jeg fant ingen annen løsning enn å tappe ferdig, med klumper på flaskene. Dette har ikke skjedd på mine forrige 12 batcher, så jeg skjønner ikke helt hvorfor. Og 1060 fg 1016, har gjæret i 13 dager. Det jeg har gjort til forskjell fra de andre batchene er:
- jeg gikk opp til 3 pakker tørrgjær istedet for to, selv om egentlig 2.5 pakker skulle rekke
-jeg hydrerte gjæren
-jeg økte gjæringstempen fra 21 til 23 grader de to siste døgna.
-jeg brukte irish moss istedet for protafloc (og fikk det minste trubbet jeg hittil har fått)

Og da lurer jeg på :
-Hva kan være årsaken ?
-Vil gjæret synke seg, og "sette" seg på bunnen av flaskene?
-vil d ha noen negativ innvirkning på smaken?
 
Etter karbonering ser d ut som gjæret har bunnfellt på flasken, håper den holder seg der ved åpning av flaska
 
-jeg økte gjæringstempen fra 21 til 23 grader de to siste døgna.

Bingo.

Når du øker temperaturen vil mer CO2 komme ut av løsning og da blir gjæren liggende pent på toppen. Det er derfor det er så effektivt å kjøle ned noen grader eller mer før tapping, når gjæringen er over. Da vil mindre CO2 komme ut av løsning og gjærkaka synker til bunns i gjæringskaret.

Edit: RDWHAHB, ølet blir nok bra.
 
Tilbake
Topp