Glemt å tilsette sukker

Hei.

En kollega brygget en Saison i går men glemte å tilsette sukker og endte på en veldig lav OG (1.040 kontra estimert 1.060). Brygget basert på denne oppskriften, men justert for Speidel 50 L:

http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/121344/bakke-brygg-saison-20-l

Kan han nå tilsette sukkeret i form av sukkerlake rett i gjæringskaret og bør han da vente til stormgjæringen er over eller er det ikke så lurt å tilsette sukker i det hele tatt etter at gjæringen har startet?
 
Vent en 3-4 dager, så tilsetter dere dette i form av sukkerlake.
Takk for tips! Er dette for å la gjæra ta seg av de mer komplekse sukkerartene først? Vil det i det hele tatt bli mulig å estimere OG i dette?
 
Ja, kok sukkerlake i vann, avkjøl og putt i gjæringskaret. Kan godt vente til stormgjæringen er over, spiller ikke veldig stor rolle. Dersom det er mye sukker (type over 10% av forgjærbart materiale) er det vel anbefalt å i det minste vente til gjæringen er godt i gang. Grunnen er at gjæren spiser det letteste først (dvs sukker) og er det for mye av sorten kan gjæren bli for slapp til å gjære resten ordentlig ut.

OG vil nok fortsatt være noe lav om han tilsetter sukker etter oppskriften, om det er la oss si 40 liter i gjæringsdunken må det tilsettes ca 2.5 kilo sukker dersom han skulle nådd 1.060 om jeg ikke har regnet helt feil.

Jeg ville ha regnet litt på det og tilsatt en blanding av maltekstrakt og sukker tror jeg, blir vel mye sukker kan det se ut som dersom OG på 1.060 skal nås. Alternativt blir ølet bare litt svakere enn planlagt.

(med forbehold om regnefeil...)
 
Tilbake
Topp