Gjærstarter x2

Hei! Nå har jeg brygget noen runder algrain men jeg skal i dag sette min første gjærstarter med fersk gjær. Jeg har lest mye om det, men hadde håpet å få bekreftet et par ting, siden jeg ikke finner igjen det jeg "tror" jeg har lest om dobbel gjærstarter.

1. Jeg har (foreløpig) bare 2l Norgesglass som jeg tenker å sette starteren i. Dersom jeg koker oppDME og avkjøler, har oppi gjæren(WLP300, best før 20 feb) og deretter fordeler det likt på de to glassen(som er vasket og desinfisert)så er vel det en grei løsning? Mr. Malty vil ha en starter med ett rør på litt over to liter og da blir vel ett norgesglass i minste laget?

2. Har jeg fylt in dataene på Mr. Malty rett(se bilde). Jeg skal riste starteren gjevnt og trutt(intermittent shaking) og har satt inn 23 l siden jeg som regel ikke kaster alt opp i gjæringskaret. Brygger weissbier 25 l med OG 1.050

Får ikke satt inn bildet med min fantastiske ipad....
 
Sist redigert:
Takk for svar! Ja det er vanskelig uten bilde... MEN jeg har fylt inn datoen som er fire mnd før best før datoen og det er vel i grunn det jeg lurte mest på:)
 
Ser du skriver Norgesglass: husk å ikke lukk igjen lokket når starteren står, dette er en av de gangene du _vil_ ha inn luft :)
(bør sikkert allikevel dekke åpningen med f.eks aluminiumsfolie)
 
for førstegang starter er 2/3 deler fint. men skal du dekantere og kjøre steg 2 så trenger du noe større:p brukte akkurat samme glass til min første starter. 1.5L
her er bilde 1 time etter ny vørter tilsatt

20141227_182254.jpg
 
Ser du skriver Norgesglass: husk å ikke lukk igjen lokket når starteren står, dette er en av de gangene du _vil_ ha inn luft :)
(bør sikkert allikevel dekke åpningen med f.eks aluminiumsfolie)
Jeg har har brukt alufolie ja. Siden jeg ikke har gjort dette før så lurer je på om det ble nok gjær etter dekantering. Men får jo ikke lagt ut bilde med iphone så det blir vanskelig å vise. Nå er diameter på glassene nokså stor og jeg ha to glass så de millimeterene med gjær blir vel mer enn jeg hadde i utgangspunktet, i tillegg til å være helt frisk gjær(?). Står fortsatt i kjøleskapet med vørter(på andre dagen) siden jeg ikke fikk brygget i helga allikevel!
 
Dersom man har laget en starter, og OG plutselig viser å bli høyere enn beregnet, da finnes det ikke annet å gjøre enn å ta mindre i gjæringskaret?
 
Jeg hadde nok prøvd uansett. Kommer vel litt an på hvor mye høyere OG ble, men om målet var f.eks 1.050 og du endte på 1.060 hadde jeg ikke tenkt for mye på gjæren (evt., tilsatt litt kokt vann for å få mer øl og OG'en ned mot 1.050 :))
 
Tilbake
Topp