Gjærstarter

Jan Standal

Norbrygg-medlem
Jeg skal lage min første starter og har spørsmål angående mengde vørter. Hører forskjellig om dette og kalkulatorene er ikke helt enig. Jeg skal lage en 7 Fjell, 7 Sorter Christmas Ale med en OG på 1.067, 22Liter og WLP 001 gjær ved å bruke magnetrører. Kalkulatoren til Mr.Malty trekker fra 20% gjærceller pr.mnd og da min gjær har prod dato 01.06.17 er det ca 60 milliarder igjen. Jeg trenger 269 mill og mangler 209 mill som Mr.Maly kalkulerer til 3,09 Liter gjærstarter. Hører i butikken at det ikke stemmer lenger at det er reduksjon på 20% pr.mnd for Whitelabs og at jeg kan trekke av 10% istedenfor 40% som vil gi en starter på 1,67Liter. På Whitelabs pakken står det 2 Liter ved OG over 1.065 ved 20 Liter batch.
Noen som vet mer om dette?
 
Takker så mye. Det ble noe annet, 2% istedenfor 40% som er kun 3 dager i Mr.Malty kalkulator. Dette gir 1,5L vørter. Høres dette rimelig ut i forhold til 1.067 i OG og 22L?
Det er riktig det i forhold til kalkulator. Jeg bruker den selv. Så får noen komme og arrester meg om de ikke er enige.
 
Et godt tips er forøvrig å lage starteren en liter større, og så sparer du en tilsvarende del av starteren (dvs. den gjæren du får). Så har du til å sette en ny starter på seinere. Du kan oppbevare den ganske lenge i kjøleskap når du skal bruke den på denne måten, og du kan holde dette gående i veldig mange generasjoner. Mye bedre - og enklere! - enn å høste gjær fra brygg.

To fordeler
  • du har gratis gjær til neste brygg
  • du har gjæren, og trenger ikke å komme deg til bryggesjappa di for å skaffe ny hver gang du skal brygge
 
Et godt tips er forøvrig å lage starteren en liter større, og så sparer du en tilsvarende del av starteren (dvs. den gjæren du får). Så har du til å sette en ny starter på seinere. Du kan oppbevare den ganske lenge i kjøleskap når du skal bruke den på denne måten, og du kan holde dette gående i veldig mange generasjoner. Mye bedre - og enklere! - enn å høste gjær fra brygg.

To fordeler
  • du har gratis gjær til neste brygg
  • du har gjæren, og trenger ikke å komme deg til bryggesjappa di for å skaffe ny hver gang du skal brygge
God idé. Men jeg har lest at gjæren blir dårlig etter kun et pr uker i kjøleskap, ihvertfall den gjæren man høster?
Høres ut som du har gjort dette mange ganger uten problemer, så da tar jeg vel feil.
Hvor lenge ville DU latt gjæren stå i kjøleskapet ubrukt?
 
God idé. Men jeg har lest at gjæren blir dårlig etter kun et pr uker i kjøleskap, ihvertfall den gjæren man høster?
Høres ut som du har gjort dette mange ganger uten problemer, så da tar jeg vel feil.
Hvor lenge ville DU latt gjæren stå i kjøleskapet ubrukt?

Hvis du snakker om gjær som skal brukes til å gjære et brygg, vil jeg ha den så fersk som mulig. Ei uke er ei grei grense, og om jeg måtte, hadde jeg pitchet 2 uker gammel gjær.

Gjær til å starte en starter er noe annet. Der har jeg ingen grense. Vi snakker i alle fall om flere måneder hvis gjæren var i toppslag i utgangspunktet - som den er når du tar den fra en starter. Kortere tid er vel alltid bedre, men ...

Du må jo vurdere hvor mange ulike gjærtyper du kan/vil holde gående. Jeg har nok en fem-seks i kjøleskapet nå - minst:). Sommeren er litt dødtid bryggemessig, så jeg kjører en liten runde med gjenoppliving på de eldste.
 
Sist redigert:
Hvis du snakker om gjær som skal brukes til å gjære et brygg, vil jeg ha den så fersk som mulig. Ei uke er ei grei grense, og om jeg måtte, hadde jeg pitchet 2 uker gammel gjær.

Gjær til å starte en starter er noe annet. Der har jeg ingen grense. Vi snakker i alle fall om flere måneder hvis gjæren var i toppslag i utgangspunktet - som den er når du tar den fra en starter. Kortere tid er vel alltid bedre, men ...

Du må jo vurdere hvor mange ulike gjærtyper du kan/vil holde gående. Jeg har nok en fem-seks i kjøleskapet nå - minst:).
Mange takk for tipset!
 
Siden det er første gangen du setter en starter, slenger jeg på litt rådgivning du ikke har bedt om;).

Når starteren har gått ferdig, må gjæren få bunnfelle seg - hvis du da ikke hiver oppi hele greia. (Det påstås at du kan gjøre det hvis det er mindre enn 10% av hele brygget som settes til gjæring, men jeg tror veldig få gjør det.) Hvor lang tid bunnfellingen tar, varierer kraftig etter gjærtype, men jeg tror ikke wlp001 er så treig. (Har aldri brukt den.)

Har du en gjær som bruker lang tid ("flokkulerer" dårlig), vil den være lett å få blandet opp igjen, så du må tippe kolben veldig forsiktig over, helle langsomt, og følge godt med. Gjæren vil skli ned fra bunnen, og samle seg på nytt. Formen på en erlenmeyerkolbe er gunstig; det er relativt lett å unngå at gjæren følger med ut, men du skal være litt tålmodig når du heller, allikevel.

Gjærtyper som flokkulerer godt, er greie. De danner en solid kake som nærmest limer seg til bunnen av kolben, og du kan helle av starterølet uten problemer. Men la det være igjen litt, så du kan få blandet ut den faste gjærkaka med litt iherdig risting til slutt.

Du skal uansett la det være igjen litt av starterølet, fordi det beskytter gjæren som skal lagres å la den ha et lag av starterøl over seg. Det er bedre enn å toppe opp med sterilt vann, fordi det inneholder alkohol, som jo beskytter til en viss grad mot infeksjoner.

Og så skal du unngå generaltabben: Å helle den magnetiske rørepinnen ned i ølet:p. Jeg har en liten supermagnet (1x1x1cm) som jeg lar holde styr på den, men en vanlig magnet funker nok også.
 
Sist redigert:
Mange takk for svar. Jeg tenker å ha den i kjøleskapet et døgn før jeg heller ut starterølet og håper den da flokkulerer godt.
 
Tilbake
Topp