Gjenbruk av tørrgjær US-05

Hei folkens!

Vi brygget en 50L Batch med noe som skal ligne Kölsch... Samtidig flasket vi en "blonde" som har stått med US-05 tørrgjær i 14 dager.
For å eksprimentere (?) litt så tappa vi kølshen over i 2Stk. gjæringsfat, der vi tilsatte US-05 i det ene fatet og HELE gjærkaka fra "blonden" i det andre fatet..
Etter 2 timer var det heftig putring og det skummet over i "gjærkake" fatet. Etter 2 døgn er det ganske rolig.

Hva mener dere folkens? Hva har vi å forvente??

Kristian
 
Det skal gå helt fint! Har lest at flere her har gjort det samme uten å oppleve usmaker. Skal gjøre det samme selv om 3 ukers tid med WLP833.

Interessant blir dere om dere følger opp denne posten med smak, lukt, osv., iom. at gjærkaka har flere celler enn tørrgjæren (overpitching?).  FOR SCIENCE!  :yes:
 
Man kan jo fint bruke MrMalty for å beregne slurry-mengden da.... :) Gjenbruker ofte gjær fra nettopp den gjæren, og beregner mengden på den måten.
 
Å bruke hele gjærkaka er dårlig praksis. Den inneholder humlerester, døde gjærceller,etc. som du ikke ønsker i ditt nye øl. Du bør vaske gjæren før gjenbruk.
 
vb skrev:
Det skal gå helt fint! Har lest at flere her har gjort det samme uten å oppleve usmaker. Skal gjøre det samme selv om 3 ukers tid med WLP833.

Interessant blir dere om dere følger opp denne posten med smak, lukt, osv., iom. at gjærkaka har flere celler enn tørrgjæren (overpitching?).   FOR SCIENCE!  :yes:

Tenkte også litt på science når vi gjorde dette  :saadoevt:
Kan det være en ide og stikke om etter en ukes gjæring?
 
Omstikking er ikke noen god idé, bare større muligheter for infeksjon.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,4831.0.html - her har noen brukt gjærkaka 3-4 ganger uten problemer, til tross for advarsler. Men

Fra en 10-siders tråd fra 2009: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1878.0.html

"Festbremsen Joakim slår til igjen. Her er det flere ting jeg aldri ville funnet på å gjøre.

Jeg ville ikke funnet på å begynne å syrevaske gjær. Ikke hvis du ikke har lab-erfaring og mikroskop og er vant til å beregne syrenivåer og vet hva gjærcellene vil ha og har mulighet til å sjekke resultatene av det du gjør. Dessuten løper du risikoen for å introdusere mer bakterier enn du dreper hvis du ikke vet hva du gjør. Dessuten svekker du også gjærcellene med dette.

Jeg ville heller aldri funnet på (ikke helt sant. Jeg har faktisk gjort det. Men jeg ville ikke gjentatt det Smiley ) å bare helle en helt ny vørter på en hel kake. Som noen har skrevet. Du trenger rinktig mengde gjær for å få den riktige smaken. Ikke så mye gjær som mulig. Gjæren trenger vekst for både å gi den rette smaken, og for å produsere nye, friske, unge celler som klarer jobben. Heller du rett på hele kaka, blir det ingen formering, og så er det de samme gamle slitne sliterne som må gjøre all jobben.

Jeg gjenbruker gjær 3-4 ganger før jeg begynner på nytt. Jeg koker opp en liter vann i en stor kjele med lokk på, så den er steril inni. Kjøler den ned. Heller gjærkaka oppi kjelen, på med lokket og setter den i kjøleskapet. På bryggedag (ALLTID innen en uke, helst ikke mer enn 2-3 dager) måler jeg opp riktig mengde gjær med en desinfisert måleskje."

Har ikke funnet noen fasit på dette svaret. Jeg har ihvertfall tenkt å tappe ny vørter over den gamle. FOR SCIENCE!  :bank2:
 
Ole Mørkved skrev:
Man kan jo fint bruke MrMalty for å beregne slurry-mengden da.... :) Gjenbruker ofte gjær fra nettopp den gjæren, og beregner mengden på den måten.

Er nok det som vil bli gjort i fremtiden ja, men det er jo litt spennende å prøve å feile litt  :saadoevt: Forhåpentligvis blir ølet helt ok...
Når du bruker denne metoden, pitcher du slurryen rett i gjæringskaret? eller lager du starter? (sikkert et dumt spørsmål)
 
Tilbake
Topp