Gjærstarter nødvendig ??

Skal brygge en lager OG 1058 (25ltr)med Wyeast 2042 , det står på Wyeast sine hjemmesider i tabellen at jeg trenger 2 pakker (Activator pack) en lite * er angitt og sier hvis jeg starter gjæringsprosessen varmt skal dette holde. Mrmalty sier et helt annet tall men det er vel gått ut ifra kald gjæring fra starten av. Noen som har erfaring med dette ?

https://www.wyeastlab.com/hb_pitchrates.cfm
 
Datoen er 29.feb. Skuddårsgjær med andre ord :)) Mrmalty sier gjærstarter 4,5ltr ca
Da ville jeg stolt på det og satt starteren. Undergjæret vil gjerne ha dobbelt så mange gjærceller som overgjæret, det er viktig å respektere. Lykke til med 2042, har brukt den et par ganger selv med knallbra resultater! Den gjærer fort på 11c(cirka 3 uker etter egen erfaring), flaskemodningen tar relativt kort tid og clean som juling!
 
Har bestilt inn 2042. Vert intresangt å sjå og smake om det vert som forventet

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Da ville jeg stolt på det og satt starteren. Undergjæret vil gjerne ha dobbelt så mange gjærceller som overgjæret, det er viktig å respektere. Lykke til med 2042, har brukt den et par ganger selv med knallbra resultater! Den gjærer fort på 11c(cirka 3 uker etter egen erfaring), flaskemodningen tar relativt kort tid og clean som juling!
Sikkert smart, men er det noen forskjell på om den startes varm eller kald mht gjærmengd? Skjønner den starter lettere med "varm" men...
 
Sikkert smart, men er det noen forskjell på om den startes varm eller kald mht gjærmengd? Skjønner den starter lettere med "varm" men...
Er vel letter å få litt "fusel" smak når ein starter lager / pils gjær varmt ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Er vel letter å få litt "fusel" smak når ein starter lager pils gjær varmt ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
Uten å være ekspert på det, støtter jeg meg til Jo-Helge her. Jeg tror ikke det er en god snarvei å ta når normen tilsier at en starter er gunstigt for et sunt gjæringsforløp.
 
Når dere lager starter med lager-gjær; kjører dere starteren på samme temperatur som lageren skal gjæres på eller i romtemperatur?
 
"Gjærbibelen" Yeast av Chris White og Jamil Zainasheff skriv følgjande om dette;

"A good rule of thumb is to keep starters between 65° F (18° C) and 75° F (24° C). Some brewers like to keep lager yeast a few degrees cooler, and ale yeast a few degrees warmer, but a temperature around the low 70s (72° F, 22° C) strikes a good balance of health and efficient propagation of both lager and ale yeasts."
 
Tilbake
Topp