Gjærstarter uten magnetrører

Hei! Prøvd å lese meg opp på å lage starter til fersk gjær, men har ikkje magnetrører, har lest at man skal riste starteren en gang i timen (ca) i eit døgn og så i kjøleskap i 12-24 timer.

Lurte på om det går fint å riste ein gang i timen, mindre enn 24 timer og la den stå i kjøleskapet over natta?
 
Da ville jeg heller ristet ofte og droppet kjøleskapet, det funker like bra - bare at du ikke har mulighet til å dekantere av starter-vørteren.
 
Eg har ikkje magnetrørar og det fungerar utmerka å lage starter utan for min del, har aldri hatt problem med dårleg utgjæring eller liknande som er typisk for lågt gjærtal. Eg ristar godt før og etter at gjæren er oppi, og så ristar eg kanskej ein gong til i løpet av eit døger, noko meir enn det har eg ikkej gjort men det verkar som om det fungerar veldig bra.
Men dropp kjøleskapet, du vil ha full fart og fest i kolben og då kan du ikkje ha låg temp.
 
Om du vil ha en ekstremt low-tech metode fungerer denne ganske fint:
Desinfiser en 1,5L cola-flaske (forhåpentligvis trenger du en starter rundt 1L?)
Lag og kjøl ned 1L vørter med 100g DME, hell over i flaska og pitch.
Sett korken bare så vidt på flaska (veldig løst)
Så ofte du husker: klem ut lufta, steng igjen og rist godt, klem ut lufta igjen og la stå til neste gang.
Har brukt den metoden en mengde ganger med godt resultat.
Bare husk at det fort bruser over etter noen timer, kjenn etter trykket på flasken og vær forsiktig.
 
Når gjæringa er ferdig, har jeg latt Erlenmeyerkolben stå kjølig på skrå over natta. Da er det lett å dekantere startervørteren. Det kommer selvsagt litt an på typen gjær, noen gærtyper trenger litt lenger tid på å bunnfalle.
 
Jeg hadde behov for en stor starter fra gammel slurry. Hadde ikke plass til alt i ei kolbe, så jeg hadde resten i et høyt 2L glass fra Ikea. Ristet ved enhver anledning. Den på magnetrøreren ser ut til å bli ferdig nesten et døgn før den som ristes. Så konklusjonen min er at begge deler virker. Det går bare mye fortere med røreverk.
Kalkulatorene viser at det gir flere gjærceller med røreverk. Venter på mikroskop, så foreløpig kan jeg ikke verifisere den påstanden.
 
Jeg er helt ny på dette. Må man røre? Jeg tenker: Siden man kan sette ny øl på forrige gjærkake, kan man ikke da bare la starteren gjære ut som en vanlig øl noen få dager, tilsvarende stormgjæring, evt sette kaldt og dekantere bort og så pitche gjærkaka?
 
Jeg er helt ny på dette. Må man røre? Jeg tenker: Siden man kan sette ny øl på forrige gjærkake, kan man ikke da bare la starteren gjære ut som en vanlig øl noen få dager, tilsvarende stormgjæring, evt sette kaldt og dekantere bort og så pitche gjærkaka?
Det kan man også gjøre, men oksygen i starten bygger flere Og sterkere celler. Røring/risting frigjør CO2 som ellers bremser cellevekst. Det funker å bare hive et rør eller en pose rett i dunken også, men det handler om best praksis og hvilket krav man har til resultat.
 
Jeg er helt ny på dette. Må man røre? Jeg tenker: Siden man kan sette ny øl på forrige gjærkake, kan man ikke da bare la starteren gjære ut som en vanlig øl noen få dager, tilsvarende stormgjæring, evt sette kaldt og dekantere bort og så pitche gjærkaka?

Har du litt lite gjær, kan det være en løsning å dele vørteren i to. Tilsett gjæren i den ene delen på vanlig måte, la gjæringen komme godt i gang, og tilsett så den andre delen. Det innebærer en litt økt infeksjonsfare, men jeg hadde glatt tatt sjansen om alternativet var å underpitsje.
 
Fortsetter denne tråden litt. Har satt en starter for første gang uten magnetrører og den har stått rolig nå i 1 døgn, hva burde jeg gjøre herfra? Er på jobb så kan ikke riste hver time, er det noe poeng i å riste den nå?
 
Fortsetter denne tråden litt. Har satt en starter for første gang uten magnetrører og den har stått rolig nå i 1 døgn, hva burde jeg gjøre herfra? Er på jobb så kan ikke riste hver time, er det noe poeng i å riste den nå?

Ja - jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skulle være det.
 
Så skal bare fortsette å riste på den i 3 døgn og så sette den kaldt?

Nja - jeg har ingen erfaring med startere uten magnetrører. Men jeg regner med at det gjelder for disse også at de bør stå i ro den siste halvdelen av den tida det tar for dem å gjøre seg ferdig. Så jeg ville avslutte ristinga etter i dag.
 
Gammel tråd, men prøver likevel. Satte 2 liters starter med 2 pk WLP028 til bruk i et juleøl. Ikke magnetrører men ristet jevnlig. Aktivitet i kolben, dog ikke heftig. Stilnet etter et og et halvt døgn og satt kaldt. Lurer på å lage et steg til. Kan jeg bare helle ny vørter opp i kolben etter dekantering ? Også usikker på om et steg til er nødvendig....
Forventet OG på brygget er 1.075
 
Gammel tråd, men prøver likevel. Satte 2 liters starter med 2 pk WLP028 til bruk i et juleøl. Ikke magnetrører men ristet jevnlig. Aktivitet i kolben, dog ikke heftig. Stilnet etter et og et halvt døgn og satt kaldt. Lurer på å lage et steg til. Kan jeg bare helle ny vørter opp i kolben etter dekantering ? Også usikker på om et steg til er nødvendig....
Forventet OG på brygget er 1.075

Hvis du brygger en vanlig batch på 25 liter trenger du ganske sikkert ikke mer, uansett hvor sterkt ølet er. Men forøvrig kan du bruke denne kalkulatoren: Yeast Pitch Rate and Starter Calculator - Brewer's Friend
 
Tilbake
Topp